Annons:
Etikettbeteende
Läst 4069 ggr
TjockaBerta
2013-07-02 11:58

Morrar åt husse

Vår gamla hund morrar då och då åt husse. Det började då han inte vill gå ut och kissa på kvällen. 

Han är har blivit lite bekväm av sig på gamla dar och vill inte gå ut om det regnar eller snöar ute. Det gäller bara en snabb kiss på baksidan och inte promenad i mörkret. Husse hämtar  honom då om han inte själv vill komma  och då morrar Poo-hunden åt honom. 

Igår satt jag i soffan och Poo låg i andra ändan när husse skulle sätta sig och sa åt honom att gå ner från soffan. Istället la Poo sig intill mig. Då tog  husse tag i honom för att lyfta ner honom och då morrade han. Sen fann han sig i att ligga på golvet utan problem.

Husse är inte rädd eller tvekar på något sätt och låter sig inte skrämmas. Han är van vid både större och aggressiva hundar sedan tidigare.

Jag uppfattar Poo som en genomsnäll hund och jag ser hur vänlig han har varit mot Thomas ända sen han kom och ställde till det för gammelhunden. Tålmodig och vänlig.

Varför accepterar han inte rangordningen här hemma och varför morrar han? Annars lyder han husse, ibland bättre än han lyder mig.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Teddies matte]
2013-07-02 12:03
#1

Strunta i någon "rangordning", sådant existerar inte hundar och människor emellan!

Du säger att hunden blivit äldre, har ni varit och kollat upp den hos vet. alldeles nyligen, om inte är det nog dags, beteendeförändringar kan bero på smärta eller sjukdom, speciellt när hunden blivit äldre.

Amandla
2013-07-02 22:38
#2

Han kanske ser eller hör dåligt?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2013-07-02 23:25
#3

Gammla hundar kan bli lite stelare och nu låter det som att han är bekväm allså kan hans bekvämhet vara så att han även är lite stelare. Det kan även ha med o göra att han ser och hör sämmre.

Jag tänker på min barndomshund han såg dåligt o hörde illa, han kunde hoppa till fast man sa till han innan osv så kunde han bli rädd när man sen skulle lyfta upp honom eller flytta på han. Han skulle inte heller bitas eller så men ibland kunde han morra just för att säga till Jag ligger här. Ibland fick han faktist ligga kvar då det fanns en helt annan soffa ledig men ibland fick man helt enkelt vara lite bestämnd o säga åt han flytta på sig alt lyfta upp han o låta han vara iknät.

Det är bra att din man inte reagerar så att han blir rädd för honom, jag tror inte heller på ragnordning mellan människan och hundar. Mer att de testar o ser vad som går bra idag o i hans fall tror jag på att kanske är han lite stel pga han är äldre hund.

TjockaBerta
2013-07-03 11:35
#4

Jo, han är gammal och stel och ser illa men han är i samma kondition när jag ska ta ut honom. Då morrar han inte.

>>>Malum domesticum<<<

[Teddies matte]
2013-07-03 12:06
#5

#4 Ta hunden till veterinär!

Upp till toppen
Annons: