Avel och uppfödning

Pixie-valpar!

2013-06-19 12:06 #0 av: Amandla

För en vecka sedan åkte Pixie till uppfödaren som ska ha kullen. Idag blev hon röntgad för att se hur många valpar och hur stora de är. Eftersom Pixie är så liten så kan det bli besvärligt för henne ifall valparna är stora. Men det här ser väldigt bra ut, tre stycken valpar som är jämnstora! I mitten på nästa vecka är det dags för dem att titta ut HjärtaDå ska jag åka dit för att vara med, det ska bli jätteroligt och intressant Glad

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2013-06-19 18:08 #1 av: [Forest]

Vad tydligt man ser de 3 valparna, skönt att det ser bra ut och kul att det blir 3 små med håller tummarna för att det går som planerat. Skrattar

En fråga bara planerar ni sätta igång henne eller ska hon snittas tänkte de brukar kunna få tidigare eller senare än dygn 63 Förlägen

Sophie-Medarbetare på pudel

Anmäl
2013-06-19 19:30 #2 av: ms-mee

Äntligen små Pixie-valpar :D

Anmäl
2013-06-19 20:15 #3 av: Amandla

Nejdå, hon ska varken sättas igång eller snittas. Beräknad valpning är på torsdag nästa vecka, men förmodligen kommer hon igång måndag-tisdag-onsdag nånting. Jag har fått för mig att det är tre tikar, återstår att se.Lipar

Anmäl
2013-06-19 20:51 #4 av: MaritaBo

Vad kul och spännande! Alltid spännande med valpningar. Hoppas att allt går bra och att alla mår bra när de väl tittar ut. Blir det din första kull du är med på?

Var det den kullen Zatang blir storebror till? ;-)

Anmäl
2013-06-19 20:53 #5 av: TjockaBerta

Åh så spännande att få vara med när det är dags. De små små liven. Lycka till med allt nu Tummen upp

Anmäl
2013-06-19 21:15 #6 av: Amandla

Ja, det är första gången jag är med vid en valpning. Sett några kullar växa upp, det har jag men nu planerar jag ju att hälsa på så ofta jag bara kan - och får, vill ju inte oroa Pixie förstås. 

Anmäl
2013-06-19 21:17 #7 av: [Forest]

3 Skulle inte förvåna mig att du har rätt att det blir tre små töser :)

Ska bli kul att se vad resutlatet blir, jag gissar 1 hane 2 tikar och jag tror att hanen är minst.

Anmäl
2013-06-19 21:19 #8 av: Amandla

Har hört fler som gissar på 2 tikar och 1 hane Tummen upp

Anmäl
2013-06-19 21:22 #9 av: [Forest]

8 skulle ju vart lite kul om man kunde se på bilden en snorre eller snipa SkrattarFast det är ju lite spänning med vad det blir Förlägen

Anmäl
2013-06-19 21:23 #10 av: Amandla

Visst är det spännande Hjärta

Anmäl
2013-06-19 21:34 #11 av: lol girl

Ooooo! Spännande!! Hjärta 

Anmäl
2013-06-20 05:19 #12 av: [Iyen]

Håller tummarna att allt går vägen. Pixie-valpar kan inte bli annat än bra. ;) skitsöt :)

Anmäl
2013-06-27 12:09 #13 av: [Forest]

Petar denna tråd då jag vet att det kommit tre små 2 tikar o en hane o vill höra hur det går med alla, hur mår lilla Pixie antar hon är bra duktig liten mamma som snuttar de små Hjärta

Anmäl
2013-06-27 13:02 #14 av: Amandla

Två tikar och en hane var det! Tyvärr klarade sig inte hanen Ledsen men tjejerna mår fint LerDe hade dubblat sin födelsevikt på bara tre dygn, mer vanligt är att det tar en vecka ungefär så Pixie har massor med smaskig valpmat Hjärta

Anmäl
2013-06-28 01:26 #15 av: [Forest]

Det var trist o läsa, vila i frid lilleman. Skönt att tikarna mår bra och ökar så pass i vikt, kanske blir runda krullbollar av dom.

Anmäl
2013-06-28 05:01 #16 av: [Iyen]

#14 åh vad tråkigt med hanen :( vet nu vad som va fel?
Håller tummarna att flickorna får varsitt långt, friskt och innehållsrikt liv :)

Anmäl
2013-06-28 11:35 #17 av: Amandla

Jo vi vet vad som hände. Några timmar efter att valparna fötts så upptäcktes ett litet sår på hans ena bakben. Det gjordes rent och såg ut att läkas bra, Pixie brydde sig inte om det särskilt heller. Vi höll förstås noga koll på såret, och valpen verkade nöjd, åt ordentligt och gick upp i vikt nästan lika mycket som systrarna. Men på andra dygnet så svullnade benet upp, uppfödaren åkte bums till veterinär som gjorde rent det på djupet och tyvärr hade det läkt på ytan medan bakterierna härjat under sårskorpan.

Trots att valpen fick antibiotika och såret rengjort av veterinär flera gånger så gick det inte att rädda benet. Det är inte etiskt försvarbart att hålla liv i en nyfödd valp för att amputera benet på honom när han blivit lite starkare - OM han nu blivit starkare, han skulle mest troligt blivit sämre istället, så han fick gå vidare. Jättetråkigt förstås för han var så fin och livskraftig i övrigt. 

Som tur är verkar Pixie inte kunna räkna längre än till "bebis" så hon är nöjd med de två som är kvar Hjärtaoch de har nu gått upp till 300 gram vilket är nästan tre gånger födelsevikten Glad

Anmäl
2013-06-28 22:04 #18 av: [Forest]

17 oj det var trist o höra, jag förstår helt att man tar bort en sån liten valp. Tur är att Pixie ändå har två små kvar, hon kommer ha fullt upp sen med dessa små busfrön. Du får bjuda på bilder när de börjar växa lite :)

Anmäl
2013-06-30 01:43 #19 av: JereMina

Grattis till de små men trist med Lillemannen...det är så gulligt att få valpkullar och att se bilderna i magen innan *WOW*

Lugn och fin Skämtar

Anmäl
2013-06-30 08:53 #20 av: MaritaBo

Det var trist att höra. Men så är det ibland tyvärr, att någon faller ifrån på ett eller annat sätt. Och det är riktigt tänkt att det inte är försvarsbart att försöka rädda en sådan "sjuk" valp för att sedan amputera bort benet.

Det är tur att hon har de andra småttingarna. Det är inte kul om de mister alla valpar vilket händer ibland.

Hade en tik, som jag var fodervärd åt och den fick 5 valpar och misste alla så jag fick hämta hem henne. Det tog tid innan hon blev sig själv igen.

Anmäl
2013-06-30 20:43 #21 av: TjockaBerta

Ett svårt men nödvändigt beslut. Sån tur att Pixie har tjejerna att ta hand om.

Anmäl
2013-07-31 22:59 #22 av: Amandla

Kolla, kolla vad jag har varit och tittat på idag! Pixiebebisarna är nu fem och en halv vecka gamla. De har börjat springa omkring, men rätt som det är så drullar de omkull för de har ju precis nyss börjat röra på sig och är nästan lika breda som långa SkrattarSådär en decimeter höga och rent äckligt söta Hjärta

Bilden visar Ettan, den förstfödda av tjejerna, hon har just fått nosen rakad för första gången och nu kan man se att hon faktiskt är grå Kär

Anmäl
2013-07-31 23:07 #23 av: [Forest]

22 åh fy 17 vad söt Kär

Anmäl
2013-07-31 23:48 #24 av: Catta-

#22 Åhh vilken söt liten sak HjärtaHjärta

Anmäl
2013-08-01 02:16 #25 av: Tarotstollan

Nu är de farligt söta!Pussmun

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2013-08-01 09:39 #26 av: MaritaBo

Vilken sötnos!

Valpsjukevaccinet verkar inte fungera alls på mig.... Pussmun

Anmäl
2013-08-01 10:58 #27 av: wintermynta

Åååh så söööt.

Anmäl
2013-08-01 19:31 #28 av: TriciaMcMillan

Finns inte ord för sötheten <3 

Har inte vart in här på superlänge för "glömde" av det här forumet, men så var jag och Amandla och spårade i dag och kom in på forum och jag kom på att jag brukade ju hänga här lite grann :) 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.