Annons:
Etikettallmänt
Läst 1897 ggr
MaritaBo
6/18/13, 12:50 PM

Smuggelhundar

På aftonbladet står det om att det smugglas in ca 2000 valpar om året in till Sverige. 2000!!!! Var uppmärksamma när ni tänker köpa hund ex. via blocket och oreggade…

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16980876.ab

Annons:
CupcakeGod
6/18/13, 1:20 PM
#1

Aftonbladet glömde nog informera köparna om att man ska köpa hundar från registrerade kennlar, inte blocket.

[Forest]
6/18/13, 10:16 PM
#2

1, finns även bra uppfödare som lägger ut anonnser via blocket o ser faktist det som bra sätt att visa att man existerar i samma län kanske tillomed i närheten då alla inte är villiga att åka xx-antal mil för en hund.  🙂

TS jätte bra info man ska kräva se fäderdjuren iaf moder tillsammans med valparna. Alla har inte egen hane ;) Sen är det svårt då de gör kopior på stamtavlor med o där kan de lura många o få ut mer för valparna. Akta er vad ni köper, var misstänksamma är mitt tips. Bra varning där TS!

Amandla
6/18/13, 11:17 PM
#3

Håller med dig helt och hållet där, Forest! 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
6/18/13, 11:34 PM
#4

Nej, Blocket behöver inte alltid vara helt fel. Har själv sålt en valp där som jag hade "över"(den enda på 14 kullar) vid "fel tidpunkt" på året till en underbar tjej. Och där hitta jag också en silverpudel som jag sökt ett tag = Zatang. ❤️

Men man kan sålla lite i annonserna. "Läsa mellan raderna" om det känns seriöst.  Det här är också en av anledningarna att man inte bör köpa en icke registrerad valp. Det KAN i värsta fall vara en smuggelhund.

Och tyvärr är det så, att så länge det finns människor som köper dessa valpar - dvs. att det finns en marknad så fortsätter det. Har tyvärr sett hemska bilder på valpar som smugglats och tvingats avlivas.

Det värsta är ju alla sjukdomar som vi har och kan få in. Bla "rävbandmask" om jag inte minns helt fel, förekommer numer. Vilket vi varit förskonade ifrån här i Sverige…

Amandla
6/18/13, 11:42 PM
#5

Kloka ord, Marita! Jag håller helt med dig också! 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Iyen]
6/19/13, 6:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

GP skriver också, lite sena men de kämpar på :). Bilden blev sne…

Annons:
[Forest]
6/19/13, 10:10 AM
#7

Håller helt med 4.

6 bra bild + info 😃jag hoppas att fler o fler kräver mer även bland blandrasuppfödare/oregade valpar.

Upp till toppen
Annons: