Annons:
Etikettfoder
Läst 3329 ggr
wintermynta
6/17/13, 1:52 PM

Vilt utan hagel

Idag fick vi reda på att förutom det mesta i matväg är Gusten
 allergisk mot förrådskvalster. Jag har tänkt börja ge honom Bravo vilt men det kan innehålla hagel? Hur farligt är det för hundar? Går man igenom maten varje gång innan servering? Finns det nåt annat märke som har vilt? Just nu äter han Exclusion torrfoder och det fungerar bäst hittills men det bästa vore väl att undvika torrfoder helt pga av allergin?

Annons:
Amandla
6/17/13, 2:26 PM
#1

Kolla upp Vom og Hundemat istället, det finns en jättebra grupp på Facebook med massor av information och man kan även ställa frågor. 

Har aldrig hört att Bravo innehåller hagel, är du säker på att det är sant och inte bara en engångsföreteelse eller skröna?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
wintermynta
6/17/13, 2:47 PM
#2

#1 Vom fungerar inte då Gusten varken tål nöt, fläsk, kyckling eller fisk. För ca ett år sedan när vi skulle prova att Barfa med vilt så stod det på Bravoförpackningen att det kunde innehålla hagel. Vad heter gruppen på fb?

MaritaBo
6/17/13, 3:49 PM
#3

Å vad tråkigt att din hund är allergisk och inte tål nöt, fläsk, kyckling eller fisk. Svårt för dig att hitta foder utan det.

Taste of Wild (torrfoder) har, har jag för mig, ett foder utan ovan nämnda men det är för valpar. Å andra sidan spelar det mindre roll. Kolla in det!

De har också ett foder med lamm, det kanske kan passa?

MaritaBo
6/17/13, 3:51 PM
#4

Läste inte så noga angående förrådskvalster. Men om man har torrfoder i en tunna, så håller det väl sig relativt kvalsterfritt??

Amandla
6/17/13, 4:14 PM
#5

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
6/17/13, 5:53 PM
#6

TS

Hittade du tråden? Jag hade lite bråttom när jag svarade. Är den inte på  hundariFokus så är det på blandraseriFokus.

Det gick väl ut på att:

Hagel bör finnas i alla foder som innehåller hjort (kanske bara Bravo är ärliga och deklarera det) om det finns i ett foder.

Hjort jagas en kort säsong så det är inga stora mängder kött det rör sig om

Om det skulle finnas ett hagel och om man skulle missa det och om hunden skulle råka svälja det passerar det antagligen genom hunden utan problem. 

Någon påstod att det inte stod på förpackningarna. Hen hade kollat det.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
TjockaBerta
6/18/13, 10:47 AM
#7

Mejla dem och fråga.

De har ett formulär på sin hemsida annars har du adressen här.

info@bravodjurfoder.se

Jag ger själv Bravo till mina hundar och jag köper det en gång i veckan. Vid några tillfällen har jag kollat förpackningarna med vilt men aldrig sett någonting om att det skulle finnas hagel i dem. Men det kanske är olika på olika leveranser. Jag ska kolla igen.

När såg du varningstexten?

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
6/18/13, 12:14 PM
#8

Jag tror inte det är så farligt som Tjockaberta förklarar så paserar det någ bara magen o kommer ut andra änden. Skulle jag ge bravo vilt så hade jag någ pillat igenom allt för att ändå vara på säkra sidan :) Skönt ändå att ni hittat ett foder som faktist Gusten kan äte utan att bli dålig av det :)

MaritaBo
6/18/13, 12:45 PM
#9

Det finns ett färsk foder som heter Musch med älg och ren. Värt kanske att kolla upp?

[Forest]
6/18/13, 7:52 PM
#10

9 bra tips

Upp till toppen
Annons: