Annons:
Etikettpälsvård
Läst 4064 ggr
MaritaBo
2013-06-16 00:47

Badbalja till liten pudel

Eftersom jag bara har en dusch och har fibromyalgi bland annat, så blir det svårt för mig att duscha små pudlar på golvet. Så jag har beställt en badbalja med avrinningshål och ben till den (för bebisar). Jag hoppas att det ska fungera att få upp badningen en bit. Får nog köpa en halkmatta och klippa i lämplig bit så det inte blir så halt för småtassarna.

Tror på att det ska fungera så därför ville jag ge er detta tips.

Jag har beställt min på Lekmer.se

Annons:
TjockaBerta
2013-06-17 11:42
#1

Det var ett bra tips. Jag har funderat på de där gamla tvätthoarna man hade förr. Nu har jag botten till en duschkabin som hundarna får stå på. Det blir inte så mycket högre men fördelen är att vattnet inte rinner ut över allt och inte på mina fötter heller 😃 när jag duschar hundarna.

Det är nog bättre med en balja så man kan ösa vatten istället för att använda duschen och så hinner tassarna bli riktigt genomsköljda. 

Min kropp är inte heller helt OK så det blir rätt tungt att duscha hundarna. Man får ta en i veckan, sen är det dags för nästa igen 😉Skojade bara. Cockerpoohunden behöver inte badas så ofta som tur är. 

Det värsta med att duscha dem är att de liksom lutar sig ifrån en, mot väggen, och det är så tungt att hålla emot och samtidigt försöka skölja pälsen. Armar, axlar och rygg tar storstryk. Då talar vi alltså dvärgpudel. Sen ska det borstas och fönas också. 

Storleken på hund var mycket väl genomtänkt med tanke på mina fysiska omständigheter. Man ska orka lyfta och även bära om det skulle hända något.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2013-06-17 12:38
#2

Jag har en hög badrumspall som jag ställer en stor tvättbalja av plast på. I botten på baljan har jag borrat en massa hål så att tvättvattnet rinner ur. Baljan är lagom stor till dvärg- och mellanpudlar men toyarna vandrar runt lite lagom irriterande 😎

TjockaBerta, jag valde också pudelstorlek efter vad min kropp klarar av och jag är väldigt nöjd med att det blev som det blev 😍

Angående fön, jag ÄLSKAR min nya fön! Den har reglerbart blås och tre värmelägen, och den torkar alla pudlar betydligt snabbare än den gamla. Den här har jag: http://www.4dogs.se/fonar/fon-pa-golvstativ-2


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MaritaBo
2013-06-17 12:53
#3

Tror att det är många som väljer ras efter storlek och vad kroppen klarar av. Jag började med schäfer en gång i tiden, men valde bort den rasen av två olika orsaker. Det första var för att jag "visste" att jag aldrig skulle få en sådan bra schäfer igen. Kändes som en ones-in-a- lifetime hund. För det andra började min kropp säga ifrån (fibro) och jag har inte den styrkan jag hade längre. Så då blev det efter storpudeln som kom till mig av en slump, shelties och jag har haft många! Och nu så blev det en liten pudel. Visst badandet och klippningen kan bli lite betungande, men jag löser det genom att fixa den biten när jag mår som bäst i kroppen och hjälpmedel förstås. Trimbord och golvfön - blåser av vattnet. Har dock inte någon med stativ, men det lär det nog bli vid nästa köp.

Bra tips att borra extra hål om inte baljans avrinningshål är tillräckligt. Jag har inte fått den än men till nästa bad så ska jag ha fått den. Då ska det testas så klart!

[Forest]
2013-06-17 18:36
#4

Jag står än ner men var hos en bakant som har  2 tibetansk terrier och där var lyxen, ett litet sittbadkar i arbetshöjd. Ute hade dom ett kar som andänds till kor botten var gummerad och andvänder hon ute om sommaren till hundarna, de är badfanatiker dessa hundar så hon ville visst ha fräsht badvatten. Men det karet var oxå kanon men lite stort :) Mycket smart att skaffa barnbalja betydligt mindre o smidigare att hantera med :)

Upp till toppen
Annons: