Annons:
Etikettbeteende
Läst 4910 ggr
[saga@]
6/14/13, 12:14 AM

Dålig egenskap?

Har pudlar någon dålig egenskap? 

Typ som många spetsar är skälliga

Annons:
Amandla
6/14/13, 11:44 AM
#1

Det är nog individuellt. Min Albin är skällig, det är värsta tinnitusvarningen på honom för han har ett starkt lite gällt skall. Pixie däremot skäller inte alls särskilt mycket, däremot är hon väldigt viljestark och påhittig, något som "fel" ägare förmodligen skulle tycka var negativt. Min första pudel Emil var sjuk i det ena efter det andra, vilket förstås var negativt för mig och familjen. 

Men generellt… hm, nä pudlar anses överlag vara lätthanterliga, glada, sociala och snälla. Undantag finns alltid, men så är det inom alla raser. Min mamma har en malinois som anses otypisk för sin ras för hon är så mjuk i sättet. 

Skulle möjligen vara att pudlar ofta vill vara med sina ägare överallt, de lallar efter vart man än går. En träningssak förstås, men vissa individer har jobbigare med ensamhet än andra.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Iyen]
6/14/13, 12:39 PM
#2

Jaktlusten…. jakten…. 😭

#1… Min pudel följer inte efter. Han lägger sig en bit bort och skulle (om han fick bestämma), lalla omkring helt själv ute i vida världen och komma hem då och då…

[saga@]
6/14/13, 12:44 PM
#3

Jaha:( trodde inte att pudlar hade jakt i sig?

[Iyen]
6/14/13, 12:45 PM
#4

Jodå 🙂

Amandla
6/14/13, 12:55 PM
#5

Mina har just ingen jakt i sig. Visst har det hänt att de studsat efter en springande katt i kanske 50 meter, men sen kommer de tillbaka. Tror de bara triggas av rörelsen, de har aldrig ens försökt fullfölja något utan stannar oftast efter bara en liten bit. Värre är det i så fall att de alltför gärna rullar sig i diverse äckliga saker som gåsskit och döda skator 🤫


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Iyen]
6/14/13, 1:48 PM
#6

#5 enda gången viggo har rullat sig är när jag sprayat han med något som skulle vara mot fästingar. Men vilt drar han på, doft eller synretning spelar ingen roll.

Annons:
[Forest]
6/14/13, 10:39 PM
#7

Mina kan ta jakt på fåglar o katter, men det är styrbart så de är inte jakt som är ostoppbar. Jag tror inte att vi kunde styra detta till bli bra jakthundar då de inte har den rätt viljan. Därimot har Donna bra på aportera och detta ska jag prova på lite på kurs för att se om det är något vi kan utveckla mer.

Här fjompar hundarna gärna efter för att se vad vi ska göra, ena fjompar efter husse andra matte, sen om jag gör mat så sitter de som små ljus för att få sig lite gottis men detta har jag lärt dom så mitt fel. Skälliga Donna kan vara lite larmande men inte så hon bjäffser ostoppbart heller utan vi kan säga räcker/bra så så är det tyst med skällandet :)

Här rullar sig Donan i allt möjligt vidrigt medans Enja inte alls ser det som härligt, hon kanske fattar att bad inväntar om man rullar sig i något vidrigt 😉

Jag har inte sett något rakt av alla har detta i sig som jakt,skällandet osv utan det är helt klart hur man gör dom men oxå aveln.

[saga@]
6/15/13, 1:18 AM
#8

Men alla hundar gillar väll att springa efter andra djur och leksaker? Betyder väl inte att dom har jakt i sig? :)

Amandla
6/15/13, 11:48 AM
#9

Det finns pudlar som används som riktiga jakthundar vid älgjakt till exempel, och det finns de som verkligen drar iväg jpå egen hand efter ett bytesdjur på allvar. Vissa linjer har mer av detta än andra.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[saga@]
6/15/13, 1:04 PM
#10

Okej:)

coreytaylor
6/17/13, 1:10 PM
#11

Min lillkille traskar efter mig vart jag än går, nästan lite stalker-varning 😉 Den enda negativa egenskapen han har är dock att han är väldigt försiktig med nya människor, kan skällas en hel del. Det vägs dock upp av att han är otroligt tillgiven och blir helt galen av lycka (hoppar studsar och piper) om han får syn på någon han känner 😃
Bara man ger det lite tid så blir det finimang!

Det här med vaksamheten har jag hört är lite typiskt för mellanpudlar, kan det stämma?

Kyss

Upp till toppen
Annons: