Annons:
Etikettallmänt
Läst 1656 ggr
MaritaBo
2013-06-13 22:15

Storlek?

Min granne och jag brukar väga valparna varje torsdag, dels för att min valp har ätit så dåligt men äter nu med god aptit Nordic Ox och VOH nr 33, samt lite torrisar. Är oerhört glad för att något mer än leverpastej och stekt (blodig) biff smakar. :-)

Min väger idag 1970 g (har äntligen gått upp lite i vikt) och mäter 22 cm i manken.

Brodern 2800 g och mätte 25 cm.

De är 17 v. gamla. Jag gissar att min blir en stor toy eller liten dvärg… och brodern helt klart en dvärg på större sidan. Eller vad tror ni som har erfarenhet av sådana här små liv?

Annons:
[saga@]
2013-06-15 13:06
#1

Vet man inte vad det blir för storlek? Har inte uppfödaren parat toy med toy och dvärg med dvärg? :)

[Forest]
2013-06-15 20:09
#2

Jag vägde Enja som liten men rensa allt onödigt som jag  tyckte att vikt o höjden var i viss ålder lite dumt tycker jag väl nu eftersom sånt hade vart roligt. Så jag vet inte hur mycket hon vägde i den åldern. Men idag är hon liten dvärg och väger 4kg. Donna stor toy väger strax under 3kg 2.8, svår att få upp mer i vikt men ser bra ut. Du har en hane och de kan väga lite mer än tikar 17 veckor är allså lite mer än 4mån gammla det låter som att din kanske blir det du tror en mindre dvärg eller stor toy :)

1, ofta parar man sin lilla dvärg med toy, då kan valparna bli toy eller dvärg. Sen har många som har varierade storlek bakåt i leden och detta spelar med sin lilla roll ;)

[saga@]
2013-06-15 21:46
#3

Jaha:)

MaritaBo
2013-06-16 00:25
#4

Precis. Det är en toy/dvärg parning. Så säker kan man inte vara på storleken förrän de vuxit klart. Men lite intressant att veta vad ni tror som haft småpudlar ett tag.

Jag har ju haft/har sheltie och även fött upp rasen så där är jag mer hemma med att sia om storlekar. Och oftast har jag gissat rätt, trots att det är en ras som kan variera oerhört i storlekar i en och samma kull.

Kitten86
2013-06-19 16:54
#5

Min hane var efter en kombo toy/dvärg. Hans systrar blev toy båda två medans han blev stor dvärg 😃
Spännande med avel eftersom man aldrig kan vara helt 100% på vad det blir.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: