Annons:
Etiketterdagens-trådgratulationerhälsningarpresentationer
Läst 3040 ggr
MaritaBo
2013-06-11 10:12

Ny medlem samt nybliven pudelägare

Hej

Jag har haft storpudel men det var i slutet av -90 talet. Trodde aldrig att jag skulle skaffa mig en pudel igen pga pälsvården, men gått och sneglat ett tag på toy/dvärg silver och så blev det till slut. För ca 3 v sedan hämtade jag min valp som hade hunnit bli 16 v.

Jag är ingalunda nybörjare när det gäller hund. Har fött upp shelties i ca 10 år (14 kullar), haft schäfer också. Uppfödningen har jag lagt på hyllan åtminstone tills vidare… Kanske en dag tar jag upp det igen även fast det inte verkar troligt idag.

Jag har idag en sheltie kvar som är drygt 9 år, en tysk spets/mittelspitz som är 6.5 år och så min lilla pudelkille som är nästan 19 veckor.

Jag hade himla otur när jag hade hämtat valpen på torsdagen. På fredag kväll fick jag åka in till Strömsholm med mitteln. Akut livmoderinflammation. På lördagen insjuknade min gamla sheltie och blev bara sämre och sämre. Hade sett förändringar i henne under de sista två månaderna, att hon inte orkade som förr… Men så blev hon som sagt var riktigt dålig så jag fick ta bort henne på måndagen, samma dag som min spets opererades.

Jag har haft problem med min pudelvalp som knappt velat ha sin mat. Fick med klass hundfoder, som han knappt åt av (Torrfoder fick jag inte med för uppfödaren tyckte att jag hade! Medan grannen som köpte en av valparna fick både och… eeeh… jag häpnade så jag sa inget). Han var lite i undervikt när jag hämtade honom. Det han till slut åt av var blodig nötbiff och leverpastej. Provade diverse färskfoder (klass finns inte i min stad) och torrfoder. Igår köpte jag Nordic oxkött och VOH nr 33. Samt fick en påse Taste of the Wild. Till min glädje åt han med god aptit och även nu på morgonen. Jag hoppas att det håller i sig för han behöver ju lite hull.

Ja, det var lite om mig så här som ny på sajten…

Annons:
[Iyen]
2013-06-11 10:15
#1

Hej och välkommen. Vilken hemsk otur du haft :(

MaritaBo
2013-06-11 10:21
#2

Tack för välkomnandet.

Ja, himla otur måste jag säga och det räcker inte med det. Mitteln fick komplikationer också efter op. Men nu verkar hon må bra. Ska idag in till Strömsholm för nytt ultraljud och stygnborttagning. Så jag hoppas att allt är ok med henne och att vi kan börja ta långpromenader. Sheltien har ju tyvärr blivit fet under de sista veckorna så hon är på bantning och jag bara väntar så jag kan börja med långpromenaderna igen….

[Iyen]
2013-06-11 10:24
#3

Vart kommer din pudelpojk ifrån?

MaritaBo
2013-06-11 10:28
#4

Jadu, det vill jag faktiskt hålla inne med tills vidare. Hon har inte så gott rykte där jag bor (och det har hon också bevisat för mig). Men jag valde att bita ihop för jag hade ingen lust att åka upp till Umeå eller nedåt skåne för att få tag på silver valp. Bra mentalitet tyckte jag att hundarna hade och det var viktigast för mig. Jag som uppfödare vet ju att jag inte behöver ha med uppfödaren att göra när jag köpt den och så kommer det nog att bli då jag är missnöjd med mycket av hennes sätt….

[Forest]
2013-06-11 10:59
#5

 Jag säger varmt välkommen hit och hoppad du komemr stortrivas här inne bland krulliga vänner som är stora som små 😉

Tycker det är bra att inte svartmåla någon men själv hade jag inte valt köpa valp av ufd som man får lite halvkass magkännsla av som nu detta med foder och underviktigvalp. Men detta kommer säkert du lösa med hjälp av foder som valpen gillar :)

Jag kan säga så att här gillar ingen av hundarna klass kanske för att den luktar o ser grådassig ut jag tycker själv den inte ser fräsh ut. Mina har gillat det torrfodret du har köpt och även nordic väldigt bra, men äter vog nr33 då deras magar mår som bäst med detta foder. Det är klart olika, men här märker vi skillnad.

Sen beklagar jag ditt tuffa beslut att avliva din kära hund och oturen du har haft med tiken, vi får hålla tummarna att din otur är slut o lyckan är kommen med denna lilla valp.

MaritaBo
2013-06-11 11:25
#6

Nej, förr hade jag nog inte valt denna uppfödare men som sagt var så hade jag inte någon lust att åka jättelångt för att bara titta, vilket jag gjorde givetvis först här innan jag bestämde mig. Då var hon helt ok tyckte jag. Och mentalitén var jättebra på alla pudlar de hade.

Men, när jag (och min granne) skulle hämta valparna så fick jag mycket negativt intryck av henne som uppfödare.

Dels reagerade hon starkt att jag kollade alla papper och vaccinationen framförallt på valpen. Vi hade ju pratat om detta vid första besöket och att jag gärna ville ha kennelhostan med i vaccinationen (varför tyckte hon). Så jag kollade stamtavlan och då var det DHPPI och då reagerade hon och tyckte att jag verkade misstänksam. Nej, sa jag. Jag kolla bara om det var med kennelhosta och det var det. Hon påstod att det inte var kennelhoste vaccin i det. Jo, det är det sa jag men diskuterade inte mer om det. Hon fortsatte att vara negativ för att jag kollade papperna och jag sa att oavsett vad man köper, kylskåp, bil eller dylikt så SKA man kolla. Och föresten sa jag eftersom du reagerar sådär - Har du något att dölja? undrade jag. Nej, det hade hon inte men hon kunde inte släppa det. (idiot tänkte jag då).

De hade lös en papegoja som vid ett tillfälle flaxade upp på mitt huvud och som reflex försökte jag vifta bort den och den bet HÅRT i min tumme. Aj, aj aj  - ta bort den! Sa då naturligtvis jag. Då tyckte hon att jag skulle inte skrika. Eeeh? Du sa jag, jag vet mycket väl att man inte ska göra det men när det gör fruktansvärt ont då blir det ju en reflex/reaktion. Jag blödde mycket och det såg väldigt djupt ut såret och tummen bultade. Så jag sa lite tyst, undrar om man måste kolla upp såret om det behövs sys/limmas. Ja, då blev det ett utlägg om att det är inte farligt och de har minsann inte rabies etc. INGEN som helst ursäkt fick jag!

Sedan var det det här med fodret. Bara för att jag hade hund redan så ansåg hon inte att jag behövde torrfoder… Hel sjukt!! Nu är det ett skitfoder så jag hade nog bytt i alla fall så snart som möjligt, men principen. Ska inte valpar ha första tiden det den är van vid? JO!

Hade jag inte betalat min valp (satt in på hennes konto) så hade jag då backat och tackat nej. Men sagt och gjort. Hemma märkte jag snart att han åt dåligt, vilket jag misstänkte redan, men valde honom pga hans underbara mentalitét.

Dagen efter ringde hon för att kolla hur valparna mådde. Inte frågade hon mig om hur det var med min tumme! Det är läkt men jag har en blånagel… Jodå, de mår bra sa jag och allt fungerat fint. Nämnde då att vi skulle ut och koppelträna lite. Då tyckte hon att jag inte skulle göra det, för jag hade ju uteplats. Det var ju onödigt för valpen hade ju inte landat riktigt. Du sa jag, om jag bott på andra våningen så hade jag inte haft något val. Men nu behöver du ju inte det sa hon. Jag svarade att jag är valpvan så jag vet vad jag gör. "Och jag är inte valpvan. Vi hörs. Hejdå" och så la hon på luren.

Ja, ja… vad säger man? Denna uppfödare har hållt på i många, många år!

För att inte tala om det fodringsförslag hon skickade med. En nybörjare hade helt klart gjort som det stod. Men jag vet bättre.

Med facit i handen (jag är sådan som inte lyssnar på rykten utan vill bilda mig egen uppfattning) så hade jag INTE köpt valpen. Men nu har jag gjort det och jag tycker väldigt mycket om honom trots "knäpp uppfödare".

Annons:
Amandla
2013-06-11 11:30
#7

Ojdå, det där lät inte bra. Hoppas nu att din lille valp finner sig väl tillrätta och mår fint 😍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2013-06-11 11:40
#8

Himmel ja detta lät inte så roligt 😕
Jag tycker det är bra att man går in med nya ögon och faktist inte lyssnar på skitsnack, men visst vissa rykten kan vara sanning med bra där att du ändå kolla igenom papper o allt 👍 Nu har du ändå din lilla valp och jag hoppas att allt går bra även med din tumme 😉

MaritaBo
2013-06-11 11:52
#9

I hundvärlden och i synnerhet i uppfödarvärlden cirkulerar det en hel del skitsnack. Ibland ligger det något i det, men för det mesta så är det osanning. Den här gången märkte jag att tyvärr så finns det mycket sanning i ryktena. Men, men… jag har en underbar valp och nu när han verkat börja äta så blir det ännu bättre. Brodern har hela tiden ätit bra och det mesta, så det kan vara skillnad på valpar i samma kull.

Upp till toppen
Annons: