Annons:
Etikettbeteende
Läst 9488 ggr
Labolina_73
6/5/13, 8:57 AM

skillnad mellan pudelstorlekarna?

hallåj,,

är det bara storleken som skiljer dom år, toy, dvärg, mellan och stor?

jag menar ellerom det även är någon skillnad på temprament, skällighet etc,, såklart individanpassat och så men om man ser till rasen som så.

//Linda

Jag ändrade rubriken så den blev tydligare 🙂//Amandla

Annons:
Amandla
6/5/13, 10:47 AM
#1

Idealet är mellanpudel, dvs dvärg- och toypudel ska se ut som en förminskad mellanpudel och storpudel ska se ut som en förstorad mellanpudel. Men det funkar inte riktigt så i praktiken, visst finns det de som uppfyller det kravet men på de små så blir det ofta lite "dvärgutseende", som bred skalle, smalare och kortare nos, rundare ögon mm. De stora kan bli grövre eller oftare för eleganta (eller vad  jag nu ska kalla det) med långa smala nosar och för lite stop.

Vad gäller temperament osv så är det mest beroende på linjer, även om de små nog har närmare till skall. 

Du bör också känna till att stamboken är öppen mellan toy-dvärg-mellan och sluten för stor, det betyder att man får para mellan de tre minsta storlekarna hur man vill och valparna reggas efter den största föräldern. Sedan  kan man mäta in sin hund på den första utställningen efter den fyllt 15 månader och då kan den omregistreras till rätt storlek. 

Om en toypudel växer över storleksgränsen så omreggas den som dvärgpudel, en för stor dvärgpudel blir en mellan istället och likadant nedåt. Mellanpudel däremot kan inte bli storpudel. Storpudel får bara paras med storpudel.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Labolina_73
6/5/13, 12:09 PM
#2

tack för ett mycket bra svar… 😃

[Forest]
6/5/13, 7:51 PM
#3

1, Där ser man. En bakent till oss har en jätte liten storpudel hon är mer "normal" stor mellan allså inte maxad mellan. Men den går ändå som storpudel, trode nästan man kunde omregga en stor pga storlekan med.

Ts Jag tycker större är oftast mer skuttiga mer påiga och inte så kontaktsökande som mellan o neråt. Det är klart en träning men i regel ser jag att de kräver kanske mer tränig i hålla kontaktnätet med sin ägare/förare.

Sen är det väl lätt att dvärg o toy blir knähundar o tigger knät. 😊

Skälligare o mer bitchigare säger vissa att mindre pudlar är, men det är någ lite hur man gör dom med låter man sin hund bestämma vad den ska får äga/göra/bete sig så får man väl en hund därefter med. 😉 Tycker att 1 svara bra. 😃

TjockaBerta
6/5/13, 9:13 PM
#4

#1

Thomas är reggad som dvärgpudel men hans pappa var mellanpudel sa uppfödaren. 

TS 

Mellanpudel är ganska mycket hund tycker jag.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: