Annons:
Etikettallmänt
Läst 7517 ggr
[sandra96]
2013-06-03 14:52

storpudel eller dvärgpudel?

Hej, jag har börjat tänka på framtida hund. Detta kommer bli min första hund då min mamma är allergisk men tål pudlar (har passat en hemma i ca en vecka). 

Jag har helt bestämt mig för att det är en pudel jag vill ha då den passar till hur jag är och jag har helt fastnat för rasen, det enda jag funderar på är om jag vill ha en stor eller mellan pudel. Så tycker ni kan berätta vilken storlek ni har och varför ni valde just den storleken.  🙂

Annons:
Frida B
2013-06-03 14:53
#1

Storpudel!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[sandra96]
2013-06-03 14:54
#2

haha ja jag är inne på det men vet inte en!

MoniQ90
2013-06-03 16:32
#3

Jag är inne på samma spår. Själv är jag mer inne på mellanpudel. Men tycker det verkar mycket svårare att hitta kennlar som föder upp stor- och mellanpudel jämfört med dvärg och toy.

[sandra96]
2013-06-03 16:35
#4

#3 ja det har jag med tänkt på, väldigt många toy pudlar just nu.

Catta-
2013-06-03 19:56
#5

Storpudel!
Jag gillar stora hundar då de är lite mer "att ta i". Ska du även trimma och raka nos/tassar själv är det enklare på en större hund. Av mina erfarenheter är även storpudlar bättre i psyket än mindre varianter. Jag har tyvärr nästan bara träffat skälliga småpudlar. Det är säkert en fråga om uppfostran men de kanske har lättare till skall, jag vet inte.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[sandra96]
2013-06-03 20:04
#6

#5 ja så har jag med tänk att det är mer att ta i och man behöver inte vara rädd att "ha sönder" hunden. Har träffat både stora och små men de flesta av dom små har skällt en del som du skriver. Trimma och det själv kommer jag göra då det är extremt kul med pälsvård. 

Det som gör att jag tvekar är att en mindre hund är mindre och lättare att ha på tex tåg och buss som jag åker och kommer åka en hel del. Men har även bara åkt buss/tåg med en lite med så det kanske inte är så krångligt?

Annons:
Amandla
2013-06-03 21:07
#7

#3 och #4: Registreringssiffrorna för 2012 var för toy 150, dvärg 581, mellan 380 och stor 382, det borde allt gå att hitta både mellan och stor i år också 😉Har ni sett Pudelklubbens uppfödarlista? Här är för mellan: http://www.pudelklubben.se/kopa-pudel-2/uppfodarregister/uppfodare-mellanpudel/

och för stor: http://www.pudelklubben.se/kopa-pudel-2/uppfodarregister/uppfodare-storpudel/

Jag hoppas att ni siktar på att köpa SKK-reggade pudlar 🙂

Jag själv har en toy- och en dvärgpudel, de små passar mig bäst då jag gillar att lätt kunna bära på dem och ha dem i knät. Sen så tycker jag att de mycket oftare är söta än vad de större är 😛 De tilltalar mig mest, helt enkelt. Jag tycker mycket om deras päls och gillar pälsvården, särskilt att klippa, siktar på att lära mig klippa riktigt snyggt till utställning.

Pudlar är glada, sociala, lekfulla långt upp i åldrarna, påhittiga, lättlärda, keliga, aktiva när de "ska" och lugna när så krävs. Oftast väldigt lätthanterliga, veterinärer brukar kommentera det 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[sandra96]
2013-06-03 21:23
#8

#7 vågar inte riktigt köpa en hund som inte är reggade i skk då jag är väldigt petig med just hundar. Men jag har redan hittat några uppfödare av storpudel och kollat på en med mellan men det lutar mer åt en stor just nu. 

Ja, det är just av dom anledningarna som du skriver som jag gillar pudel just det att dom är så intelligenta och positiva som jag hat fastnat för.  🙂

Amandla
2013-06-03 21:25
#9

Bra tänk där med att köpa reggat! 👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Neela
2013-06-04 10:53
#10

Jag valde storpudel då jag alltid varit förtjust i lite större hundar. Tycker dom är så smidiga och snygga och stora utan att bli för tunga. Vi åker tåg, buss och bil med vår och jag tycker det fungerar fint. Han ligger ändå på golvet. Eller ja, om han får välja halvsitter han i knät och spanar genom fönstret när vi åker tåg… Ser nog småtokigt ut!

[sandra96]
2013-06-04 18:03
#11

#10 Jag tror att det blir stor pudel för mig med 🙂 

När du skriver det så så verkar det inte vara alls krångligt på tåg m.m och gillar att ha lite större hundar. haha det är tur att det är ett tag innan jag har råd och tid med en hund känner jag just nu :)

MoniQ90
2013-06-04 19:07
#12

Oh, det fanns så många reggade mellan och storpudlar alltså :P

Kul, sandra att du har bestämt dig för storpudel!

Personligen har jag bara ett utseendeskrav på pudlar och det är ansiktet. Tycker att pudlar kan se väldigt olika ut i ansiktet och jag föredrar de som inte har så långa och smala ansikten om ni förstår vad jag menar. Gärna pigga och stora ögon också.. haha Inte alls utseendes fixerad liksom. Men annars så är det just en pigg, glad och intelligent jag önskar mig.

[Forest]
2013-06-04 23:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Och jag säger mellanpudel :)

Jag gillar storpudlar med men tycker ofta de är mer studsiga tills de är 3 år :P Nu känner jag flera storpudlar mellan 5mån-9år men de jag känt i många år har vart mer flaxiga i sitt sätt. Sen har mitt val på mellan lite med antar jag att jag är uppväxt med en mellan som vart gammal och kär i en mellan som heter Ches o är så egen o go 😃

Bjuder på min favo bild på söta gubben Ches som är 11 år som är så vacker och så duktig.

Annons:
[Nalle-]
2013-06-07 20:10
#14

Jag har funderat lite som du tidigare, jag bestämde mig för att jag skulle skaffa pudel för flera år sedan och var då inne på mellanpudel. Det ändrades dock under tidens gång och nu är det en storpudel jag ska hämta om bara tre veckor! :)

Anledningen till att jag ville ha en mellan, eller eventuellt en dvärg, var lite samma som dina. Det kändes mer smidigt med en liten hund om man tänkte bo i stan och åka mycket kollektivt. Det kändes även mycket enklare att lämna bort en liten hund än en stor, och små hundar kostar i regel mindre. Tex så kan man behöva betala för en stor hund på bussen, medan en liten åker gratis. 
Så jag var alltså ändå inne på att jag ville ha en liten pudel. 

MEN. Så började jag fundera på vad det egentligen var jag ville ha, och svaret var enkelt. Jag ville ha en stor hund, en storpudel. Och jag bestämde mig för att köra på det trots allt.

Är jättenöjd över mitt val :) Alla storpudlar jag träffat har varit helt underbara! De kan vara flamsiga och barnsliga upp till hög ålder, men det gillar jag hos dom. Gillar små pudlar också, men mellanpudlarna har jag upplevt som skarpare än storpudlarna och inte alltid jättetrevliga. Och dvärgarna känns för små.

Vet inte om du får ut något av mitt svammel, men ville bara dela med mig eftersom jag suttit lite i samma sits som du! Även jag har en liten hund sedan tidigare, och trots att han är väldigt behändig vill jag verkligen ha någonting större.

[sandra96]
2013-06-08 18:09
#15

j

Tack för alla svar, har varit till stor hjälp! känner att det är tur att det är ett tag tills jag kan äga en egen hund så

[sandra96]
2013-06-08 18:11
#16

min dator hoppar så den la in ett halvt inlägg.. tänktre skriva att det är tur att jag har en stund på mig innan det är dax så jag har en tid på mig att tänka :)

[saga@]
2013-06-11 01:41
#17

Jag hade en stor hund och jag åkte mycket tåg och det gixk bara bra så länge det inte va så mycket folk på tåget.. När det va fullt trampa folk på henne och knuffa runt henne och trängdes.. Usch ville bara plocka upp henne i famnen.. Nu blir det bara små för min del:)

Upp till toppen
Annons: