Annons:
Etikettpälsvård
Läst 17316 ggr
Catta-
5/30/13, 7:59 AM

Bada - hur ofta?

Hur ofta badar ni era pudlar? Räcker det att bada ca 1 ggr i månaden och därimellan borsta ur pälsen ordentligt varje vecka? Eller sliter det mer att borsta torrt(använder alltid balsamspray) eller att borsta en fuktig hund när man fönar? 
Jag har fram tills nu badat Luna varannan vecka då jag också kombinerat nos och tass trim med det då jag gärna vill att hon är ren när jag trimmar tassarna. Men man kanske bara kan tvätta av tassarna innan? 
Luna leker väldigt mycket med några av sina syskon vare dag. Hon blir så så jäkla sträv i nacken där de bits och slemmar, som sen torkar in. Även när vi är ute när det regnar eller är blött, får jag för mig att så fort det torkar blir det massor av tovor.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Annons:
Amandla
5/30/13, 9:50 AM
#1

Det beror på om du sparar ut till utställningsfrisyr eller inte. Än så länge är det ju bara valppäls det handlar om. Jag badar helst Pixie en gång i veckan och bör toppa pälsen också för då håller den sig riktigt fräsch. Men såklart du ändå kan bada ofta om du vill, bara du har bra schampo och balsam för hund (människa och hund har olika ph-värde).


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Catta-
5/30/13, 12:58 PM
#2

Okej. Hon ska ställas ut så pälsen sparas. Men då kan jag bada henne varannan vecka som jag gör nu. Känns som att det är lagom när hon är så full av bus nu och gillar att skita ner sig. Jag har ett bra shampo för hund så det är inga problem :-)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
5/30/13, 11:30 PM
#3

2 När hon kommer i tovåldern kan det underlätta om man badar varje vecka eller iaf var 10 dag. Jag schamponerar hundarna 2 gånger sen tar jag i mycket balsam låter det vara i liten stund, är inte extremt någa med tvätta av all balsam visst det ska inte finnas kvar mängder men sköljer inte så någa som jag gör med schamponeringen :)

Catta-
5/31/13, 5:18 AM
#4

#3 Okej :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Iyen]
6/5/13, 4:31 PM
#5

Jag tror viggo har badat två gånger i år. … Tassarna fyra gånger. Eftersom att han hade lite otur med vart han satte tassarna….

TjockaBerta
6/5/13, 4:50 PM
#6

Nu när jag satt på fästingdroppar på hundarna har det gått en månad sen de badade senast. Båda två var riktigt smutsiga och har luktat grävling sista tiden. Jag tycker inte att en gång i månaden är tillräckligt så här års. Hur gör ni andra med badning och fästingskydd?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Iyen]
6/5/13, 4:52 PM
#7

Luktat grävling…. Åh jag som tycker viggo luktar så gott…. Förutom då han råkar pricka in frambenen ute på promenaden. Men det fixar vi när vi kommer in igen.

Jag kör spot-on i nacken. Och tur är väl det eftersom att det tydligen har börjat gå löss bland hundarna där vi bor. Ett problem man inte behöver bry sig om då=D

[Forest]
6/5/13, 7:41 PM
#8

Jag kör med med droppar i nacken och här får de badas en gång i månaden. De klipps ner kort nu det blir lätt att sköta pälsarna. Tycker inte någon luktar illa, därimot så är Donna en hejjare på rulla sig i allt möjligt mindre trevligt o kan då behövas ta sig en lite tvätt. Idag bada jag Enja då hon har kliat sig som en tok, tycker hon lätt får torr hud så här års kanske beror det på detta fästingmedel man kör på? Hon får både sälolja och äggula extra. Såg iaf inget mer än små mjäll intill huden. 😉

TjockaBerta
6/5/13, 9:10 PM
#9

Död grävling dessutom 😃

Jag vet inte vad de haft för sig men nu luktar de sommaräng igen. 🙂

Det får bli bad en gång i månaden med dropparna. Det är viktigare att de slipper fästingarna än att de är rena. 

Måste man inte vänta några dar efter schamponeringen innan man sätter på nya droppar? Tills huden återfettats eller nåt?

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
6/5/13, 10:26 PM
#10

9 jo man brukar säga 2 dagar efter man tvättat hunden ska man vänta med dropparna. Jag tar ger inte heller full dos till vovvarna då jag är lite rädd för att de inte skulle må bra av detta nervgift man droppar på dom 🥵

TjockaBerta
6/6/13, 8:36 AM
#11

Ursäkta OT

#10

Jag delar på en exspotdos tilll hundarna. Den ena väger drygt 6 och den andra 9. Det verkar räcka för ingen av dem får fästingar med den dosen.

>>>Malum domesticum<<<

[saga@]
6/11/13, 1:53 AM
#12

Det är ju jätte dåligt att tvätta hundar ofta och ni gör det varje väcka?:o fettet försvinner och huden torkar ut.. Typ två gånger om året räcker iaf med schampo

Amandla
6/11/13, 11:37 AM
#13

#12 Nej det är inte jättedåligt att bada pudlar så ofta. Det förutsätter att man använder bra produkter som inte torkar ut, dvs ett schampo som gör rent och ett balsam som återfuktar och slätar till hårstråets fjäll så de sluter sig. På många pudlar måste man bada ofta eftersom de annars tovar igen. 

Har du pudel själv och/eller hur lång erfarenhet har du av utställningspäls på pudel eller andra raser med krävande pälsvård?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[saga@]
6/11/13, 12:15 PM
#14

Ingen hund för tillfället och har aldrig haft pudel men är sugen på en.

Nej jag har väl bara hört av vet och annat folk hur dåligt det är att bada hundar för ofta, att dom rekommenderar typ 2 eller tre gånger om året med shampo och om man behöver ta bort smuts så ska man bara tvätta av med vatten typ. men då är pudeln ett undantag?

Amandla
6/11/13, 12:24 PM
#15

Ja man kan säga att pudlar och andra klippraser är undantag. Det är skillnad med schäfrar, rottweiler osv, pudlar och andra klippraser har med tiden fått en mer krävande päls. Särskilt när pudlar är i tovåldern då de byter från valp- till vuxenpäls (ca 9-18 månaders ålder) måste man bada ofta eftersom badet sliter mindre på pälsen än vad ständigt borstande gör. Tovor gör ont, både att ha dem och att få dem utredda. Om du tovat ull någon gång så kan du tänka dig en misskött pudelpäls… Det är inte så ovanligt att trim får in en pudel som har flera dm lång päls och de får raka av alltihop så bara max en cm finns kvar eftersom pälsen är så tovig och det är enda alternativet. Borsta och bada hänger ihop i pudelpälsvård, så är det bara.🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[saga@]
6/11/13, 12:42 PM
#16

Okej🙂

Upp till toppen
Annons: