Annons:
Etikettpälsvård
Läst 21774 ggr
Lavine
2013-05-29 00:34

Sportklippt pudel - hur mycket jobb?

Hejsan!

Vad bra att det finns en pudelsajt. 🙂 Jag sneglar på pudel då och då, och ser då en sportklippt mellan- eller dvärgpudel framför mig. Jag har läst att som pudelägare bör man gilla pälsvård, jag kan inte påstå att jag gör det, men om jag förbereder mig kanske jag kan få det att funka ändå… men jag vill vara realistisk. 

Har väl slängt ut frågan här och var, och får oftast till svar "äh, håller du den sportklippt är det inte mycket jobb med pälsen alls!" Nu skulle jag vilja veta ärligt: hur mycket håller ni på med en pudelpäls? Hur ofta ska den klippas, klarar man det själv, hur mycket jobb är det med att vänja hunden vid klippandet? 

Hur mycket skräp från skogen fastnar i pälsen, är det besvärligt att få bort? Hur är det med hår i öronen, är det nåt man ska räkna med att klippa? Ofta? 

Ursäkta om frågorna förekommit frekvent här redan, sökte lite snabbt men timmen är för sen för att göra det riktigt ordentligt. 😉

Annons:
Pennybus
2013-05-29 00:38
#1

Vi har en med kort päls på kroppen men med en kaluffs på huvudet och öronen, som jag och pudeln hatar att borsta igenom, så i helgen klipps hon ner HELT, dessutom är helt nedklippta pudlar så oerhört snygga, påminner lite om chesapeak bay och curly coated retriever, menmen. Helt nedrakad/nedklippt pudel bör inte dra in så mycket skräp om man håller den kort,lite kan ju fastna men det äe bara att ta bort. Hår i öronen rycks bort här, se till att vänja valpen vid det bara.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Neela
2013-05-29 09:54
#2

Vi har en sportklippt storpudel. Han är helt nedklippt på kroppen nu på sommaren, på vintern får han ha ett par cm päls. Nu när han är kortklippt trimmar vi ungefär var 8e vecka och tar ansiktet en gång däremellan. Själva trimningen av kroppen tar ett par timmar, säg 2-3, men då är jag inte nitisk. Ansiktet+öronen går på 20 minuter. Pälsen på huvudet borstar vi igenom ett par gånger i veckan, kroppen inte alls i och med att det bara är ett par mm. På vintern kräver han mer borstning men eftersom det ändå är rätt kort brukar det gå 1 timme i veckan på det. Utöver det trimmar vi ansiktet en gång i månaden ungefär. Öronen rycker vi hår i var 6e vecka kanske, han är inte så pälsad där så är inte så noga iom att vi trimmar rent kring den när vi tar ansiktet. Nu på sommaren drar han inte in mycket alls, är om det fastnar i kallufsen då. På vintern fastnar det en del snö om det är kramsnö. Är inte så mycket för borstandet men att trimma tycker jag om, trodde jag inte innan :) Hade jag velat hade jag kunnat klippa mer sällan men som min man säger så har jag svårt att låta bli!

[Forest]
2013-05-29 12:44
#3

Sportklippt är det helrakad pudel?

Catta-
2013-05-29 16:32
#4

Jag har pudel som är "pudelklippt" dvs ganska mycket päls. Jag skulle säga att även om man har en pudel med massa päls behövs inte så mycket pälsvård. Borstar igenom henne ordentligt 1 ggr i veckan, trimmar nos/tassar varannan veckan ungefär och badar när hon blir väldigt skitig. Öronen rycks när det behövs. Men försöker göra det i samband med borstningen, men det är inte alltid det behövs. Som med vilken pälsras som helst fastnar det lätt grenar och skit i pälsen men inte mer än att det tar några minuter att reda ut. 
Sköter man pälsen regelbundet och håller den fri från tovor är det inte mycket jobb alls beroende på vad man vill göra med sin pudel(utställning/sällskap m.m)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

idipidi
2013-05-29 17:15
#5

#4 Fast lite skillnad på valppäls och vuxenpäls är det också. Tycker inte att man kan säga att det är lite pälsvård med pudel i full päls. Speciellt inte om man vill ha med hunden mycket i skog och mark.

Lavine
2013-05-29 17:36
#6

Tack snälla ni för svar, jag har en del att fundera på nu. Neela, vad bra att du nämnde vinterpäls, jag kom på det efteråt. Hur många gånger per år klipper ni som har kortklippt hund? Någon gång kanske jag skulle kunna ta mig råd att låta nån salong göra det. Vad kostar det, en femhundring, mer? Tror jag såg någon artikel eller tråd här om det, ska leta. 

#3 "Sportklippt" kallar jag kortklippt i olika varianter, och i vilket fall inte utställningsfrisyr. Vet inte om jag uttrycker mig galet, jag är ju inte inne i pudelvärlden riktigt. 🙂

Annons:
Pennybus
2013-05-29 17:39
#7

Vi klipper Penny 4-6 ggr förra året, nu när hon ska trimmar helt(älskar helt nedtrimmade pudlar) lär det nog bli varje månad för att hålla det kort.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Lavine
2013-05-29 17:43
#8

#7 Ok bra. Det var ingen nackdel, tänker jag… skulle nog vilja göra samma. Men du behåller nån päls ändå? 

Vad använder ni för borste på en pudelpäls förresten?

Pennybus
2013-05-29 17:53
#9

#8 Vi kommer inte spara någon päls för henne(hon kommer inte bara vara hud men ändå) då jag tycker det är snyggast. Tycker helrakade pudlar är snyggast, de liknar retrieverna lite (: Helrakad pudel: http://www.tungels.nu/bilder/2006/dec/indra_nedklippt.jpg

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Lavine
2013-05-29 18:53
#10

#9 Ja det gör de verkligen, wow, supersnygg!

Frågorna hopar sig: 😉 Snappar upp lite prat om valppäls, berätta mer om denna jobbiga (?) period och vad som händer då.

[Forest]
2013-05-29 19:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Då kan jag visa vad jag tror du kallar lite sportklippt men ändå lite pudelfluff kvar :)

Enja håller jag ungefär i denna frisyr tycker det är smidigt med kortklippt. Visst det fastnar lite skräp i pälsen men en genomborstning i veckan räcker och hon badas 1-2 gånger per månad. Det tycker jag är mycket lite pälsvård mot när hon hade utställningspälsen. Skräpet som fastnar plockar jag bort själv, är det så att jag ser något sitter fast så tar jag enkelt fram lilla kardan o löser problemet direckt :)

Pennybus
2013-05-29 19:08
#12

#10 Valppälsen är himmelen, tovar inget, senare vid 5-9 månader kommer den hääärliga tovåldern där enligt mig allt tovar och inget kan stoppas, även där är en anledning till varför jag rakar ner min helt och håller xD

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Lavine
2013-05-29 19:22
#13

#11 Sååå fin, Forest! Underbar. 

#12 Ahaa du… hjälp!

Ni hjälper mig jättemycket. 👍

Annons:
[Forest]
2013-05-29 22:38
#14

13 ska man inte ställa ut så kan man gott klippa ner unghunden så slipper man ha en massa arbeten med tover under tovperioden. Man kan även lära sig klippa själv, jag vet min svaghet o det är få benen bra men det ska jag anamma mig att lära mig ;) Vad man behöver för borstar och vad som är bra maskin finns det olika artiklar om här inne. Jag kan lova dig att om du skaffar dig en pudel så har du en glad liten vän som är med på det du vill. 😉

Lavine
2013-05-29 22:48
#15

#14 Ok, låter bra med "unghundsklippning", och som nåt jag skulle göra i så fall. 🙂

Lavine
2013-05-29 23:05
#16

Apropå uttrycket "sportklippt", hittade en bild. Fast jag föreställer mig ännu kortare vid öron och svans. Men där gör man väl som man vill eftersom det inte (?) är en utställningsfrisyr.

http://www.hasthund.com/snaretskennel/palsvard.php?page=modeller

För övrigt är jag rätt förtjust i lejonklippningen också. Men jag måste inse mina begränsningar, så är det bara. 😉

Amandla
2013-05-29 23:39
#17

Fördelen med en pudel är att du kan klippa den precis så som du själv vill ha den! Gå med i Svenska Pudelklubben, så kan du vara med på någon av de många pälsvårds- och klippkurserna som anordnas. Såklart du kan lära dig att klippa själv, du tjänar fort igen de slantar som klippmaskin och sax kostar. 🙂Räkna med minst 500-600 kr för att lämna in en mindre pudel och få den badad och klippt. Det kan gå att få billigare om du badar själv, men då ska den vara rakfönad för att frisören ska kunna göra ett bra jobb och slippa bada om den. Det är nämligen mycket enklare att klippa en rak päls och det ger ett snyggare resultat.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Lavine
2013-05-29 23:44
#18

#17 Jättebra info, tack så mycket. 👍

Amandla
2013-05-30 00:05
#19

Min Albin har lite längre päls på vintern och kortare på sommaren. Han har en väldigt lättskött päls som knappt tovade alls i tovåldern, fast det kan ju ha bidragit att jag tycker det är kul med pälsvård 😉

Honom kan jag borsta var fjärde vecka, det är inga tovor då heller men däremot bildar hans päls täta småsmå korkskruvar så den skulle lätt kunna bli en snörpäls. Borsta honom tar mellan 5-45 minuter beroende på hur lång pälsen är. Bada tar max 15 minuter (2xschampo, 1xbalsam) och så föna kan ta mellan 10-45 minuter beroende på pälslängd, Raka nos, tassar, underrede och klippa klor, där är rekordet 11 minuter 😇

Sommartid: Maskinklippa kropp, svans och öron 15 minuter, saxklippa ben, nacke och mössa 20-30 minuter för jag är så petig… Vintertid: saxklippa hela hunden förutom svans och öron tar kanske 1.30 nånstans, jag är ganska petig och vill ha det snyggt. Så totalt på sommaren tar det 1.15 kanske, på vintern tar det 2.45. 

Tillägger att jag förutom att jag gillar pälsvården så vill jag lära mig att klippa riktigt snyggt, därför lägger jag tid på att få till den där perfekta sammetsytan som blir med kombinationen välfönad päls och riktigt bra sax… 

Vill man bara maskinklippa hela hunden så bör det kunna gå att klara på en timme eller mindre med lite träning, förutom förarbetet då förstås.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2013-05-30 00:27
#20

19 helt ot, men har du klipper du med en böjd sax? Det skaffa ufd som alltid lämnat ut sista piffen för utställning, men skaffa sig en böjdsax och vips fick hon till de mjuka rundare looken kan man säga. Ett tips annars att prova tänkte jag 😉

Annons:
Lavine
2013-05-30 00:37
#21

#19 Måste säga att det nästan börjar låta roligt… ska låta det "gro" ett tag genom att läsa på (och förhoppningsvis träffa några pudlar och någon uppfödare) så kanske jag rentav kan få det som ett intresse. 

11 minuter, jag kanske får anlita dig, haha!

Amandla
2013-05-30 09:53
#22

#20 Jag klipper med rak sax på plattan (ovanpå rumpan på utställningsfrisyr kan man säga) och på baksidan av låren. Resten klipper jag med böjd sax. Köpte nyss nya saxar, Geib Black Pearl och de är helt underbara! Ska spara ihop fler slantar och köpa en uppsättning till fast längre. Ju fler klipp i pälsen desto större risk för hack och ojämnheter, och ju färre klipp desto bättre finish. En längre sax täcker större yta helt enkelt, men man måste ju också komma åt ordentligt. Tidigare har jag kompromissat med bara längre saxar, men nu vill jag ha fler valmöjligheter.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Neela
2013-05-30 10:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

 Tänkte jag ska visa frisyrerna så du har något att gå på gällande #2

Här är vinterklippningen:

Neela
2013-05-30 10:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

och sommarklippningen:

Lavine
2013-05-30 10:39
#25

#23 och 24 Jättebra med bilder, och mycket fin. 🙂

Snowgirl
2013-05-30 22:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Det här är Eddies sommarfrilla, det tog mig mindre än en timme att fixa den, och då är jag en rookie. Jag var lite orolig för pälsvården innan jag köpte honom men jag måste säga att det går jättebra och det är riktigt roligt!

Lavine
2013-05-30 23:57
#27

#26 Bra inlägg (för mig) Snowgirl, och såå fin hund! Storlek?

Annons:
TjockaBerta
2013-05-31 10:57
#28

Thomas är klippt precis som Enja #11

Jag borstar och kardar ut pälsen 2-3 g/veckan. Då hinner det inte bli tovor och det är lätt att komma igenom. 

Han rakas ner var tredje månad ungefär. Tassar och nosen tar jag själv. Det är mera pyssel med en nerklippt pudel än vad jag trodde.

Jag tvättar honom var 14 dag ungefär. Nu har jag haft på droppar mot fästingar och då har han inte badat på en månad. Det är lite för lång tid tycker jag.

>>>Malum domesticum<<<

Snowgirl
2013-05-31 12:53
#29

Tack, visst är an ljuvlig! En dvärg är han, har inte mätt "på riktigt" men ca 30 cm.

ms-mee
2013-05-31 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Hubert fick sån här frilla den här gången. Antar att det är sportklippt? Rakad kropp med längre på ben, huvud och svans :)
Badas och fixas till på kroppen en gång i månaden, rakar nos, tassar osv runt var 3e vecka.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Amandla
2013-05-31 13:58
#31

#30 Jag skulle nog kalla det för lammklippning 🙂Det är såpass mycket päls kvar på benen, likaså Enya i #11. Eddie i #26 har en spindelklippning. #23 och #24 är sportklipping i mina ögon. Sen kan man naturligtvis göra olika varianter av dessa lite hur man vill, man måste inte sätta namn på frisyrerna heller.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Lavine
2013-05-31 20:32
#32

Tack så mycket för era fortsatta inlägg. 

Jag var faktiskt inte med på att pudlar badas så ofta, bra att ni har nämnt det.

ms-mee
2013-05-31 21:02
#33

Men de behöver inte badas ofta. Elvis badas kanske bara 4 ggr om året. Fast han har bra päls som knappt tovar och han tycker Inte om att bli skitig :D

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Neela
2013-05-31 21:54
#34

Det beror nog på pälsen delvis. Vi brukar ha med oss sune in i duschen en gång i månaden kanske (och då passar vi på att trimma ansikte, tassar och eller kropp efteråt). Inte bra att trimma en smutsig hund.

Annons:
wesdi
2013-06-07 14:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

😉Hur mycket jobb beror lite på dig själv. Hur noga du är med pälslängd, om du rakar ansikte och tassar ofta eller inte.

Min storpudel Diesel (8 år) hålls kortklippt, i en slags sportfrisyr.
Kropp rakas och resten handklipps. Ibland rakas även ben och kvar lämnas *benvärmare* (vill inte gärna kalla det för bollar eftersom jag inte lämnar kvar så mycket).

Ansikte, tassar mm rakas ungefär var 10-14 dag. För att jag inte klarar av att se en allt för skäggig pudel.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

wesdi
2013-06-07 14:58
#36

Schampobad drar jag ut på så mycket som möjligt. Vill att hundarna ska ha kvar sitt naturliga skydd (hudfett).
När de schampobadas använder jag väldigt milda schampon utan SLS mm (starka uttorkande tvättensider som finns i vanliga schampon, tvålar, duschcreme.. samma även i djurschampon mm).
Det finns schampo, duschtvål mm utan SLS … man får leta lite.

Balsam är såklart utan silikoner och mineralolja.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Lavine
2013-06-11 18:38
#37

Funderar fortfarande på pudel och läser alla inlägg. :) Finns det olika pälskvaliteter och kan man i så fall märka på en valp vad den kommer få för slags päls? Eller om den ärvs av föräldrarna.

Upp till toppen
Annons: