Annons:
Etikettbeteende
Läst 7326 ggr
[Camia7]
5/27/13, 6:22 AM

pudel?

Hej jag gillar pudlar:) Men när jag va liten/yngre så fick man alltid höra hur fula och dåliga pudlarna va, jag hörde aldrig något bra om dom men nu på senare tid så har jag skapat mig en egen uppfattning och den är inte alls dålig.. Varför pratar folk så dåligt om rasen?:/

Annons:
willas
5/27/13, 6:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kanske för att klippningen ser löjlig ut? Jag tycker själv illa om lejonklippning trots att jag haft pudel i tio år. Här är en bild på kortklippta Lindie, storpuidel 10 år. Jag tycker att en kortklippt pudel är så vacker och elegant!

Ett exempel på en tuffhet jag ser i pudel är att Lindie inte ens rycker till om jag råkar klippa klon för kort så att det börjar blöda. Jag hade tidigare boxer. De pep till högt i samma situation. Och boxern anses vara tuff!

Neela
5/27/13, 3:51 PM
#2

Jag tror pudeln är en ras många har fördomar om. Kanske på grund av alla olika klippningar eller hur rasen var när de var för populära? Själv älskar jag pudeln, då främst den stora, och många vi möter blir positivt överraskade.

[Camia7]
5/27/13, 4:14 PM
#3

Ja jag fick höra hur dryga och skälliga dom va. Jag tycker att dom är söta:) det är väl en bra sällskapshund? Eller är dom avlade för något speciellt?

Pennybus
5/27/13, 5:37 PM
#4

#3 Det är en aktiv sällskapshund skulle jag vilja påstå, har för mig att förut var den en apporterande hund/vattenhund.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

TjockaBerta
5/27/13, 6:15 PM
#5

På 60-70 talet var pudeln våldsamt populär och aveln blev lidande. Då blev pudlarna lite klena mentalt. De var ofta rädda, osäkra och skälliga. 

Storpudeln drabbades inte i samma utsträckning.

Det dåliga ryktet lever kvar bland dem som  inte riktigt förstår sig på sunda hundar.

Välj en vettig uppfödare.

>>>Malum domesticum<<<

ms-mee
5/27/13, 7:30 PM
#6

Jag Hatade pudlar innan. Visste ingenting om dom utan det var kärringhundar. Mesiga, fula hårbollar.
Sen vart jag allergisk och vi ville skaffa hund, mamma sa pudel och jag sa bestämt NEJ. Det blev pudel ändå..

Åh vilka härliga, underbara hundar! Nu tycker jag tom om alla dessa frisyrer :D Jag pratar bara gott om dom nu och jag har verkligen hittat Min ras :) 

Så jag förstår varför folk inte gillar dem. Men jag tror nog det mest är för frisyrerna. Sen att de små kanske är "riktiga småhundar" bjäbbiga och allt sånt man hör.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Annons:
[Forest]
5/28/13, 10:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag är uppväxt med mellan pudel och grannen hade en liten dvärgpudel. Därmed alltid sagt pudel är den rasen jag skulle vilja ha har ett par raser till jag kunde tänka mig men pga allergi hos sonen så blir det ingen annan ras.

 Jag ser väl ofta äldre personer med små gläffsiga hundar, där drar jag inte pudel som värstig utan de har mer skälliga små hundar då de verkar tycka att de är så små o söta att det gör inget att de skäller o beter sig. Här har i våran stad finns det just flera såna ägare .

Pudel är en smart ras helt klart så kräver även dom en del aktervering, det brukar inte vara så svårmoterverade att träna tvärtom så brukar de gilla att få arbeta.

Jag har 2 pudlar o dom är mycket olika varandra ena är lugnare mer fröken polis som ska skydda lilla syster o tala om för alla hundar att så där gör man inte hon vill inte hälsa osv. Snabb på vara med när man säger hennes namn och tar fram träningsgodis + leksaken, då går hon igång men håller sig lugn o lystrar bra.

Medans den andra är sprallig uppe i det blå, energi till tusen och där får man ofta bromsa henne innan man tränar annars flipper det upp i varv och allt blir pankaka. :) Men hon är glad allt är så kul kul kul. mer nervig o fjantig, skäller gärna o där får man ju säga till henne så man slipper få en gläffsig liten pudel.

Jag älskar verkligen continalklippning ser jag en liten dvärgpudel med continalklippning så beundrar jag den verkligen deras päls fina muskler och vilket arbete det är att hålla den så fin. Själv har jag kortklippta hundar men har haft Enja i utställningspäls i T60, himmla jobb när hon kom i tovåldern 🥵

[Nalle-]
5/29/13, 7:48 PM
#8

Finns verkligen mycket fördomar, fått höra väldigt mycket nu när jag ska skaffa min. Att de är nervösa, skälliga, agressiva… 
Har träffat många pudlar, både stora och små, och har tyckt om de flesta jag har träffat. 

Tror fördomarna kommer dels från att pudeln ändå är en rätt aktiv ras, även de små, och många pudlar får inte alls den aktivering den behöver. Det är klart att en dvärgpudel som inte får göra annat än att knata runt kvarteret blir understimulerad och jobbig!
Och så är det ju utséendet. Vet inte hur många som frågat "ska du verkligen ha den så fult klippt?!". Själv har jag börjat gilla de olika frisyrerna ;)

Önskar fler kunde få upp ögonen för hur underbar denna ras faktiskt är. Jag är helt såld, och särskilt på storpudlar då.

Upp till toppen
Annons: