Annons:
Etikettbeteende
Läst 3173 ggr
Togan
5/16/13, 6:20 PM

Valp livrädd för att gå ut :(

Hej allihopa  det här är andra gången jag skriver ett inlägg på kort varsel, den här gången handlar det om att gå ut. 

Jag har en storpudel valp på 4 månader nu som har fått växa ihop med sin kull, andra mindre pudlar och sin mamma ute på landet. Det här med bilar , cyklister o.s.v. är nytt för han. Han har varit helt okej med att vara ute men han har alltid föredragit att komma hem. Därför har han varit väldigt försiktig när vi varit ute och jag har alltid märkt att han är uppmärksam därför att han är skygg och små rädd och därmed sårbar för olika händelser. 

Tidigare idag när vi var ute och gick så var det en skateboard åkare som gjorde ett högljutt trick som fick valpen att från min famn hoppa ner ylandes, livrädd så att han kissa på sig. 

Jag lät han inte springa därifrån utan han var tvungen att långsamt gå därifrån med mig, det var dock svårt, när jag började gå så ville han börja springa och jag ifrågasätter om det här var ett rätt beslut?

Redan tidigare tyckte han inte om att gå ut och nu verkar det ha blivit värre. När vi närmar oss så vill han springa tillbaks, när vi ska precis börja en promenad så vägrar han så att jag måste dra han fram. 

Så ja, frågan är om ni kanske andra pudel ägare har förslag? Hur ska jag gå tillväga?

Annons:
Togan
5/16/13, 6:25 PM
#1

Kan lägga till att vi har endast haft han i en vecka men samtidigt är det en stor förändring att från att leva i landet till att få leva i en storstad.

Neela
5/16/13, 7:35 PM
#2

Jag tror det viktigaste just nu är hur du reagerar och hanterar situationer. Spänner du dig? Förväntar du dig en reaktion av hunden? De är bra på att känna av oss och om vi tex stelnar till eller blir lite irriterade på någon vi möter är det lätt att hunden fångar upp det och gör sin egna tolkning av situationen.

Togan
5/16/13, 8:08 PM
#3

Ja det känns som att han ska bli rädd eftersom hans kroppsspråk säger det, då försöker jag lugna ner han. Blir själv lite spänd då, vill ju inte att han ska bli rädd eller springa iväg… När jag såg skateboard åkaren och hur rädd han blev så plockade jag upp han och planerade att bära han. Det var då han blev skrämd, i min famn.

Nu när du säger det #2 så tror jag att beslutet var dumt att jag kanske bara skulle ha gått förbi och låtsats som ingenting. Men det var högt och jag tror han skulle ha blivit rädd hur som helst.

Men hur ska jag hantera situationen nu? Vad jag har fått fram är att långsamt och successivt lära han att saker som låter inte är så farliga ,samt att mitt agerande måste vara bättre. Mer? :|

Neela
5/16/13, 8:35 PM
#4

Bäst är ju att välja lagom utmanande situationer och då vara lugn och som vanligt. Hamnar ni i en situation som med skateboardåkaren så hade jag låtsas att jag inte såg denne och istället gjort något roligt med hunden. Jag utgår från att hunden fixar situationen, inte tvärt om :)

Amandla
5/16/13, 8:35 PM
#5

Finns det någon stor gräsplan där du kan sätta dig på en filt med valpen och bara titta på håll på lekande barn och andra som uppför sig "underligt"?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Togan
5/16/13, 9:41 PM
#6

#4 Jag vet inte vad min hund tycker om :(. Han har inte visat intresse för något förutom att springa till mig, drag kamp (ifall vi lekt en liten stund vågar han det), eller så hoppar han och försöker "fånga" leksaker med munnen och tassarna. Vet inte hur jag ska använda mig av något som detta utomhus…

#5 Ja det gör det men jag är rädd att han får något utfall igen, att han börjar springa och blir upp-varvard, stressad o.s.v.

Jag var ute med han nyss och som vanligt var han snabb, ville gå promenaden snabbt och så måste han hålla koll på alla ljud. 

Men jag antar att det du menar är att jag ska låta han få kolla på allt som är underligt? :)

Annons:
Amandla
5/16/13, 9:45 PM
#7

Ja, bara sitta där i lugn och ro och låta honom titta på avstånd. Det kanske går att leka lite dragkamp där på filten 😉Det låter som att du behöver träna avslappning med honom också, och att han ska lita på dig att du tar hand om honom, om du förstår mig rätt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Togan
5/16/13, 9:47 PM
#8

#7 Ja !!! Det där är exakt det jag tror , men hur och vilka sorts lekar medverkar för tilit? :/

Amandla
5/16/13, 9:53 PM
#9

Du kan till exempel börja spåra med honom, om du har möjlighet kan du låta någon hålla i valpen och själv gå iväg en liten bit (räcker med tio-femton meter), släpa roligaste leksaken efter dig, ta korta steg så att det blir mycket doft från dig i gräset. Lägg leksaken precis intill spåret, gärna bakom en buske eller grästuva. Hämta hunden och se om han märker någon lukt! Tvekar han så kan du visa honom på spåret och uppmuntra honom. När han hittar leksaken så leker ni förstås! Om han inte hittar den så kan du hitta den själv och så leker ni. 😎

Du kan också lägga ett godisspår, gå spåret som ovan men lägg en liten godis i varje fotsteg. Avsluta med en liten godishög 🙂

Ni kanske kan träna lite trix också? Det gillar många pudlar skarpt. 

Allt möjligt kan funka, bara han börjar förstå att det är bra att hålla koll på vad du har för dig, eftersom det händer skojiga grejer 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
5/16/13, 10:29 PM
#10

Du ska börja med att backa. Att sätta dig en bra bit ifrån och se andra personer barn,cycklister osv. Sätt dig och läs en bok ge han lite godis ibland och när han lägger/sätter sig så kopplar han av mer o mer, gör detta flera gg. Sen minskar du avståndet, men upprepar samma träning igen.

Själv satt jag mycket på en parkbänk med en filt brevid på marken när Enja var liten just att se andra gå/cyckla/bilar osv. Det som vi var hårda på var att säga i från på var alla som skulle komma o klappa lilla Enja, det var dom vi känner som fick göra det men helt okända nepp (sånt fick vänta)

Togan
5/16/13, 10:38 PM
#11

#9 Tack så mycket! Låter bra, förstår mycket mer nu.

#10 Precis så jag kommer göra, en filt och sätta mig med en bok. Låter toppen , speciellt nu när jag bor nära en väg som ligger precis intill ett gräsområde man kan sitta på i lugn och ro.

Tack allihopa! Känner mig mycket mer självsäker nu när jag fått olika förslag :)

Amandla
5/16/13, 10:40 PM
#12

Så bra! Håll oss uppdaterade 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: