Annons:
Etikettallmänt
Läst 4465 ggr
Togan
2013-05-10 13:19

Storpudelvalp och andning, Hjälp!

Hej allihopa!

Som rubriken lyder så gäller det här en storpudelvalp som vi hämtade för ungefär en vecka sen. Han är ungefär 3 ½ månad, ser bra ut, går relativt normalt ute (Förutom att han inte lärt sig riktigt än, så han sätter sig hela tiden). Nu till själva problemet eller det jag funderar över. Det är så att när han ligger och vilar så känns det som att han andas för snabbt, han har sovit bra varje kväll bredvid min säng utan att vakna speciellt mycket förutom när oroliga jag vakna.

Han andas ungefär 30-20 andetag per 10 sekunder, han var minst i kullen (kanske värt att nämna). Det är väl det, jag hoppas att det här är normalt för en valp..

Annons:
Amandla
2013-05-10 13:27
#1

"Han andas ungefär 30-20 andetag per 10 sekunder" menar du det eller har du råkat skriva fel? 30 andetag på 10 sekunder låter nästan omöjligt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Togan
2013-05-10 13:28
#2

Måste lägga till att jag la precis märkte till att han stegvis (tillslut började öppna munnen när han vilade, andningarna var snabba och inte alls så djupa. När han andades ut så var det som att han tryckte ut luften igenom näsborrarna (tillräckligt så att det lät). Han låg i samma position men till slut så började det låta när han andades och hans ben ryckte lite, gick fram då och väckte han. Kan det vara så att jag är bara lite för orolig? Det är vår första valp så..

Togan
2013-05-10 13:28
#3

Ungefär 20 styckna, det var en stund det blev nästan 30. Jag tror att han kanske satt i sig nå tuggben? Råhud är de han tuggar mest på.

Amandla
2013-05-10 13:48
#4

Verkar han ha ont eller drömmer han bara?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Togan
2013-05-10 16:04
#5

Inge ont, tror han drömde men han börja typ flåsa, låta(typ som pip?), kan vara en vanlig dröm men det är bara i samband med den skumma andningen det verkar som något annat.

Amandla
2013-05-10 16:57
#6

Jag tror som du, att det bara var en dröm. Att ha valp är som att ha bebis, det tar ett tag innan man lär sig vad varje individ har för sig och hur de är när de mår bra respektive mindre bra 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
2013-05-10 18:21
#7

5 det låter oxå för mig att hunden drömmer, våra hundar drömmer och andas då snabbare lite + ett litet pip. Du kan oxå se att de kan glappa med tänderna lite som de skakar tänderna, jag tycker det ser ut som de drömmer om jakt men det vet man aldrig ;)

Togan
2013-05-10 21:42
#8

Jag har studerat andningen nogranare och skulle nu vilja beskriva det som "små" snabba andetag som han andas ut igenom näsan. Att andas in går långsammare än att andas ut. Det låter också som när man suckar och andas ut igenom näsan. När jag kollar på bröstkorgen så ser  det inte ut som andning utan mer som att det pulserar.

[Forest]
2013-05-10 23:22
#9

8 är den pigg annars valpen och detta fenomen bara när han sover så skulle jag någ säga att han drömmer och andras + gnyr i sin drömm. De kan tillomed små springa när dom drömmer. Är det så att han är loj och hängig dagtid eller vakna tiden så är mitt tips att ni åker till en vetrinär,

klipp på drömmande valpar/hundar  http://www.youtube.com/watch?v=gsCuNdYA_Ks

http://www.youtube.com/watch?v=a-9Afpb2hqE

http://www.youtube.com/watch?v=ntcNpO5csSM <-- denna andas snabbare i sin drömm

Upp till toppen
Annons: