Annons:
Etikettutställning
Läst 2408 ggr
coreytaylor
5/3/13, 1:32 PM

Utställning, kommer vi bli diskade?

Jag har en mellanpudelgrabb på 2 år, och efter att ha varit och tittat på en utställning i veckan blev jag sugen på att testa! Mest som en rolig grej :)

Problemet är att min kille har foderallergi, vilket gör att han kliar sig ordentligt i ansiktet om han råkat få i sig något annat än sitt specialfoder.. det här gör att han ofta har små sår på kinden, ytliga och små men de syns.
Hur ser domare på det här, kommer resultatet att påverkas mycket? Vore ju så kul att ställa ut, som sagt mest som en rolig grej, men det vore ju tråkigt att få jättedålig kritik på grund av detta :( Vad tror ni?

Kyss

Annons:
[Forest]
5/5/13, 10:20 AM
#1

Min syster tränade jätte mycket med sin kines ang inte äta en massa "hitte/dropp" mat, inte äta godis som andra gav honom utan att hon sa varsegod osv. Det fick bra med hennes träning, men under tiden så hade hon munkorg på honom just för att slippa att han hittade kanske en kex o annat ute (barn tappar ofta glass,kex osv). Vad har din hund för foderallergi? Det går att träna för att minimera att de stoppar i sig sånt de inte tål, men det tar tid :) Ang utställning jag tror att de kommer reagera på sår och utslag, men varför inte prova på inoff utställning då är det mer få ett omdömme man får pova på men inte helt allvarigt ändå :) Jag tycker helt klart man ska prova på ställa ut om man tycker det verkar roligt, jag tror oxå man får en blodad tand av att ställa ut 😉 

Själv var jag inne på ställa ut men jag kommer någ inte till skott att göra det  😎

coreytaylor
5/6/13, 10:53 AM
#2

#1 Han är allergisk mot spannmål (tror vi), så det enda han får äta är sitt specialfoder( Dvs inget godis, inga tuggben etc. 😕). Vi har följt detta till punkt och pricka, och missförstå mig rätt - han har blivit mycket bättre! Men eftersom huden redan är känslig där efter allt kliande så går den upp väldigt lätt :(

Ska nog prova på en inoff i höst, det värsta som kan hända är ju trots allt att vi får åka hem utan rosett, haha 😉

Kyss

[Forest]
5/6/13, 11:26 AM
#3

2, Är han under utredning för allergi?

Vet flera som har goderallergi på sina hundar och de kör helt med uteslutningsmetoden. Är det så att man tror det bara är spannmål så ser jag väl ingen vits alls med att hunden inte får äta kött o ben samt rent godis? Men är det under utredning och hunden kanske är allergisk mot även kyckling eller något typ av kött så förstår jag det helt. Min syster gav orijen helt fritt från spannmål det är flera årsen den hunden gick bort och hade han vart med oss idag hade jag tipsat om vom og hundemat nr33 eftersom han tålde kyckling. 

Jag är lite anti vetrinärfoder då det ofta innehåller majs som väldigt många spannmålsallergiker reagerar på. Jag tror säkert att ni följer vetrinärens råd o gör allt vad ni kan för att han inte ska få sår och utslag. :) Men det är svårt med dessa hundar för ofta är de på jakt ständigt efter något, det är därför jag skrev hur min syster gjorde om munkorg+ lära honom inte äta leversnittar som hennes granne ofta stack till honom trots att hon sa NEJ han får inte äta… Vissa ser ju detta men varför inte det är synd om honom o smusslar en godis o hunden, suck 🥵

coreytaylor
6/1/13, 8:30 PM
#4

Vi har precis fått bekräftat att det inte är foderallergi, men vad för typ av allergi det är har dom inte luskat ut än 😕

Kyss

[Forest]
6/1/13, 10:13 PM
#5

4 åh fy inte kul att itne veta vad han itne tål.  det var inte kvalsterallergi heller det har jag läst några hundar som har på blandrashundar och på hundar iFokus.
Det är inte så att det blir värre vissa årstider eller så?

coreytaylor
6/1/13, 11:46 PM
#6

Nej, det är lika ''illa'' hela tiden 😕

Kyss

Annons:
Upp till toppen
Annons: