Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 5012 ggr
akvarie-love
2013-04-29 19:56

Valpar på tik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har några frågor… :)

  • Vilken ålder är det bäst att ta valpar på en Toy Pudel tik?

  • När är "max" och "minst" åldern för att ta valpar?

  • Hur väljer man "rätt hane" för tiken?

  • Hur kommer tiken bete sig?

Annons:
imsuchadiva
2013-04-29 20:08
#1

En tik ska vara runt 2 år åldern när hon får sin första kull.
Hur tiken kommer bete sig går inte att svara på då det är individuellt för varje tik. Vissa tikar märks det inte på att de är dräktiga, vissa är väldigt ängsliga, vissa tikar klarar allt med valpning och matning själv, vissa bryr sig inte alls om valparna och en del vill till och med ha död på dem.

Hur du väljer rätt hane för din tik beror vad ditt syfte med kullen är. Inga kullar ska tas bara för att man vill ha en kull/ha en kull efter sin tik.

Alla kull ska ha ett bra syfte, att föda fram trevliga friska och fina ( alltså utställningsfina) hundar. Sen kan syftet variera lite också beroende på om det kanske ska bli en polishund, jakthund eller en showhund.

/ fredrikalidman.blogg.se

Amandla
2013-04-29 21:39
#2

Nu talar jag om renrasiga och stambokförda pudlar, eftersom jag som SKK-medlem inte får uppmuntra till eventuell blandrasavel (vet inte om din tik är reggad eller inte, så jag menar allmänt): Enligt svensk lag får man inte para vare sig tik eller hane före 18 månaders ålder. 

En tik bör inte vara äldre än 5 år gammal innan hon får sin första kull. Du måste säkert veta att din tik och även hanen är fullt friska, så att valparna utvecklas på ett bra sätt och deras ägare får hundar som kan leva länge och vara glada och pigga.

Läs gärna på Pudelklubbens hemsida , klicka på Avel i översta menyraden, vad som gäller angående avel och på Svenska Kennelklubbens hemsida, klicka där det står Uppfödning i översta menyraden.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2013-04-29 21:55
#3

Det viktigaste av allt är detta.

Här är det bra att läsa :) http://www.pudelklubben.se/avel-2/krav-for-valphanvisning/ Det innebär ögonlysning samt om ends hund är anlagsbärare för prcd (ögonsjukdom) http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/dna-test-for-prcd-pra-A29.pdf

Efter dessa tester väljer man ut hane som passar din tik.

Vilken ålder är det bäst att ta valpar på en Toy Pudel tik?

Tidigast 18 månader senaste åldern har jag inte jätte kollen på men gissar 3 år. Vad som är bästa ålder är upp till varje ägare att se om tiken är mogen för en kull.

  • När är "max" och "minst" åldern för att ta valpar? Tog upp det här över :)

  • Hur väljer man "rätt hane" för tiken?

  • Det beror helt på hur sin tik är, jag anser att tiken ska vara bra i sitt sätt harmonisk och bidra något gott i aveln.

  • Hur kommer tiken bete sig?

  • Denna fråga förstår jag inte alls, när hon paras eller när hon valpar? Det är helt klart olika vissa vill inte paras och enligt lag är det förbjudet att tvångsparning. Hur det blir med valpar ingen aning vissa tar sig till valnarna bra medans fåtal inte förstår att de har blivit mamma.

Upp till toppen
Annons: