Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 12666 ggr
TjockaBerta
2013-04-27 20:34

Blekgenen hos pudlar

Jag blev intresserad av vad Lizaludda berättade om genen som gör att pudlar bleknar. Det förklarar varför vissa hundar "tappar" färgen när de blir äldre.

Nu undrar jag hur länge bleks hunden, när kan man säga att det här är den färg det kommer att bli. 

Nu förstår jag mera tankarna på avel beträffande färgen i linjerna. Självklart vill man inte ha den genen när man avlar på de olika färgerna. Utom vitt då förståss. Eller?

Men hur ser man om hunden bär den genen? En tik kan ju få olikfärgade valpar. Då bär även de mörka i kullen med sig en blekgen om några blir vita?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
2013-04-27 22:15
#1

Man kan göra ett gentest med och se vad hunden har för anlag. En röd hane/tik kan ha anlag att ge andra färger än röd (tog bara röd eftersom enja är det) Det är spännande detta med färger, men jag är kass på gener o sånt :)

Vad jag kan tycka ibland är lite konstigt det är ändå att creme färgad pudel och aprikos färgad pudel kan se ut att ha samma färg. Men det som kanske skilljer sig är kanske att aprikosa är betydligt mörkare som valp?

TjockaBerta
2013-04-27 22:24
#2

De aprikosa som bleknar för mycket blir creme men är man reggad som aprikos så säger man det antar jag. Creme är ju inte en godkänd färg.

Men ställde jag ut min aprikos skulle det inte gå något vidare 😃

Det blev lite oklart. Aprikos är mörkare och så ska färgen vara jämn.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2013-04-27 22:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

2 Är många färger som bleknar tycker jag, bruna tappar färg o blir nästan grå. Röda som föds rödbruna som valp blir som aprikosa pudlar. Enjas mamma hade nästan samma färg som Enja som valp, hon är aprikos redan vid 2års åldern.

Men iaf man kan göra ett genetisk test för att de vilka anlag för fäerger sin hund har. Har inte hört innan att de har bleknande anlagen innan men finns dom bör dom oxå ses på ett genetiskt prov :) Hoppas andra kan svara.

Här iaf Enjas söta lilla mamma (på en pudelpromenad)

TjockaBerta
2013-04-27 23:07
#4

3'

det var en jättefin och jämn färg på lilla mamma. Men hon är alltså reggad som röd, eller?

Thomas mamma är vackert röd och pappan vit. Båda med fina stamtavlor och vackra hundar bakåt i linjerna. Framför allt tiken. Jag är ju så svag för röda pudlar.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2013-04-27 23:17
#5

4 lite osäker men tror hon är reg som aprikos , Enja är inte alls samma röda färg som liten utan fått ljusa hår med. Röd ser jag stor skillnad på bara i enjas kull var de olika vissa mörka koppar-röda andra mer guld-röda svårt o förklara, Men jag kan tänka mig att Tissla var kanske guldröd Enja var koppar-röd mörk folk trode hon var brun, hur de kunde tro det är vissligen konstigt 🤪

[Forest]
2013-04-27 23:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Men åh vad det ska jäklas när jag ska ändra mitt inlägg^^

Här en bild på Tissla Joker och Enja, den som balanserar på ett bakben är Enja. Det är super kass bild!

Joker har helt annnan färg än Enja betydligt mörkare röd, där ser man hur Enjas färg är idag detta är taget sent i höstas det är stormvindar och molnigt.

Annons:
TjockaBerta
2013-04-27 23:50
#7

Det är så häftigt att en tik kan få svarta och vita valpar. ett exempel bara. Liksom olika färger i samma kull. Konstigt.

6

Hur ser Joker ut i dag då?

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2013-04-27 23:53
#8

7 samma färg på joker idag 😉http://www.vovve.info/emoeke/Dagbok.htm där ser du lite bilder honom och andra med (ufd sida)
Joker och Enja ska väl göra sitt med varandra med är tanken dok inte detta löp 😉

idipidi
2013-04-28 07:29
#9

Kul frågor! Många säger ju att aprikosa och röda bleknar, men det behöver de absolut inte göra enligt min uppfödare. Snarare att de kan ljusna en period för att sedan mörkna igen. Det beror på om de har blekande anlag eller inte. Vega som är 4,5 månad har hittills bara mörknat och är betydligt mörkare i pälsbotten mot i topparna.

Det verkar också vara väldigt rörigt och många åsikter om vad som är röd, aprikos och creme. Det verkar det som att vissa gärna vill att deras valpar ska vara röda och registrerar dem som det, trots att vissa andra uppfödare nog hade räknat dem som aprikosa. På utställning verkar det inte vara så himla noga med färgen? Vet massor av olika nyanser av aprikos som gått bra på utställning. Jätteljusa, nästan vita  som är reggade som aprikos och som går bra på utställning. Jag vet också reggade aprikoser med djup, fin färg (dock varm och inte röd) som på utställning ibland fått kommentaren "fin röd hane" t.ex.

Neela
2013-04-28 20:37
#10

Vår cremekille är väldigt blek om nosen och har ljusa klor, vet inte om det är så för alla men vår är i alla fall.

[Forest]
2013-04-28 22:26
#11

Men hur är det med grå pudlar, där ser man oxå olika färger vissa mycket mörkare än sina gämn gammla gråa pudlar. Vissa är jätte ljusa och flera har mörkare partier (nos,öron,ben osv)

Att aprikosa skiftar i färg stämmer vissa är mycket ljusa men de håller ändå lite "aprikos"  de har annan lyster tycker jag än cremefärgen. Men som sagt ibland är det hårfint där med färgerna ibland. 

Spännande är det iaf med färger 😉

TjockaBerta
2013-04-28 22:55
#12

#10

Det fanns en bra tråd med Rasstandard för pudel som jag inte hittar nu. 🙂

Om jag minns rätt ska aprikos ha mörka klor. En vit pudel är den enda färgen som är godkänd med hornfärgade klor. Så tror jag det stod. 

Rasstandarden säger inget om crème eftersom färgen inte är godkänd.

Men läs om du hittar info för det var intressant och mycket som jag inte visst. Borde ha läst det innan jag köpte pudel kanske 😃

#11

Det har du rätt i. Vissa grå är jättevackra medan andra se urtvättade ut.Men även för dem gäller väl att färgen ska vara jämn?

Jag har inte tänkt så mycket på färgerna tidigare men man lär så länge man lever. Jag är så gammal så för mig är pudel, som jag läste i en annan tråd, en hund som är svart eller vit. 😃

>>>Malum domesticum<<<

Neela
2013-04-28 23:02
#13

#12 Jag tänkte mer på om crème överlag är sämre pigmenterade och det kan vara det som är en del i skillnaden mellan dålig aprikos och crème?

Annons:
TjockaBerta
2013-04-28 23:25
#14

#13

OK. smart tänkt. jag förstod inte.

Thomas som är reggad aprikos har bra pigment på nosen och runt ögonen  men klorna är ljusa vilket då inte är rätt. Men även en vit pudel ska ha bra pigment på nosen.

Hittade tråden och puttade den. Krångligt är det i alla fall 😉

Men är det inte taktik på något sätt ändå. Har man reggade valpar måstes man väl välja en godkänd färg till dem. Man säger troligen inte att de är crème när de besiktigas?

>>>Malum domesticum<<<

Neela
2013-04-28 23:30
#15

Min är reggad crème och jag hoppas att uppfödare är vettiga nog att regga rätt. Vore illa inför framtiden annars, i alla fall om man vill få fram bra färger.

TjockaBerta
2013-04-28 23:41
#16

#15

Det visst jag inte att man kunde registrera valpar i den färgen. Trodde inte den var godkänd. Då hade jag fel.

>>>Malum domesticum<<<

idipidi
2013-04-28 23:43
#17

#16 Man kan även registrera flerfärgade pudlar så som black n tan, trots att färgen inte är godkänd på utställning.

TjockaBerta
2013-04-28 23:53
#18

#15

Du har så rätt i det. Glad att Th inte för sina gener vidare i alla fall.🙂

#16

Som sagt :man lär varje dag. 

Men är det svårt för uppfödaren att bestämma valparnas färg eller varför blir det "fel" i en del fall? Ändrar blekgenen färgen så mycket?

En hund som inte håller måttet i färgen kan man ändå inte ställa. Eller chansar uppfödaren att den kan bli godkänd?

>>>Malum domesticum<<<

JereMina
2013-04-29 01:50
#19

Vår Molly var så aprikos då vi köpte henne men nu blir hon bara mer och mer mot vit. Hennes mamma var dock kritvit 😉

TjockaBerta
2013-04-29 01:59
#20

#19

Jag minns sen jag "mötte" er. Molly ser precis ut som Thomas. 

Vad säger du om skillnaden mellan créme och "dålig" aprikos?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
JereMina
2013-04-29 02:02
#21

Jag vet inte hur det kan bli så mellan dem färgerna 🤔

Amandla
2013-04-29 11:17
#22

TB, rasstandarden finns i en artikel!

De grå får vara allt mellan ljusgrå och mörkgrå, men får inte misstas vare sig för vitt eller för svart. Färgen ska vara så jämn som möjligt, men unga individer har färgskiftningar innan de blekt ur färdigt. Tikar kan ofta skifta mer i färg pga hormonpåverkan vid löp och dräktighet.

Här kan man läsa mer om grått, blått och silver. 

Jag kan mest om just de färgerna, inte så mycket om röd-aprikos-creme. 

Pudelklubbens hemsida är bra att känna till, där finns info om allt möjligt 😉

Det är uppfödaren som ska kryssa i rätt ruta när h*n fyller i valparnas registreringsbevis, veterinärer har ingenting med det att göra och det är ingen som kontrollerar att uppfödaren kryssat rätt. Att det blir fel ibland kan bero på okunskap, som att en vit och en grå pudel inte kan få svarta valpar utan de är i så fall blå, att många vita valpar har en gul-aprikos ton i päls på öron, huvud och över ryggen, det finns de som är reggade som vita men egentligen är creme. Det kan också bero på att man visst ser valpens rätta färg, men av olika anledningar sätter krysset på annat ställe. Man kanske tycker att det är skämmigt att någon valp råkat bli felfärgad. Det går att registrera om färgen på en hund men är inte så vanligt, har jag förstått.

Man kan gentesta sin pudel för att se vilken färg den har och vilka anlag den bär på, men testet är rätt trubbigt. Det visar om hunden bär på anlag för brunt, vit-creme-aprikos-gul-röd (gul finns exempelvis på golden) eller om den bär på den flerfärgade genen. Varje test (varje färg man testar för) kostar lite över 500 kr och man skickar efter det från VetGen.

Det är väldigt enkelt, man ska försiktigt skrubba med en tops på insidan av hundens kind och lägga i ett kuvert. Det tar någon vecka att få svar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
wesdi
2013-04-29 11:19
#23

Cremefärgad pudel behöver absolut inte ha sämre pigmentering.

Jag hade en storpudel (1997-2011) som regades som aprikos men ljusnade mer till creme. En jämn fin färg. Han var inte avlad på aprikosa linjer.
Nu var han inte så ljus så att det gick mot vitt men ljusare än mörk aprikos.. fast i mina ögon helt ok aprikos jämfört med många andra *äkta aprikoser* som sågs i utställningsringarna då.

Av mer kunniga beskrevs han som en *mörk hund i ljus kostym*. Han hade kolsvart pigment (svart nos, svarta läppar), om sommaren mörknade huden till nästan svart. Rätt häftigt att se, nyrakad nos som nästan var svart på pudeln. Han hade mörka klor.
Att han inte var en *äkta aprikos* beskrevs som att just nosen inte bleknade till *vinternos* om vintern, vilket en aprikos nos tydligen gör.
Morris nos var svart året om. Nosen var heller inte brun/svart utan just svart!

Morris gick och blev lite för stor men var annars välkroppad, fick aldrig nedslag på sin färg.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: