Annons:
Etikettpälsvård
Läst 5356 ggr
Carollynn
4/17/13, 10:11 AM

Pälsvård

Hej!

Nu kommer snart vår Maja hem till oss! Hon är en svart storpudel och just nu ca 10 veckor. Vi förbereder oss allt vad vi kan, men när det gäller pälsvården är vi väldigt förvirrade, eftersom det står olika saker på olika ställen. Så därför frågar jag er på forumet till råds. 

Maja är vår första hund. Vi är inte intresserade av att ställa ut henne, och kommer därför att ha henne nedklippt i någon trevlig sportklippning. Mina frågor är följande:

-Vilken storlek på skär behöver vi?

- När ska Maja klippas första gången över hela kroppen?

- Hur ofta ska hon badas?

- Behöver verkligen en mycket kortklippt hund fönas efter varje badning?

- Behöver man en separat hundfön?

- Vilken typ av pälsvårdsverktyg behöver en nedklippt vovve (gissar att det måste bli annorlunda jmfr med om man ska ha en pudel med tjusig lejonklippning)

- Villen typ av schampo och balsam behövs, hittar massor av motstridig information ang detta. 

Vi kommer absolut att köpa t ex en trimmer, och alla andra saker som Maja behöver, men jag får känslan av att pudelpälsvård verkligen är en materialsport :) och jag har ingen lust att förköpa mig på grejer som jag sedan aldrig kommer att använda. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig hitta en lagom nivå i denna djungel som pälsvård är. 

Hälsningar Åsa

Annons:
wintermynta
4/17/13, 11:06 AM
#1

Jag köpte Klipp och pälsvårdskompendium från pudelparadiset. 
Kostar 100kr +pp och innehåller allt jag behöver. Rekommenderas verkligen.

Amandla
4/17/13, 11:48 AM
#2

Det finns flera artiklar här, har du läst dem? 

Har du hunden helt nedrakad, typ med högst en cm päls så behöver du inte föna vid varje bad, däremot är det en fördel att rakföna pälsen innan du klipper eftersom resultatet blir jämnare och snyggare.

Du kan klippa ned henne så ofta du vill, räkna med att pudelpäls växer ungefär lika fort som människohår. Likaså kan du bada henne så ofta du vill, bara du använder produkter som är avsedda för hundar eftersom vi har olika ph-värde i huden. 

Balsam och schampon för hundar kan vara rätt dyra men då är de istället ordentligt utspädningsbara så de räcker länge. Bra vardagsprodukter som är lätta att få tag på är D100-serien, PCL, Espree och K9.

Köp en rejäl klippmaskin redan från början, även om den kostar från 1400 kr och uppåt så har du kvickt igen den kostnaden jämfört med vad det kostar att lämna in hunden till en hundfrisör.

Vill du ha en hundfön så finns de från ca 2000 kr och uppåt, de förenklar verkligen jobbet med att få hundens päls torr och rak jämfört med en handfön. Om du väljer en med slang så blåser den vattnet ur pälsen samtidigt som stråna blir raka, du slipper alltså borsta samtidigt som du måste göra om du har en handfön. Det går väldigt mycket snabbare också, min dvärgpudelhane blir torr på 20 minuter istället för det dubbla med handfön och då kanske du kan tänka dig skillnaden i tid för en storpudel…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Carollynn
4/17/13, 7:35 PM
#3

Tack för kloka svar. Vi tänkte köpa en Andis, för den verkar bra och lättskött. Såg att dom också har hårfön, men det kanske i princip är en fön för människor, likväl som för hundar …

Amandla
4/17/13, 8:14 PM
#4

Det du ska tänka på med en handfön är att den ska vara på ca 2000W, det ska vara separata knappar för blåsstyrka och för värmen, så det inte är som på min egen fön där det är lågt blås och låg värme, och sen hög blås och varmare. Det behövs ingen särskilt hög värme utan blåset är viktigast.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Neela
4/17/13, 10:08 PM
#5

Vi har en andis power groom, skär från oster (10 och 4F) och espree shampoo och balsam. Sen har vi en grovtandad kam och en karda. I och med att vi håller honom kortklippt på kroppen använder vi ingen fön.

[Iyen]
4/18/13, 11:12 AM
#6

En rakad pudel behöver ingen fön =)

Annons:
Amandla
4/18/13, 12:40 PM
#7

#5 och #6 Jag skulle vilja påstå att det beror på hur lång pälsen får bli mellan varven 😉 Blir pälsen för lång innan man rakar ner igen så är det väldigt mycket enklare för klippmaskinen att komma igenom pälsen om den är rakfönad. Det kan luggas ordentligt om pälsen är lockig.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Iyen]
4/18/13, 12:42 PM
#8

#7… jag tänkte, vill man ha en kortklippt pudel så håller man ju den kort. Tar inte lång tid att bara raka om man är lite finurlig. 🙂

Amandla
4/18/13, 12:45 PM
#9

#8 Jo jag förstår det, men jag tar emot klipphundar här ibland som det gått bortemot ett år sen sist. Deras ägare har den något sneda synen på att deras hundar är kortklippta och därför inte behöver borstas så noga 🤫


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Iyen]
4/18/13, 1:09 PM
#10

😢
Hemskt att höra

[Forest]
4/18/13, 9:08 PM
#11

Vilken storlek på skär behöver vi?

Jag har 3 olika skär, 10,3F och 4

- När ska Maja klippas första gången över hela kroppen?

Den frågan skulle jag ställa till ufd, jag klippte inte Enja som valp då hon skulle ställas ut men vi åkte var 6e vecka o klippte henne hos hennes uppfödare

- Hur ofta ska hon badas?

var 3e vecka har jag badat Enja sen hon kom

- Behöver verkligen en mycket kortklippt hund fönas efter varje badning?

Nej, jag fönar kroppen lite lätt men rakfönar ben,öron/huvid och svans för detta rakar jag inte ner utan klipper med sax

- Behöver man en separat hundfön?

Nej, men en bra fön som även inte blåser bara varmluft.

- Vilken typ av pälsvårdsverktyg behöver en nedklippt vovve (gissar att det måste bli annorlunda jmfr med om man ska ha en pudel med tjusig lejonklippning)

Karda köp gärna två olika en mindre och en större, pudelkam

- Villen typ av schampo och balsam behövs, hittar massor av motstridig information ang detta. 

Jag gillar espree schampo,balsam och spray balsam som jagfick den av syrran andvänder den nästan aldrig, och dessa funkar bra på båda hundarna här. K9 gillar många pudelägare jag tycker inte om lukten o Enjas päls vart torr tycke jag. Säkert smaksak :)

TjockaBerta
4/19/13, 6:17 PM
#12

Jag fönar mina nerklippta hundar för att de torkar fortare. De fryser lätt annars och den ena tar ett dygn att torka för han har så tjock päls. Jag använder en vanlig fön med coh utan värme med olika hastigheter. 

Ibland fönar jag ii olika omgångar tills de är torra.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
4/19/13, 10:05 PM
#13

12 Jag har hundfön nu o ser klar fördel med detta, men jag fynda en billig rackare på blocket. Jag har annars en philips hårfön en jag köpte på Gekås för bara 499kr i butik här ligger den på närmare 900kr kanon stark bra fön, reglerbar värme från kall-ljumen-varm när det bara var Enja funka det kanon men sitta med karda och rakföna två hundar känns som det tar evigheter.

Ett tips är att man oxå kollar in lite högre bord med det behöver inte vara trimmbord, jag köpte ett billigt bord o satte hjul under denna på så sätt kan jag enkelt flytta det och det vart passande höjd på bordet med :) Det underlättar tycker jag när man ska klippa,föna mm

Annons:
Carollynn
4/21/13, 5:48 PM
#14

Tack alla för tydliga och informativa svar! Nu har vi inhandlad en hel massa pälsvårdsprodukter, inklusive trimmer, skär och en ny fön (från Andis, som jag tror är en vanlig fön, men …vi kan ju dela den 🙂

Amandla
4/21/13, 7:44 PM
#15

Härligt, nu är det bara att sätta igång och sköta päls 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: