Annons:
Etiketteraktiveringtricksövrig-träning
Läst 3192 ggr
wintermynta
4/16/13, 11:19 AM

Rallylydnad

I lördags var vi på Brukshundsklubbens "Skäll inte på hunden" och prova på bla rallylydnad. Tyckte det verka jätte skoj så vi anmälde oss till en nybörjarkurs. Igår var första tillfället och jag hade en förhoppning att Gusten skulle tycka om det lika mkt som jag.
Eller inte, han var mer intresserad av att nosa på allt och alla. Vi pröva att få kontakt med honom med: leksak, trasa, pinne, torrfoder , bus och lek men inte. Hans nos var fastklistrad i backen och dissade mig totalt. Så nu är det intensiv intervallträning som gäller med fokus på kontakt och följsamhet.  
Tränar ni nåt med era pudlar??

Annons:
Amandla
4/16/13, 1:53 PM
#1

Rallylydnad låter jätteroligt! 

Jag brukar spåra med mina hundar, de fullkomligt älskar det 😃Som mest har de fått ca 500-600 meter långa personspår med flertalet vinklar. De har tagit spåren på max 15 minuter, men vi har inte börjat ta in pinnar ännu.

Med Albin har jag börjat träna lite lydnad, han är minst lika förtjust i det som i spårandet så det känns som att jag hindrar honom i utvecklingen eftersom jag inte kan så mycket. Men jag har anmält oss till Västra avdelningens (pudelklubben) bruksläger så vi ska förhoppningsvis lära oss massor 🙂

Efter det kanske jag börjar träna med Pixie också, hon fnattar nästan bara oavsett vad jag vill *suck* så det känns inte som någon större idé förrän jag själv kan mer.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
4/16/13, 8:32 PM
#2

Vi har gått kurs där det var prova på allt möjligt där med rallylydnad 3 gånger i denna kurs, Enja tyckte det var jätte tråkigt hon är duktig på lysna och kan lite lydnad men det var inte hennes grejj alls. Det var på den kursen vi testa på agility o där har vi hennes gren swish genom tunnel upp på balansen och A hindret utan problem över hinder ja allt detta gillar hon fart o fläckt är mer hennes grejj har jag märkt. 😉

Kanske är det samma med Gusten? Du får med dig massor även här kontakt, lydnad o himmla kul är det måste jag säga :)

wintermynta
4/16/13, 9:58 PM
#3

#2 Ja jag har funderat på det och vi ska även prova agility när det är fri träning. Förhoppningen är i alla fall att få han mindre bortskämd och mer lydnad haha. Försöka kan vi ju😃

[Forest]
4/16/13, 10:52 PM
#4

3 det är klart olika vad de gillar hundarna. Enja gillar verkligen spring o fläckt 😉
Donna ska vi köra provapå kurs med nu, men då har den kursen inriktning oxå på spår o där är hennes mer vass gren :) Men agility tror jag hon oxå gillar iaf det lilla hon vart med på. Vad som hon gör är att hon strissar upp sen blir det för mycket, så vi har tagit mindre steg fram med henne :)

wintermynta
4/22/13, 11:19 PM
#5

#4 På torsdag ska vi prova på agility 🙂

[Forest]
4/22/13, 11:37 PM
#6

5 vad kul jag tror säkert att han kommer gilla det o du med 👍

Annons:
[Iyen]
4/23/13, 5:37 AM
#7

Vi tränar lite då och då. Mest för att ge hundarna lite hjärngympa. Kommer nog aldrig komma ut på någon slags tävling.
Viggos favorit? Viltspår/blodspår. 
Rallylydnad har jag aldrig testat på. Kanske skulle vara något, men ack, alla dessa skyltar 🤔 

Min favorit är att smita in på brukshundsklubbens agilityplan och leka loss. Det är underbart roligt och där vågar jag ju även ha min lillskit lös. (Har noll i inkallning och han drar på vilt lättare än jag öppnar en ask paradis till jul) Fast det händer 1-10 gånger /år hehe, ingen direkt rutin där.

Spår brukar väl vara det vi gör mest, näst efter lydnaden. Men i lydnaden gör vi samma saker hel tiden. Just för att jag är kass 😎
Enklaste är trickträning… Viggo är så sjukt godismotiverad. 😛

jiithra
4/24/13, 12:17 PM
#8

#7 Har du testat kalla in med visselpipa? Funkar utmärkt med min farmors hund som inte brukar komma på inkallning.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[Iyen]
4/24/13, 12:50 PM
#9

#8 ja i hundrastgård. ( enda stället där det är staket). Sedan blev det så populärt så det vart endast ledigt sent på kvällar och TIDIGA morgonen. Och eftersom den ligger mitt i centrum skulle nog de boende få spader på mig. Haha. Men eftersom att jag vet hans intresse för vilt så skulle jag ändå aldrig våga släppa. Doft eller synretning spelar ingen roll för honom. Men vem vet. Kanske det vänder en en dag.

[Forest]
4/24/13, 9:28 PM
#10

8 tycker det låter klokt av dig att inte släppa han lös om han drar efter vilt 👍

connie98
4/25/13, 12:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

tränar Freestyle, lydnad, spår och min favorit…..

Agility!

[Forest]
4/25/13, 11:09 PM
#12

11 bra bild 👍
Freestyle är något jag med funderat på det brukar vara vinterkurser på detta med men alltid jobbat de dagar kurserna är :S

[Iyen]
5/7/13, 6:02 AM
#13

Vet ni vad! Igår blev mina fördomar helt fullständigt krossade, förintade, bortblåsta. Rallylydnad va ju jätteroligt!

Annons:
wintermynta
5/7/13, 1:26 PM
#14

Vi har nu provat agilty och jösses va kul det var. Tog två försök att få Gusten upp och sen ner från det stora upp-och-nervända- v:et.
Sen gick det av bara farten. Slalom inga problem och han tog nästan ett hopp hinder i bara farten. Ingen mer rallylydnad för oss BKK. Vi tränar hemma i lugn och ro och det går mkt bättre.

[Forest]
5/7/13, 10:48 PM
#15

14 A-hinder det älskar både Enja o Donna med, sen har våran flera balanshinder ena tycker jag är lite halvläskig då hundarna kommer så långt upp nästan till mina axlar men hundarna travar fint på och stannar så fint som de ska :) Jag visste att Gusten skulle gilla denna gren med fart o fläckt det är skit kul 😉

[Iyen]
5/8/13, 5:35 AM
#16

#15 glider era påväg ner? Viggo glider alltid påvägen ner och är inte heeelt hundra. Men han lyckas ändå och är lika glad

Upp till toppen
Annons: