Annons:
Etikettbeteende
Läst 2603 ggr
Minnuska
2013-04-05 21:14

Orolig när inte alla är hemma.

Jag har två dvärgpudlar. Vi bor med mina föräldrar i en villa. Jasper som är ett år kan inte slappna av om inte alla är hemma. När jag är ensam hemma med hundarna väntar Jasper på att mina föräldrar ska komma hem, han skiter i mig, och det gör mig ledsen och sårad. Han kan sitta vid fönstret bredvid dörren eller på soffryggen och spana ut. När han ser eller hör något skäller eller boffar han. Jag som är ljudkänslig tycker att det är jobbigt. Jag säger till honom att han ska vara tyst, ofta slutar han för en stund ,sen skäller han igen. När han han har skällt flera gånger blir jag så frustrerad att jag skriker att han ska vara tyst. Jag har provat att ge honom något att göra, han är intresserad för stunden sen går han till dörren igen och väntar. När man kommer hem blir han så exalterad att han skäller jättemycket. Har ni några tips på vad jag ska göra för att han ska bli lugnare, mindre skällig och att jag ska få bättre kontakt med honom?

Annons:
[Forest]
2013-04-05 22:29
#1

När jag bode hemma och vi hade då en mellanpudel som tillomed grät efter min mamma, han var jätte mattig. Vad jag fick göra är lite olika saker som hjälpt oss när mamma var borta. Jag börja tex med att gå ut med honom när mamma var hemma, börja träna lite smått med trix och vardagslundad även aportering och avluta det med lek. Jag var den som fick ge det extra goda så som råa ben o kött. Mamma gav ännu torrfoder o vatten man jag fick kliva fram o bli den som gav o gjorde en del roliga saker. Mamma i sin tur har inte tränat honom direckt han var mattegris från dagen han kom men det var oxå hennes prisent från oss alla barn ;)

Idag har jag en som är jätte mattig men då andra har klivit fram med mer deltagande med henne så släpper hon i väntandes tider till jag kommer hem ändå. Men visst kommer vi alla hem är det mig båda hundarna ska hälsa tjoma o flamsa vid först, sen de andra men inte på samma vis.

Du ska inte se detta som nedslag vissa hundar är lite mer mattiga/hussiga. Men du kan iaf göra saker för underlätta o att han ser dig som vinnande kompis att vara med.

Jag tycker dock dina färäldrar ska fundera lite på hur väl ensamtränad han är, trots allt låter det som att han blir uppstrissad och orolig. Vi har fått kämpat en del med våran ena hund här med men nu som först fixar hon iaf 3 tim utan att gråta och den tiden är våran maxtid för att hon ska vara själv (hon struntar i om hon har hundkompis hemma) Men är iaf nörjd med att någon tvåbenting är hemma :)

Dessa träningstips har jag:

Gå mer promenader, var rolig ha med dig gott godis o lär in lite stanna,sidan,sitt,stå, upp mm trix blandad med lite lydnad.

Balansträna gärna stå på stenar,stockar,gå runt sandlådor (träkanten) o tänk på var glad bjud på dig själv :)  Ös gärna beröm o på din gladhet så ska du se att han snart ser dig som klar fördel att vara med o träna med. Detta stärker erat band och hans självförtrående.

Men så säger jag det igen ta inte detta som ett nedslag att han är mattig/hussig hur det än är ser även du att dina föräldrar förhoppningsvis är din trygghet :) Lycka till

[Forest]
2013-04-05 22:30
#2

Missa säga att även skapa ett bra lugn är att man ger hunden masage 👍 
Om du är själv hemma så kan man gärna ta fram ett köttben om de är vana med få det ibland då slipper man att han strissar upp sig o muffar/skäller o väntar o väntar på matte/husse. Det kan hjälpa ibland :)

Minnuska
2013-04-05 23:45
#3

Jag förklarade väl lite dåligt, men hundarna är mina, jag är deras matte. Jag går nästan alla promenader, med mig får Jasper vara lös också. Jag ger dem mat och godis och aktiviteter, det kan mamma också göra, men inte pappa. När vi är ute och går berömmer jag rätt beteende och försöker låta glad. Jag berömmer också när han tittar på mig, men han verkar inte alltid bry sig och vilja ha godis. Ensamträningen har inte gått så bra. Då både jag och mina föräldrar nästan alltid är hemma har det varit svårt att träna det så mycket som det borde ha gjorts. Han kan vara ensam ca. en timme (tror jag). Han får alltid märgben fyllda med något gott innan vi åker iväg. Då bryr han sig inte så mycket att vi går iväg, men hur länge det håller vet jag inte. Han skäller när vi kommer hem, men hur länge han har gjort det vet jag inte. Han verkar vara en ganska lättstressad hund, jag har tyvärr inte tränad så mycket passivitet med honom, vet inte exakt hur man ska göra, så om ni har tips på det ,berätta gärna.

[Forest]
2013-04-06 22:06
#4

aha ja då förstår jag lite mer :) Du ska inte ta detta som nedslag ändå men visst tror jag du skulle behöva träna mer passivitet på honom om man söker på träna passivitet med hund via google får man upp en massa tips ta det som du tror mest på som passar dig o din hund, här är en http://sisu.bloggplatsen.se/2010/08/17/3411365-passivitetstraning-en-viktig-del-i-valpens-uppfostran/

Jag har tränat genom sitta ute o inne helt enkelt nu gör vi inget då vilar du, och nu leker/tränar vi o där är det slut. Enkelt klart slut eller nu kör vi. Jag har oxå gett en del masage det har hjälp, sen det jag skrev innen ang spåra och balansträning.

Upp till toppen
Annons: