Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4168 ggr
Amandla
2013-04-02 12:18

Falskregistrerade valpar (ej pudel)

Försäkringsbolaget If slår larm om illegal handel med valpar. Valparna har importerats och blivit registrerade som avkommor till svenska tikar, och får på så sätt en falsk stamtavla.

Läs artikeln i Expressen och klicka på länken där till If´s sida.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
2013-04-02 23:54
#1

Bra att du tar upp detta. Det är så fel detta!!!!

Det har även förekommit smuggelvalpar på blandrasidan om jag inte minns helt fel rätt nyligen då valpen vart sjuk och de fick avliva den.

Kitten86
2013-04-03 10:29
#2

Det är så fel. Men jag tror, sorgligt nog, att det kommer fortsätta. Som alltid styr pengar och i takt med att det sätts in motåtgärder så hittar smugglarna sätt att komma runt.

Valpar importeras, ibland reggas de efter svenska hundar för att på så sätt "tvättas" men jag har även hört att det även tas in hundar med tillsynes korrekta papper som sen reggas om i SKK och på så sätt får stamtavla. Ibland tas bara ett par valpar in och ibland plockas hela kullar in. Synd att detta även äventyrar hälsan i vårat land eftersom dessa valpar inte avmaskas/vaccineras korrekt och/eller plockas in/tas ifrån sin kull/ mamma för tidigt.

#1
Ja, det var ju en hund som man kom fram till var en smuggelhund som familjen som köpt fick avliva på grund utav detta…. För smugglarna är ju tyvärr hundarna bara en vara som de kan tjäna pengar på och ses inte som djur eller individer.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Pudlan
2013-04-05 13:30
#3

Helt galet med smuggelhundar.

TjockaBerta
2013-04-05 13:35
#4

På Blocket ser man ofta små  hundar Prazsky m fl som säljs med stamtavla fast väldigt billigt. Ofta är annonserna skrivna på dålig svenska också. Det har jag undrat över ibland om det verkligen är justa hundar.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2013-04-05 14:26
#5

#4 Precis, det du kan göra då är att mejla säljaren och fråga lite väl valda frågor. Tycker du fortfarande att det är misstänkt sen så kan du ringa polisen på 114 14, så gör du en insats för hundarna.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2013-04-05 23:06
#6

Jag brukar anmäla dessa ksumma annonser till blocket själv sen anser jag dessutom att vissa hundannoser ser oseriösa ut när det står -Anonsör Pudel  vill du kontakta pudel via mail eller pudel telenr

Jag hoppas fler ser dessa som oseriösa även funderar på vad är felet om denna valp är så pass billig mot vad de annars kostar. Betala inte ett öre i förskott är mitt tips förren man träffat valpar och deras moder, sen ska man gå därmefter magkänslan 😎

Annons:
JereMina
2013-04-06 02:15
#7

Fy bubblan 😕

Ketang
2013-04-06 09:13
#8

#6 Men gör Blocket något åt det då? Jag anmälde en extremt oseriös hundannons en gång, men den var kvar i sina tre månader och sen efter någon vecka sattes den in igen 😕Så det är ju frågan om det resulterar i något att anmäla till dom, för dom verkar ju inte så seriösa själva.

villakoira
2013-04-08 09:04
#9

Det har alltid  funnits oseriösa uppfödare av alla sorter som "fuskregistrerat" valpar, tex när dem inte vet vilken hane parat deras tik, för att tex slippa kostnader för gentester för att ta reda på fakta…och långt innan sådana tester utvecklades. Överallt där det finns pengar att tjäna finns det alltid någon som är sugen efter mer.

Men att påstå att SKK skulle registrera valpar med felaktiga stamtavlor är verkligen arrogant och okunnigt påstående. SKK som alla andra länders kennelklubbar tillhör FCI = internationella kennelklubben. För att en importerad hund ska kunna SKK-reggas måste denne ha förutom sin Stamtavla även en EXPORTSTAMTAVLA vilket utfärdas endast av ursprungslandets kennelklubb. Alla hundar med "rättsorts" stamtavla är registrerade i FCI-hundregister. Jag har importerat 9 hundar - så man kan säga att jag har fakta på vad jag säger.

När det gäller en importerad hund som inte går att SKK-regga är det pågrund av: även i Sverige finns andra sorters hundklubbar som regsitera medlemmars hundar i "STAMBOK" (=ej stamtavla), tex SHK = Svenska hundklubben, och i alla andra länder finns det ibland flera olika,  men dessa är inte medlemmar i FCI. Bara för att luras finns det en annan hundklubb med identisk FCI-sigill där texten inte är det samma.

Det finns några andra internationella/nationella Kennelklubbar som inte är FCI-anslutna tex UCI. Deras stamtavlor är inte alltså fci-registrerade och går därmed inte heller att registrera i SKK.

Köper man hund från en utländsk uppfödare och vill registrera denne i SKK skall man alltid börja med att ta reda på om Kenneln är registrerad i en FCI-ansluten kennelklubb. Fråga alltid uppfödaren. Och ALLTID kontrollera saken med SKK, som kanske har ännu mera fakta, om tex fusk och andra oegentligeter den aktuella uppfödaren har.

Känner till flera som importerat hund som inte gått att SKK-regga pga av att dem i sin iver inte kontrollerad kennels kennelklubbs registerring. Så kommer dem hem med sin guldklimp för ca 20.000kr inklusive resor för hämtning mm, och det blir en kalldusch när registreringen inte går igenom.

Och det är många utländska kennlar som medvetet lurat svenskar med sina papper…bara för att tjäna pengar. Dessa tar oftast dubbla valppriset av en utländsk hundköpare.

[Forest]
2013-04-08 11:28
#10

8 jag har fått dom att ta bort flera annonser där det står tydligt bla för låg ålder samt vilka regler som gäller med försäljning av hund/katt. Sen har jag fått dom att ta bort elhalsband annons då det strider mot lagen. Jag har anmält dessa och även förklarat vad som är tokfel med den, nu är det säkert inte så insatta personer som sköter dessa annonser o kan itne lagar o regler men lite bör de väl läsa på innan man för sköta publeceringen av annonser på djur.

9 mycket bra info 👍

Amandla
2013-04-08 11:54
#11

#9 Gissar att du syftar på det som står i artikeln? Som jag tolkar artikeln så har man smugglat in valpar, tagit dem till en kennel som har SKK-reggade tikar och så registrerat smuggelvalparna som avkommor till dessa tikar. På det viset blir de ju falskregistrerade. Ett mycket upprörande förfarande! Snart måste man råda valpintresserade att bara köpa från kennel som är etablerad med gott renommé och som man kan få rekommendationer på.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Kitten86
2013-04-08 17:36
#12

#9
Visst stämmer det att hundarna måste ha exportstamtavlor. Men jag har hört om hundar som importerats med korrekt exportstamtavla men som kommit in "för tidigt" än vad som borde vara möjligt enligt gällande införselregler vilket torde pekas på en viss pengafråga/muta vad vet jag eftersom hunden då har rätt papper och kan omreggas i SKK även om den egentligen är en "smuggelhund". Man ska nog inte vara naiv och tro att alla människor är ärliga och riktiga även om så att säga rätt papper finns….

Men som #11 skriver så handlar det just nu mycket om att valpar importeras och reggas efter svenska tikar vilket gör valparna "svenskfödda renrasiga valpar".

Tyvärr hittas det vägar kring "problem" där man kan tjäna pengar…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: