Annons:
Etikettallmänt
Läst 5299 ggr
lsoderberg
2013-03-26 19:43

helrakad...

usch.. måsta klippa olle då han satt och drog av sig päls från sig själv. så jag tänkte raka honom och sen spara på huvudet och svansen. hittade sånna fruktansvärda tovor som maskin nästan inte orka ta längst in mot skinnet.. så när jag hade rakat kroppen så skulle jag korta de på huvudet och precis när jag klipper så rycker han till och de  blir bara några millimeter på nästan halva skallen. så fick klippa ner allt så de blev jämnt. men han såg rent ut sagt hemskt ut så slutade att jag fick helraka han. alltså ta bort på öronen och svansen också.. ångrar mig faktiskt inte att jag rakade kroppen då de borde ha gjort ont på han för tovorna, men de på huvudet.. nej jag skulle ha varit försiktigare! blir så less på mig själv. som tur är så växer ju pälsen ut!

Annons:
lsoderberg
2013-03-26 19:44
#1

han ser ut som en whippet nu! haha

Neela
2013-03-26 20:05
#2

Vill se bild ju!

lsoderberg
2013-03-26 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

såhär ser han ut nu, han vart en helt annan hund! gick ut med han nyss och j*vlar vilken energi och han springer runt här hemma nu och leker och har sig! haha tror han tyckte de va ganska skönt. ända bilden jag har nu! ska knäppa kroppsbild senare :)

lsoderberg
2013-03-26 20:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

innan

Neela
2013-03-26 20:23
#5

Så fin han blev❤️  Åh, öronen!
Nog för att han var fin innan men det är så sällan man ser så kortklippta pudlar. Roligt att få se hur dom ser ut under allt krull :) Och skönt med nöjd vovve!

Amandla
2013-03-26 20:25
#6

Sötnosen! Ha inte minsta dåligt samvete, tovor gör ont om de är så nära skinnet så det var bra att du tog av alltihop. Nu får ni göra en ny fräsch start 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
lsoderberg
2013-03-26 20:27
#7

ja han har varit så off på kurserna och inte velat röra på sig. kan nog ha varit tovorna som drog i pälsen och gjorde ont! och jag som tänkte att jag va duktig eftersom jag borta honom väldigt ofta! men icke.. maskin orka nästan inte igenom.. usch skulle ha gjort de mycket tidigare!

Pudelbus
2013-03-26 22:05
#8

Här rakas allt bort på Lisa med till våren, tycker det är smidigast så 🙂

Och så söta dom blir med råttsvansarna 😉

lsoderberg
2013-03-26 22:09
#9

haha ja, och olle har en krokig svans också ;) haha svansarna blir så himla smaaal!

lsoderberg
2013-03-26 22:10
#10

8 nä jag vela helst inte raka honom nu när de är kallt, men han låg och drog bort päls från sig själv så då fick de åka av. :)

Snowgirl
2013-03-27 12:42
#11

Jag tycker han blev jättesöt! Var nöjd över att du tog det beslutet!

[Forest]
2013-03-27 16:31
#12

Tycker det är rätt kul o se renrakad pudel för de ser helt anorlunda ut, sött o säkert skönt för han med :)

[Iyen]
2013-03-28 09:46
#13

Skönt för honom att bli av med alla tovor.
När pälsen börjat bli någon cm kan jag tipsa dig om att söka videoklipp på youtube om poodle grooming och liknande sökalternativ. Eller kanske att du kan fråga någon annan pudelägare om råd ang borstning, så att historien slipper upprepa sig?🙂

Skitsöt liten naken vovve iallfall 😃

Annons:
lsoderberg
2013-04-05 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

har knäppt lite mer bilder på olle, såhär ser han ut nu då :)

TjockaBerta
2013-04-05 13:32
#15

Thomas är också nysnaggad nu. Hon som klipper sa att det var jättemycket tovor under i pälsen. Jag har ändå borstat och kardat och tvättat honom men ändå var det inte bra. Konstigt! Det är bara att inse att jag inte klarar att sköta pälsen och lämna in honom för klippning med jämna mellanrum.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2013-04-05 14:32
#16

Berta, använder du kammen tillräckligt? Jag använder alltid kardan först (på kortklippta pudlar, utställningspäls är en fråga för sig), ser till att jag kommer ner i botten av pälsen så jag ser huden och kardar åt olika håll så att jag inte missar någon tova. Så länge det låter om kardan fortsätter jag, för ljudet tyder på trassligheter i pälsen. Till exempel på ett ben så tar jag tag om benet och pälsen längst ner med tassen utanför handen, sen kardar jag loss lite päls närmast under handen, mot tassen alltså, när det är utrett så släpper jag efter lite med handen så mer päls kommer loss och så kardar jag. På resten av hunden gör jag ungefär på samma sätt. Svårt att förklara utan bilder, ska nog fixa en artikel när mina vovvar är hemma igen (de är hos mormor och morfar på påsklov ihop med min yngste son).

När kardan tystnar tar jag en glestandad pudelkam och drar med den försiktigt i pälsen åt alla möjliga olika håll och känner efter noga så att den inte fastnar någonstans, för då måste jag ta kardan där igen. Så fortsätter jag över hela hunden på samma sätt. Kammen är jätteviktig!

En välborstad och rätt utredd päls ska man kunna blåsa rätt ner i, då ska man kan kunna se huden på hunden.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2013-04-08 17:24
#17

# 16

Först borstar jag hela pälsen annars kan jag inte använda kardan. Det var någon vecka som jag inte borstade och kardade ut hela pälsen och den var rätt lång då. Sen hade jag ett jättejobb. De delar jag lagt ner mycket jobb på, armhålor, öron hade inga tovor alls. Hon som klippte sa att det var mycket fram. Det är där selen har legat mot.

Annars tycker jag att jag kardar ut pälsen 2-3 gånger i veckan. Det känns som mycket jobb men Th har en mjuk cremefärgad päls som lär vara sån som tovar lätt.

Kammen använder jag mest till öronen men nu när han är nerklippt så kan jag ju börja från början och kamma.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2013-04-08 17:39
#18

Bra, kammen är A och O för att vara säker på att pälsen är ordentligt utredd 👍Det underlättar om pälsen är så ren som möjligt och ofta toppas, päls som har varit smutsig ett tag och inte varit klippt på länge (över en månad) tovar mycket lättare.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2013-04-08 17:49
#19

#18

Thomas klipper sig ungefär var tredje månad. Nu tror jag det gick lite längre tid pga kylan. Så pälsen var väldigt yvig.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: