Annons:
Etikettallmänt
Läst 14755 ggr
mallabralla
3/24/13, 11:19 PM

nyfiken på pudel

Hej alla pudel älskare!

vi är ett par som länge funderat på hund och nu har vi fastnat på pudel ❤️

vi driver ett katteri och undrar hur pudeln generellt fungerar med katt?

Vi bor för närvarande i lägenhet, varför en storpudel blir för stort med alla katter. vi vill däremot ha en robust hund utan att den är för stor.

dock undrar vi över skillnaden mellan dvärgpudel och mellanpudel?

vi vill ha en hund som inte kräver timmars aktivering men dock klarar av att gå på långpromenader. skulle en mellanpudel kräva mer motion än en dvärgpudel?

Vi undrar också lite över hälso problem hos pudeln generellt?

berätta gärna om era erfarenheter av båda varianterna!

lägg också gärna upp bilder på era hundar i tråden 

tack på förhand!

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
JereMina
3/24/13, 11:55 PM
#1

Vi har en pudel Molly som nu blir 8 år och hon går bra ihop med våra 3 katter. Hon har peppar peppar varit ganska frisk och det är min erfarenhet med dem pudlar vi haft tidigare.

[Forest]
3/25/13, 12:44 AM
#2

Kolla http://www.pudelklubben.se/  Där tar dom upp ang hälsan och visst är det viktigt att man köper så frisk o sund valp man kan :)

Jag har ofta tyckt att mellanpudel är lite mer de kräver vad jag tycker mer aktervering än dvärgpudel.

Jag har en dvärg o en toy man ska inte tro att storleken spelar in på orka gå, när det är varmare o skönare ute så brukar vi gå längre promenader på nästan 2 tim :) De är inte helt off efter en sån promenad men visst är de nöjda.

Katter: Vi skaffa oss en kattunge till dottern som inte träffat hundar innan vi fick säga åt Enja 2 gånger med inte göra lekinviter då det skrämnde katten. Men efter 2 v så lekte dom :) Vi skaffa oss Donna som var 6 mån o katträdd 2 mån tog det så är hon o katten buskompisar.

Vad har du/ni annars tänk göra med hunden mer än promenader?

Skaffar man sig en pudel så har man en lycklig hund som bjuder verkligen på sig själv.  😉

Neela
3/25/13, 11:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vår storpudel har en väldigt bra off-knapp inne så vi hade kunnat bo i lägenhet utan problem. Jag tror inte man behöver välja storlek efter det utan efter vilken storlek ni vill ha. 

Vi har 6 katter och skaffade Sune när han var två. Han är snäll men intensiv med katterna så de som inte är hundvana är inte så förtjust. De som är lite mer framåt av katterna trivs bra med honom. Det hade nog varit enklare om han var kattvan eller valp men jag tycker det går över förväntan.

Sune är en energisk och väldigt glad kille som älskar sin familj. Han är social och gosar gärna och ofta med alla. Tycker om att använda sin näsa fast bäst är att bara få fjanta omkring i skogen eller med en hundkompis.

Amandla
3/25/13, 12:58 PM
#4

Jag tror som Neela, att storleken ska ni välja efter vad ni vill ha. Prata med uppfödaren och berätta hur ert liv ser ut och vad ni kan erbjuda valpen, så får h*n avgöra om en av valparna skulle kunna passa hos er. Skulle uppfödaren säga nej så ska ni inte ta illa upp, det är av omtanke både mot er och valpen. Ring nästa uppfödare istället 😉

Överlag är pudeln en frisk ras, det som förekommer på de mindre är patellaluxation, legg perthes, dålig aptit/magkatarr är lite för vanligt, medans det på storpudel finns lite andra saker som jag är dålig på men det står i länken du fick av Forest.

Se till att köpa en pudelvalp reggad i SKK, då vet du att det är en helt rasren pudel, att uppfödaren har regler att följa och du kan få hjälp av SKK vid eventuell konflikt. 

Det man måste vara medveten om är att pudel kräver pälsvård! Den ska borstas, badas, rakas och klippas. Tovor gör ont, både att ha dem och att få dem utredda. Antingen lämnar du in hunden ungefär varannan månad eller så lär du dig att klippa själv. Du tjänar rätt snart in kostnader för klippmaskin och sax. Pudelklubben arrangerar klipp- och pälsvårdskurser över hela landet, så kolla hemsidan! Ser du ingen aktuell kurs så kan du ringa ombudet/avdelningen och fråga när nästa kommer.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
mallabralla
3/25/13, 1:40 PM
#5

#2

tack för informationen!

vi vill leva ett aktivt liv med vår hund, den skall klara att vara med på utflykter, skogspromenader etc. vi har i dagsläget inga planer på att träna någon agility el dyl, men som sagt att klara ett par timmars promenader och glad i att upptäcka saker är vad vi önskar. Vi är inte ute efter en hund som inte klarar mer än 30 minuters promenad om man säger så ;)

jag skall kolla in länken! tack!

#3

tack, han är så fin har tittat på flera bilder av honom ❤️ vi har en så otroligt vacker storpudel kille i området, han är vit.

#4

pälsvård är inga problem, vi föder upp Perser katter (registrerad uppfödare i SVERAK) jag ställer väldigt mycket och kamning och bad hör till vardag här ;) och är ett av mina större intressen. Jag lär mig gärna hur man trimmar sin pudel låter väldigt intressant! visste inte att det hölls kurser.

Det är väldigt viktigt för oss att hunden är från en seriös uppfödare, jag kan gissa att BYB (back yard breeding) verksamheten ser liknande ut inom hundvärlden som i kattvärlden och det är inget jag vill stödja.

jag tror att en dvärg skulle passa oss bäst, toy är för mig allderles för litet, åh jag blir så lycklig av att titta på alla fina hundar, dem är underbara.

Sajtvärd på Perser iFokus

Amandla
3/25/13, 1:43 PM
#6

Det finns massor av bilder här, du har väl sett Bildkategorin? 😃


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
  • Redigerat 2/14/21, 1:49 PM av Amandla
Annons:
Neela
3/25/13, 1:51 PM
#7

#5 TackGladKänner vi varandra från kattvärlden förresten?

Ibland har jag tänkt att en liten hade varit smartare, hade bara unnat använda alla mina miljoner kattgrejer. Men då hade jag inte haft en ursäkt att shoppa nytt…

Jag tror många pudlar gärna vill ha lite mer än promenader men det går att göra en del när man är ute och går så hunden aktiveras.

mallabralla
3/25/13, 2:35 PM
#8

#7

jag vet inte vilket katteri har du?

vad skulle du rekommendera för aktiviteter för en pudel?

#6

woooooooow

exakt den typen av pudel jag vill ha ❤️alltså proportionsmässigt, liten men ändå robust.

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
3/25/13, 2:36 PM
#9

#6

och jag har faktiskt missat bildgalleriet! skall gå in dit genast

Sajtvärd på Perser iFokus

Amandla
3/25/13, 2:41 PM
#10
  • Redigerat 2/14/21, 1:49 PM av Amandla
mallabralla
3/25/13, 2:51 PM
#11

#10

skall kolla in den kenneln, vill lära mig allt om trimning för att hålla dem så vackra som ni har dem! brukar uppfödare ha både dvärg och mellan?

Sajtvärd på Perser iFokus

Amandla
3/25/13, 2:56 PM
#12

Pudelklubben har avdelningar, sektioner och ombud över hela landet, inte nödvändigtvis på varje ort förstås. Man får vara beredd att åka en bit om man inte bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö. 

Det är så olika vad uppfödare har för storlekar, det varierar väldigt. Men det är sällan som en uppfödare kan garantera exakt storlek på en valp, en som reggas dvärg kan visa sig bli toy (som min Pixie), en som reggas toy kan till och med bli mellan. Det beror på att valpar reggas efter den största föräldern och det är ganska vanligt att man parar över  storleksgränserna mellan de mindre varianterna. Storpudel däremot har sluten stambok och får inte paras med de mindre.

Även om man inte kan vara helt säker på hur stor valpen blir så har oftast uppfödaren ändå en uppfattning om det. De vet ju vad de avlar på och känner sina linjer.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Snowgirl
3/25/13, 5:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Min lilla Eddie är en liten dvärg, ca 30cm och 4 kilo, men ändå robust! Han är ju bara 9 månader så han ska väl växa på sig lite till kanske. Jag gillar den här robusta hunden, smidig, kvick, mycket ork och fart men samtidigt liten.

Annons:
Snowgirl
3/25/13, 6:01 PM
#14

#6 jag vill bara köra in fingrarna i hans päls och gosa! Den är jättefin!

mallabralla
3/25/13, 8:28 PM
#15

#13

han är underbar!!!

Sajtvärd på Perser iFokus

[Forest]
3/25/13, 9:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här är Enja röd dvärgpudel mycket nerklippt just för att vi ofta traskar i skogen och vill slippa rensa pälsen 😉 Hon fick bra beröm för sin kropp, nu är hon 31cm hög o tik därmed lite nättare då hon är tik. Gillar mindre pudlar med mer "kropp" endel har kortare rygg tycker de ser ihop tryckta ut.

mallabralla
3/25/13, 10:01 PM
#17

#16

wow, hon ser nästan ut som en storpudel!

Sajtvärd på Perser iFokus

[Forest]
3/25/13, 10:21 PM
#18

17 ja hon ser större ut på bilder :) Hon har en fin kropp det var lite den jag ville visa. 😎 Det du säger att ni vill ha en aktiv hund det passar en pudel i alla storlekar. Vi trivs fint med våra små de är aktiva hänger mer än gärna på våra upptåg men det är smidigt med små då vi har dom i sängen + en katt eller två.  😉

Snowgirl
3/26/13, 1:50 PM
#19

#15 tack för att du tycker det!

Ketang
3/26/13, 1:56 PM
#20

Om man ser till mentalitet och aktiverings behov så tycker jag att det är ganska stor skillnad på dom små pudlarna och storpudeln. Tyvärr är många av dagens storpudlar lite mer stressade än vad dom har varit.

Många verkar tro att pudel är rakt igenom samma hund oavsett storlek, men det skiljer sig som sagt ganska mycket mellan storpudeln och dom mindre varianterna.

Jag har haft en storpudel och har nu min tredje dvärgpudel. Och jag tycker att dvärgarna orkar minst lika mycket som dom större. Mina små har alltid hängt med på långa aktiva promenader och visst är dom trötta när man kommer hem, men absolut inte utslagna.

Vill man ha en hund som hänger med på allt, men inte kräver daglig träning/aktivering är min rekommendation att man väljer någon av dom mindre pudlarna. Vill man däremot ha en aktiv hund att träna något med är storpudeln ett utmärkt alternativ. MEN även dom små hänger med på spår, agility, lydnad osv!

Annons:
[Forest]
3/26/13, 2:00 PM
#21

20  👍

idipidi
3/26/13, 3:22 PM
#22

#20 Fast är det verkligen så? Vill man tävla agility t.ex. så är det svårt att konkurrera med en storpudel. Då är mellan eller dvärg definitivt bättre val, även om det finns några som tävlar agility med storpudel också.

Mellanpudlar ligger dessutom ofta bra till både på listan över årets brukspudel och årets lydnadspudel i pudelklubben. Även dvärgpudel har toppat lydnads-listan. Årets brukspudel 1 och 2 2012 är mellanpudlar.

Amandla
3/26/13, 3:41 PM
#23

Jag vet flera som gått över från stor- till mellanpudel (eller mindre) beroende på att de inte fått vad de var ute efter med storpudeln, några har till och med bytt ras… De stora pudlarna har lite mer problem med sinnelaget, de kan ha mer rädslor och skärpa än vad man önskar i en pudel. Sen finns det de pudlarna som är väldigt loja av sig, inte heller så kul om man vill träna och tävla oavsett gren.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ketang
3/26/13, 4:42 PM
#24

Tävling är en sak. Men jag skrev träning ;-) många tränar med sina hundar utan att ha någon ambition att tävla.

idipidi
3/26/13, 4:45 PM
#25

Fast jag fattar inte. Om man ska tävla så måste man ju träna? 😃

Amandla
3/26/13, 4:56 PM
#26

#24 Om du menar det jag skrev, så skrev jag träna och tävla. Skulle föralldel kunna skrivit träna och/eller tävla, men tycker inte att det är så petigt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ketang
3/26/13, 6:45 PM
#27

Mitt svar var till #22. Hopplöst att svara på mobilen :-/

För att klargöra vad jag menar i inlägg #20: När jag skriver "Vill man däremot ha en aktiv hund att träna något med är storpudeln ett utmärkt alternativ. MEN även dom små hänger med på spår, agility, lydnad osv!"

Så menar jag precis exakt vad jag skriver. Om man vill ha en hund att träna med (inte tävla, utan träna) så passar storpudeln utmärkt! Storpudeln passar att träna allt möjligt roligt med efter som den faktiskt kräver en hel del aktivering och är pigg på att hitta på mycket med sin ägare.

Är man sen ute efter en hund att tävla med (givetvis måste man träna då) så beror det ju på VAD man vill tävla med sin hund. Men då passar kanske dom mindre pudlarna bättre.

Någon skrev att TS ska välja storlek efter vad dom "vill ha" men då bör dom också vara medvetna om att en storpudel kräver mer än bara långa promenader.

Annons:
lsoderberg
3/26/13, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

jag har en mellanpudel som gärna ligger och myser och sover hela dagarna. men han brukar ändå gå långpromenader och vi tränar både rallylydnad och trick :) men skulle han bestämma själv så vill han bara mysa och sova och gå nån lånprommis ibland ;)

connie98
3/31/13, 11:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Själv tycker jag att storpudeln är mindre skällig och rädd av sig än de mindre. Av katter har jag ingen erfarenhet men vår pudel går ihop hyfsat med våra kaniner… Fast än så länge har de bara nosat på varandra

Ketang
4/1/13, 12:12 AM
#30

#29 Jag upplever också storpudeln som mindre skällig än dom små. Ang katt och kanin så är det ju lite jakt i storpudeln och jag hade enorma problem med min stora. Han jagade allt som rörde sig utomhus. Men en kompis till mig med samma bekymmer fick ordning på sin tik! Hon har till och med en bild på sin tik när deras kanin rymt och lagt sig som en valp hos tiken ute på gräsmattan en sommar! Hon kunde fortfarande vara intresserad och sitta och stirra på hennes marsvin. Men hon rörde dom aldrig ;-)

mallabralla
4/1/13, 2:26 PM
#31

tack så jätte mycket för all information och alla vackra bilder!!!!

Sajtvärd på Perser iFokus

[Nothronychus]
4/1/13, 7:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Pudeln är vad jag har sett av den en allround hund. Tränar agillity, freestyle och skvallerträning med min mormors pudel. Otroligt lättlärd och rolig att träna med! Hon är en dvärg pudel.

melissajuhlin
4/5/13, 4:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Jag har en mellan pudel och dem kräver inget extra utan min är iaf busig,snäll,fäller inget heller för den delen.

Så mellan pudlar kan gå långa rundor vilket min pudel älskar! :)

mallabralla
4/5/13, 6:33 PM
#34

såg en med två underbart vackra vita pudlar idag, en stor och en mellan ❤️ verkar som att vita har blivit väldigt populära!

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
connie98
4/5/13, 9:22 PM
#35

det är OTROLIGT jobbigt med vita kan jag säga! 🤪 smutsiga på tre dagar typ….

melissajuhlin
4/5/13, 9:54 PM
#36

Håller med #35

mallabralla
4/5/13, 10:22 PM
#37

#35

jag kan tänka mig det!

jag tycker dem är vackra, men jag skulle vilja ha en svart eller brun ❤️

Sajtvärd på Perser iFokus

Amandla
4/5/13, 10:24 PM
#38

Fast ni inser väl att svarta och bruna är precis lika skitiga som de vita? 😎Jag tycker snarast att det är bra att det syns på min vita kille, för då vet jag att det är dags att bada både honom och den grå.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
4/5/13, 10:36 PM
#39

37 Bruna brukar tappa färg rätt så tidigt vid två års ålder är de ofta gråaktig och har bara en brun nos/öron/ben men de brukar även skifta i färgen senare dessa partier. Jag har annars fått upp ögonen på gråa nu med men det är pga Amandlas lilal gråa tuss är så söt 😎

idipidi
4/5/13, 10:51 PM
#40

Min röda tror folk är en korsning. Senast idag sa en man "Men varför är den brun?? Pudlar ska vara svarta eller vita!" 😃

Amandla
4/5/13, 10:58 PM
#41

#40 *lol*


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
4/5/13, 11:17 PM
#42

40 hon är rätt mörk som Enja var som liten. Många trode inte heller att hon var pudel pga färgen, de som såg att hon var pudel  trode hon var brun  🤔

idipidi
4/6/13, 8:24 AM
#43

Han visste dessutom vad han talade om. Hans mamma hade nämligen ställt ut "medium pudel". 😉

Ketang
4/6/13, 8:35 AM
#44

#43 Han verkar ju ha varit lika insatt i Pudel som alla dom man stöter på som tar för givet att alla toy och dvärgpudlar är valpar. Eller att alla pudlar med tofs på huvudet/mycket päls är tikar…

idipidi
4/6/13, 8:37 AM
#45

Hahaha! Tofs på huvudet = tik var ju jättekul.

Amandla
4/6/13, 11:49 AM
#46

Eller att tro att alla pudlar är tikar och att bara för att en är lite större och en är lite mindre säga: det här är väl mor och dotter? Nä, sa jag, det är farbror och brorson. Då blev det mycket tyst 🤫😃


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
  • Redigerat 2/14/21, 1:51 PM av Amandla
mallabralla
4/6/13, 2:18 PM
#47

hahaha, ja vad roligt. folk har ju mycket "förutfattade meningar". du har nog rätt om vita pudlar, självklart blir ju alla lika skitiga men det syns mer på vita :)

Sajtvärd på Perser iFokus

Neela
4/6/13, 4:01 PM
#48

Jag tycker crème är perfekt, synd bara att det inte finns så många så nästa pudel får nog bli något annat.

Annons:
connie98
4/6/13, 11:46 PM
#49

Haha jo alla blir de lika skitiga, har ju själv en vit storpudel och jag lovar man ser ALLT på dem :0

Lizaludda
4/21/13, 11:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Hanvalp vit mellanpudel Anuradha's Talent Milou född 2013-02-19. Valpbeskriven kortfattat blev resultatet
Att han tar lätt kontakt
Nyfiken vill gärna undersöka allt på en gång
Ger gärna lekinviter
Gillar kamptrasan och vill inte ge tillbaka den
Lite rädd i början för petflaskan med makaroner i men är på den igen.

Har ett bra pigment och mörka ögon. Är idag inte helt vit. Men kommer att bli vit.
Vita mellanpudlar är inte vanligt och det föds bara ett litet antal varje år.

Är du intresserad att ställa ut kan du få hjälp med att komma igång
De första sex månaderna klipper jag valpen och går igenom pälsvård
Med valpen får du foder leksak filt UBS minne med bilder och ett häfte med information om mat och pälsvård
Vid leverans får du med stamtavla och information om valptestet han har gjort
Valpen har en dolda fel försäkring i tre år
Om du är intresserad av vit mellanpudel kontakta gärna mig på 0707346000

några sekunder sedan · Har redigerats · Gilla

mallabralla
4/22/13, 12:17 AM
#51

#50

men jösses så söt! jag har varit inne på er hemsida, vi har träffats antalet gånger på min förra arbetsplats (djurbutik i haninge c), älskar er silver tik och har pratat med din dotter tror jag?

Vi har inte tänkt skaffa hunden nu utan försöker lära oss så mycket vi kan om rasen.

jag är väldigt intresserad av en hund av utställnings kvalitet och ställer gärna ut (älskar kattutställningar så lär älska hundutställningar också)

Jag har er kennel sparad som favorit på datorn och ser gärna en tätare kontakt den dagen det är dags att ta hem en ny familjemedlem. 

Det är ett stort steg att skaffa hund, vi vill att vårt liv har den struktur som vi anser krävs för att ha en hund i 15-17 år (eller så länge den lever). För oss är det viktigt att våra djur lever med oss och inte lämnas bort dagligen, sitter instängda etc, därav avvaktandet med vårt inköp. 

under tiden suger vi åt oss allt vi kan och drömmer oss bort med bilder 😉❤️

min sambo är helt fast för brun, men jag har börjat att bli mer oh mer svag för vit efter alla underbara bilder ni lagt upp här.

Sajtvärd på Perser iFokus

Upp till toppen
Annons: