Annons:
Etikettallmänt
Läst 2942 ggr
Pudelbus
2013-03-22 16:01

Göra något av pudelpäls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snart så är det dags för stora vårrakningen för Lisa. Jag rakar alltid bort allt på våren. 

Men har börjat fundera på att göra något av pudelpälsen, kanske stoppa en liten kudde?

Men hur går man tillväga, ska det tvättas med något speciellt eller så?

Någon här som sparar och gör roliga saker av håret? 🙂

Hennes päls växer så fort! Började spara i mitten av oktober. Min lilla hårboll 🤪

Annons:
[Forest]
2013-03-22 20:20
#1

Här gör jag faktist hundkuddar av pudelpälsen. Jag har fått säck med päls av Enjas uppfödare så här har vi numera två stora pudelkuddar dessa är jätte mjuka, mycket sköna enligt hundarna. Det finns dom som gör prydnadsaker av pudelpäls, men oxå häftig filtad väst med. :) Är man bra på tova så kan man göra söta smycken tex tovad blomma till diademet/hårspännet mm :)

Pudelbus
2013-03-22 21:21
#2

Vad skoj! Men måste man behandla håret innan eller räcker det med en tvätt. Eller hur gör man? Tusen frågor 😉

Tänkte bara ha för att stoppa en liten kudde eller liknande 🙂

[Forest]
2013-03-23 00:03
#3

2 Det är redan nytvättat innan de vart klippta så här stoppar jag ner den klippta pälsen bra tyg som håller pälsen inne sen tar jag ett "snyggare" överdrag vips så vart det en mjuk skön bädd 😉Ta inte fleec för då sticker snart pälsen ut första missen jag gjorde här. Jag åkte o fick hjälp av hitta bratyg att ha som  foder som tålde lite ett glattare tyg, sen hade jag möbeltyg och annat tyg hemma :) Kan ta kort på en imorgon så får du se.

Man kan oxå sy små kuddar det brukar uppskattas när borstar hunden, här har Enja en mjukisdjur som kudde vid pälspyssel :)

fidojunior
2013-03-23 22:29
#4

Jag och min pappa gjorde en filt av min Fidos päls men han krafsade sönder den haha. Vi kardade i alla fall all päls (sparade i en papperspåse, ska ej vara plast har jag hört) och på något sätt blandade vi ut det med såpa, lade det platt på något underlag och lät det torka. :)

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Forest]
2013-03-24 01:18
#5

sorry missa ta kort sovit mycket idag har åkt på en förkyldning o lite feber… ska försöka fota imorgon men det är en kudde då jag sytt igen (klantigt men det går att tvätta den)

Pudelbus
2013-03-25 15:50
#6

Tack för råd. Nu får det allt bli en liten kudde 

🙂

5. Krya på dig!

Annons:
Upp till toppen
Annons: