Annons:
Etikettallmänt
Läst 3904 ggr
[Forest]
3/19/13, 12:05 AM

Bra ras för småbarn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag satt o läste lite på blocket. Kolla in flera anonnser o då ser man att en med toy/dvärgpudelvalpar skriver att det är kanon ras för små barn. Tycker ni att just små hundar i regel är bra när man har små barn?

Svara varför ni tycker det/tycker inte det.

Och har rasen/storleken betydelse?  

Jag vet om flera pudeluppfödare som säger nej till köpare med småbarn 0-5år  :)

Annons:
Amandla
3/19/13, 11:45 AM
#1

Nej, rent allmänt så tycker jag inte om kombinationen små hundar och små barn. Båda är mer ömtåliga och utsatta för den andras påhitt, småbarn har svårare att förstå att de måste vara försiktiga med små hundar och särskilt valpar. Barn vill gärna lyfta och bära sånt som de tycker är gulligt, dit hör småhundar. En toy bryter benen väldigt mycket lättare än vad en mellan gör och en två-treåring lär inte orka lyfta en mellan ändå. Barn i den åldern kan både sparka och slå ifrån sig ordentligt för att de blir rädda, uppjagade eller bara för att se vad som händer… 

Såklart man kan ha en toy/dvärgpudel om man har småbarn men det kräver en hel del passning av de vuxna. Även om man har större hundar måste man ju passa dem och barnen förstås, men nu ser jag det mer genom småhundarnas ögon. Det gäller att passa noga och lära barnen hur och vad de får göra med hundarna.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Neela
3/19/13, 2:54 PM
#2

Jag gillar inte heller kombinationen småbarn och små hundar riktigt. Fast såklart är det inte så att det behöver vara ett problem men man får nog tänka sig för en extra gång om man inte är van hundägare.

Snörpudel
3/27/13, 6:58 PM
#3

Hos en erfaren hundmänniska där barnen växt upp med hundar och tydliga regler från dag ett ser jag inga problem. Men hos en ovan familj borde en njuffe passa bättre.

[Forest]
3/27/13, 9:16 PM
#4

Jag tänker som er nu anser jag att visst pudel passar alla hem som snörpudel säger om barnen är vana med hundar/djur innan så finns det redan regler.

Lizaludda
3/31/13, 9:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Mellanpudeln är mer robust hund och hemma hos min dotter bor mellanpudeln Harry och Kalle snart 3. Harry är 7 år men Kalle har fått lära sig från början att hunden får man ta hänsyn till. Att man som förälder ta bra hand både om sitt barn och hund. Att se till att hunden får vara i fred.

När min son som idag är 19 föddes hade jag en mellanpudel Anton. De växte upp i en mycket nära relation och det var aldrig några p roblem.

Det viktigaste är att barnen förstår att det inte är en leksak utan är en levande varelse som ska respekteras.

Upp till toppen
Annons: