Annons:
Etiketterköpessäljeserbjuds
Läst 6183 ggr
Amandla
2013-03-18 21:14

Omplaceringslistan på SPK's sida

Ni känner väl till Svenska Pudelklubbens omplaceringslista? Just nu är där hela åtta pudlar i varierande ålder, storlek, färg och kön som behöver nya hem.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
2013-03-18 21:54
#1

Trist att så många letar nya hem, men kul för dom som letar efter pudel :) Hoppas alla får bra hem som passar dom bra :)

Neela
2013-03-19 15:00
#2

Det var där jag hittade Sune❤️

Hoppas dom hittar bra hem! Jag tror även nästa pudel kommer bli en omplacering, frågar är bara när vi känner oss mogna för en till hund.

JereMina
2013-03-22 00:27
#3

Jag kollade och visst blir man sugen på en pudel till ❤️

[Forest]
2013-03-22 20:15
#4

3 Du som bara har lilla Molly förstår jag att tarmen suger på en krullis till 😉

Thowas
2013-06-13 14:36
#5

jag var oxå in där och tittade och pratade med några av dom.  men de var i samma prisklass som vilken annan pudel som helst. de låg på runt 11000-14000.

Amandla
2013-06-13 14:43
#6

#5 Hur menar du? Varför skulle omplaceringar vara billigare? Ofta handlar det ju om unghundar eller lite äldre valpar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[saga@]
2013-06-16 18:56
#7

Man kan ju inte ta fullt pris för en valp som är äldre eller unghund? det skulle jag aldrig betala.

Jag kollade i veckan .. är så jäkla sugen men ska köpa en annan ras nu i höst, det får bli senare. 

Tänkte på hunden som var 4år gammal. hur mycket kostade den?

[saga@]
2013-06-16 19:00
#8

De  borde dra av 1000kr månaden. så om valpen är 6mån och kostade 12 från början vid 12veckor skulle den kosta 9000kr.. för mycket tycker jag iaf men typ..skulle nog betala 6000kr för en valp som är äldre än 12v men inte äldre än ett år

Vad är det för påhitt att hunden måste kosta skjortan fast den är nästan ett år?

Thowas
2013-06-16 19:06
#9

det var ju det jag menade oxå…  fick tag i en annan valp, pudel, för 7000.

Amandla
2013-06-16 19:43
#10

Jag skulle gärna betala lika mycket för en lite äldre valp eller unghund som för en på åtta veckor. Den är vaccinerad och avmaskad, den har en påbörjad rumsrenhetsträning, lite vardagslydnad osv. Varför skulle uppfödaren inte ta betalt för det? Priset är väl knappast det viktiga när man köper hund… Jag skulle aldrig välja en valp med det argumentet.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2013-06-16 20:17
#11

9 det var billigt en valp för 7 000kr varför var den så billig?

Det är väl för o nackdelar med detta, folk är ibland faktist ute efter äldre valpar just för att de inte vill ta valptiden. Där anser jag att man får någ betala samma summa för vad en 8v valp kostar, det kostar mat,vacc,avmaskade och sen på detta träningen som görs. Det finns dom som inte vill ta valpen fören den är ca 16 v kanske pga de inte har semester där får man tänka lite på att vissa faktist tar extra betalt för att ha valpen kvar.

Det verkligen kostar att föda upp en hund, det är inte bara parning o valpning som kostar utan en massa innan man kommer dit o inte tala om efter valptiden kan bli kostsamt och man kan bli gråhårig 🥵

Detta var helt OT

[saga@]
2013-06-16 20:23
#12

hmm om hunden är en "problemhund" skulle jag aldrig betala en valpsumma.. men är det en hund som är helt normal och fått lite träning och är rumsren så kanske :)

Beror ju på.. Om jag vill slippa valptiden så

[Forest]
2013-06-16 20:44
#13

12 en renrasig hund kostar mycket innan man får den, parningen kostar olika men 7 000kr vet jag om, sen på detta levande valpavgift. innan man änds parar så ska man ställa ut o då räcker det inte ofta med ställa ut en gång(resa boende+kostnaden för ställa ut) , all pälsvård denna tid o dom timmarna som man lägger ut för fixa pälsen. Sen är det rastypiska testerna ögonlys, pratella vissa kräver att man rönkar för att se att höfter/armbågar är bra. Regestrering,vacc,vetrinärbesikning,avmaskning och all foder o tid som man får vara hemma under valptiden. Och inte tala om valpen är kvar då får man inte lämna den för att jobba utan där förlorar man arbetslön.  Problemhundar, hmm har aldrig träffat en problempudel tror inte heller de säljer hunden till vem som helst.

Annons:
[saga@]
2013-06-16 21:08
#14

Okej nej jag tänkte inte just pudel som problemhund men allmänt

MaritaBo
2013-06-16 21:32
#15

Innan jag själv blev uppfödare (sheltie) tyckte jag att hundar var jättedyra att köpa.

Men under åren med alla utgifter så har jag insett att det är försvarsbara priser på renrasvalpar. Det kostar MYCKET att meritera, låna hane (om man inte har själv), hälsokontroller, försäkringar, registreringar etc. etc.

Det var bara EN kull av 14 som jag gick med vinst på, men egentligen så gjorde jag inte det heller för det hade ätits upp av alla utgifter tidigare. Dock födde jag aldrig upp för att försöka tjäna pengar på det utan helt enkelt var det för att jag tyckte att det var spännande och intressant och mycket roligt!

Men det är nog så att man måste nog själv föda upp för att inse att det inte är någon guldgruva som många tror tyvärr.

MaritaBo
2013-06-16 21:38
#16

Min valp var 14 v. när jag köpte honom och jag betalade det begärda priset (12 000 kr) utan att diskutera det hela. Jag anser inte att man ska gå ner i pris om valpen har alla papper klar, dvs. besiktad ua, vaccinerad, registrerad + att valpen var full vaccinerad för åldern som jag slapp göra.

Rumsren är han inte, men det begärde jag inte heller att han skulle vara.

[Iyen]
2013-06-17 05:08
#17

#16 Det var väl ganska sunt av dig? 🙂

Den som tror sig kunna begära en 14 veckors valp rumsren har nog inte alla hästar i stallet…

TjockaBerta
2013-06-17 09:00
#18

Ett djur är ett djur och den som skaffar sig en hund bör vara beredd att betala ungefär lika mycket oavsett ålder och stamtavla, tycker jag. 

Det var det dummaste jag hört att man skulle gå ner i pris per månad för en valp. Och när hunden är över året. Är den gratis då?

>>>Malum domesticum<<<

[saga@]
2013-06-17 09:25
#19

Nej absolut inte gratis efter att den har fyllt ett år!

MaritaBo
2013-06-17 10:46
#20

En uppfödare verkar under konsumentlagen dvs. 3 år bär den ansvar för den sålda valpen (själv tycker jag att det är korkat då det handlar om levande djur). Detta ansvar har även blandrasuppfödare (vilket oreg. valpar även fast de är renrasiga hör till). Men få känner till detta.

De enda som är undantagna är köp mellan privatpersoner, men dit hör inte en blandrasuppfödare. Den anses vara näringsidkare.

En blandras/oreggad valp kan i värsta fall bli dyrköpt. Man vet ingenting om föräldrarna, de är sällan hälsokontrollerade dvs. sådant som patella, CEA, PRA, artros, hjärtfel m.m. före parning. Vilket renrasiga och reggade i SKK bör vara om det finns ett hälsoprogram för rasen. Vissa uppfödare kollar mer än vad de behöver också för att undvika i den mån det går "överraskningar".

Jag skulle aldrig köpa en blandras/oreggad hund även fast den anses vara "renrasig". Som sagt var det kan bli en dyrköpt vara i slutändan.  Ber om ursäkt om jag hamnade lite utanför ämnet.

Annons:
Amandla
2013-06-17 12:34
#21

MaritaBo, lite OT på ett vis men ändå precis jättebra! 👍Jag håller med dig helt och fullt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: