Annons:
Etikettallmänt
Läst 3122 ggr
TjockaBerta
3/17/13, 9:03 AM

Pudelhelg

vi är på landet den här helgen. Det var nog 4 månader sen sist. Gissa vilka som blev tokglada när de fick skutta ut ur bilen. Det är en  härlig skare som bär både folk och fä och det är kanonkul att jaga en plastfotboll på den. Snacka om att det går undan. 

Igår gick vi ut över sjön. Är man hund kan man springa som en galning kors och tvärs. Vi andra nöjde oss med att gå i promenadtakt. Solen sken och det var helt enkelt underbart. Rådjurspluttar är ett gott tillskott i kosten och det fanns det gott om på isen och i skogen bakom oss också för den delen.

Ingen av hundarna jagar utan de blir mest förvånade när de möter andra djur i naturen. Det är jätteskönt. Fast en kväll för länge sen var det ett väldans liv i mörkret. Antagligen slogs den äldre hunden med en grävling eller nåt.

På landet serveras det grisöron och det är väldigt uppskattat. Mest uppskattar nog matte att slippa ha dem  inomhus på mattan. I sommar ska de få ben ute. Nu ger jag färskfoder men har inte riktigt kommit in i det där med ben och sen vaktar den äldre hunden sina ben så att ingen vågar komma i närheten innan han är klar och det är ju inte så bra. 

När jag tog fram borste och karda igår kom Poo fram för att bli borstad direkt. Det är ju Th som behöver pälsvård. 😃Nu är båda fina. Poo-hundens päls tovar eller trasslar aldrig, konstigt nog, men han vill bli ompysslad i alla fall.

Troligtvis har jag brutit eller stukat en tå igår kväll så jag vet inte hur det kommer att gå idag på promenaden. 😢Bara tanken på att behöva ta på mig en sko. Men på nåt sätt måste det ju gå.  Det gör ont bara jag tittar på tån. Usch vad arg jag blir över sånt. Så onödigt.

Ha en riktigt skön vintersöndag önskar Halta Lotta och vovvarna

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
3/17/13, 9:32 PM
#1

Härlig läsning men trist att du har så ont i en tå 😓 

Jag har haft migrän o därmed har dagen vart sängen med öronproppar o brillor på. Hundarna är som fastklistrade när jag är sängliggande de vill de knappt gå ut. Ikväll har jag o dottern vart ute på liten promenad iaf med dom. Men jag är glad ändå, skriver lite mer imorgon när jag är piggare 😉

Amandla
3/17/13, 10:50 PM
#2

.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
  • Redigerat 12/24/21, 11:54 AM av Amandla
[Forest]
3/18/13, 12:22 AM
#3

2 inpackning trode itne det fanns det till hundar 😃 Härlig bild måste jag säga hon är ju så grymt söt man blir verkligen sugen på en grå liten tuss 😉

TjockaBerta
3/18/13, 8:56 AM
#4

Har nyss ringt VC. HOppas på att få komma dit med tån. Aj aj.

#1

Det är alltid trist att bli liggande oavsett orsak. Hoppas huvudet är bättre idag.

#2

Hur gör man med inpackning för pudlar? Pixie är jättefin. Hur gör man  med tofsen? Thomas vill inte ha någon men det är kanske för att han är kille. 😃

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
3/18/13, 11:14 AM
#5

Usch för onda tår, det är ett elände. Oftast görs inget åt dem mer än att linda om dem. 

Det finns inpackningar att köpa, K9 har kommit ut med en ny som jag hört gott om. Jag gjorde en egen med ½ dl av hennes vanliga balsam (#1 AllSystems Botanical), 1 msk kokosfett och 1 tsk honung. Rörde ihop det och fördelade i pälsen, svepte in henne i en stor handduk och tog henne i knät i 10 minuter, sen sköljde jag ur det lite sådär lagom noga. 

Det var knepigt att föna henne för pälsen blev inte rak och såg inte torr ut så jag fick känna med fingrarna. Hon såg lite lustig ut och fick raskt ett nytt smeknamn: Flott-Fia 🎧 Första gången jag borstade henne var det annorlunda pga den lite krulliga pälsen, men det var inga tovor. Det var det inte när jag borstade henne före senaste badet heller, så skönt! Ändå hade hon ganska lång utväxt eftersom det gått över en månad sen jag klippte henne förra gången. 

Det har inte blivit några fläckar vare sig på möbler eller kläder av inpackningen, det har jag hört att det kan bli av andra inpackningar och särskilt om man oljar in pälsen. Kokosfettet är en utmärkt hudkräm och det var väldigt gosigt både att ta i henne och känslan på händerna efteråt 🙂

Kokosfett köper man till exempel på större Coop, Ica och hälsokostaffärerna, det bör vara ekologiskt (finns både med och utan lukt/smak) och kostar runt 60 kr för 400 gram. Jag har ändå hemma eftersom jag äter lchf. Den billiga varianten i silverpaket som finns i kyldisken ska man låta bli, den är hårdprocessad och har ingen näring kvar alls utan är rent fett jämförbart med margarin *isch*


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
  • Redigerat 12/24/21, 11:54 AM av Amandla
Upp till toppen
Annons: