Annons:
Etiketthundsport-träning-tävling
Läst 4089 ggr
Neela
2013-03-11 20:00

Aktiviteter för storpudel

Har funderat lite på vad jag och Sune ska sysselsätta oss med. Sune är två år och just nu tränar vi på att han ska möta hundar utan att trissa upp sig (han är väldigt lättstressad och synfokuserad). Så gruppträning såsom agility fungerar inte än även om han gör stora framsteg. Jag upplever att han är rätt flamsig och har svårt att koncentrera sig, är det åldern eller en träningsfråga? Eftersom han är en omplacering har vi inte hunnit testa på så mycket och jag vet inte vad han tycker om. Så förslag?

Har tänkt lägga lite spår nu när snön är på väg att ge sig. Använder man blodpulver behöver man väl inte tillstånd från markägaren?

Hur är det med drag? Min man funderar på att åka inlines med Sune i sommar men hur fungerar det för pudeln? Behöver vi i så fall specialsele?

Vi bor vid vattnet så har funderingar på att låta Sune simma en del som träning i sommar men bör jag begränsa det på något vis? Tänkte om pudlar har lätt att få fukteksem eller så?

Massa dumma frågor men frågar man inte får man inget veta 🙂

Annons:
[Forest]
2013-03-11 22:30
#1

Har ni provat skvallerträning? tycker denna är enkel o lätt att förstå hur det går till http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d712e7eb9cb46221d0449f3-skvallertraning

Jag tycker det är bra att ha bra grunder i bla kontakten, så träna mycket kontaktträning och även passivträning.

Spårning är jätte kul, kan ni detta annars kan man läsa på. Jag har bara kört med rådjursklövel på kurser och sen med en granne som tränar sin hund inför jakt med blod. (privata marker) Jag tror man kan läsa om detta på jordbrukverkeshemsida. Själv lägger jag spår olika, drar en tröja,drar godis,leksak eller så går någon av oss därmed ska de hitta den som gömnt sig osv Ibland lägger jag bara litet här hemma i trädgården då utan dra leksaken/godis/köttet då tar det lite längre tid :)

Detta med drag kan jag inget men skulle tro att det är att föreda att ha en dragsele om han nu ska dra. Hoppas andra kan svara på detta :)

 Fukteksem nej, det har jag inte hört iaf att de får så lätt, det är ett mycket bra träning :)

Donna därimot får fuktexem om jag badar henne o sen klipper med 10ans kär mothårs vid sidan av halsen, så nu mera rakar jag bara medhårs o därmed inte fått det igen (hon fick det 2 gånger stora som en femkrona) Det är någ den ända pudeln jag vet om ang fuktexem.

Jag känner en hund som är 11 år snart han fick vattensvans första gången i höstas han är vattengalning, o badar alltid då de oxå bor nära vatten (Vättern som är rätt kall) Kanske kan vara bra o tänka lite på ändå :)

Jag tycker annars att storpudlar kan vara lite flamsiga fram till 3års åldern, men visst har jag träffat invider som är lugna :)

Neela
2013-03-12 09:44
#2

#1 Tack för svaret!

Har tänkt träna skvaller med honom sen men just nu fungerar det inte. Hans hjärna slår av om jag inte tar kontakt och styr upp innan han hinner fokusera på hunden. Han har gått från att bli hysteriskt glad och skälla och kasta sig till att gny och bli lite flamsig så snart så!

Han har en väldigt bra av-knapp inne, ute jobbar vi på det. Han har svårt att slå av synintrycken men med lite hjälp kan han slappna av mer och mer.

Jag har läst på lite lätt om spårning men jag ska läsa på lite mer innan jag lägger spår så svårighetsgraden blir rätt. Att använda vindsök fungerar inte riktigt bra än, han går inte på näsa utan ögon då. Det kör vi i hundgården rätt ofta och det är där jag tänkte börja med att lägga spår också sen.

Meningen med att åka inlines är att han inte ska dra så mycket utan mer hjälpa till. Sen tror jag Sune skulle gilla att dra men vad det skulle vara vet jag inte riktigt.

Skönt att det var så enkelt för er att undvika fukteksemen och bra att det inte verkar så vanligt. Vattensvans vet jag att det var nån hund här inne som fick nyligen också. Frågan är om det är något vi behöver tänka på under sommaren och hur vi i så fall ska motverka det? Känns inte så snällt att slänga på honom något varmt men kanske kan torka honom över rumpan direkt?

Haha, okej! Ett år kvar av flams då. Vi får jobba vidare helt enkelt!

[Forest]
2013-03-12 19:38
#3

2 mjo det kanske lägger sig snart på Suna, men träna mycket kontakt inne är mitt tips sen ute först utan störning helt o sen ökar ni svårighetsgraden. Han är ju glad o vill hälsa förstår jag, men förstår att det är jobbigt o få kontakt när de har  "tunnelseende". Kör ni klicker så kan jag varmt rek klicker med kontakträningen även träna in gå sidan :)

Neela
2013-03-12 22:22
#4

Han börjar kunna "sida" rätt bra och det fungerar att hålla det sålänge hunden är på avstånd. Överlag har vi fått bättre kontakt hela tiden och vi fortsätter jobba på :) Håller på att klicka in honom nu, får se när han förstått så vi kan använda den vid träning.

wesdi
2013-03-14 10:24
#5

En storpudel kan aktiveras i ja vad du vill..

*Flamsiga pudlar*.. vissa är så, men det är även en viss träningssak.

😉Diesel (min storpudel) blir 8 år i slutet av mars och nog kan han *flamsa* på bra ibland… lite *peka finger*, lite *Emil i Lönneberga-stil*.

Jag har två hundar: en storpudel och en jaktcocker (fyller fyra år i slutet av april). Nu när det är vinter och snö så tränar vi rätt mycket kondition och styrka.
Genom drag: dra mig på skidor, dra mig på Kickspark, dra kättingar (särskild WP-sele för det) eller dra mig när jag joggar eller går med bungypump-stavar.

När snön försvinner så fortsätter vi med drag: dra cykel, dra mig när jag joggar eller går. Har funderingar på att köpa skate-rullskidor (terräng-varianten)….

Annars tränar och tävlar de i agility, Diesel har gått viltspår och fått championat i det, jag gick även en eftersökskurs.. men det har lagts på hyllan… i och med att jaktcockern kom till oss för snart 4 år sedan. Mycket jaktträning med cockern och Diesel har fått hänga med på sådan träning istället. Jaktcockern prövas i fältprov och lite praktisk jakt.
Båda tränas i lydnad, Diesel pudel har gått några lydnadsprov … sedan tröttnade jag på lydnad men har börjat fundera på det igen.
Båda tränar även *Doggie Pilates*… styrka,balans på balansbollar och balansplattor..
Diesel storpudel har även *vänstervarvat* (utställning) men… jag är inte så förtjust i att lägga ned så mycket tid på den pälsvården så det slutade vi med och Diesel har sedan dess en bekvämare *sportfrissa*.

När isen försvinner från vattnet så …. vattenapportering. Pudeln vill väl ha lite varmare i vattnet, jaktcockern struntar i graderna och hoppar glatt i vattnet.
Båda har så här långt varit väldigt tåliga, har inte fått vare sig fukteksem eller vattensvans. Å andra sidan behöver vattensvans inte komma enbart från just vattenvistelse…

Så.. en hund kan aktiveras i allt möjligt….

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: