Annons:
Etiketterbilderfilmeryoutube
Läst 5148 ggr
TjockaBerta
2013-03-08 17:34

Snörpudel the movie

Jag måste visa er den här lilla filmen som jag har förälskat mig i. Undrar hur många gånger jag sett den nu?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Amandla
2013-03-08 17:51
#1

De är ju bra läckra snörpudlarna! Kommer din nästa hund att bli en snörad storpudel, Berta? 😃


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2013-03-08 18:21
#2

Varför vänta till nästa? :-D

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2013-03-08 18:45
#3

Ska du göda upp Thomas? 😎


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2013-03-08 19:11
#4

Inte sett det klippet himmla härlig o vilka fina bilder de fick med 😍
Jag funderar på vad väger inte deras päls? hörde på radion east fm igår tror jag det var ang dreads, var en som klippt av dig sina dreads o de vägde 2.5 kg 😮

TjockaBerta
2013-03-08 22:06
#5

#3

Ha ha ha, missade storleken. 

#4

Har snokat runt nu på alla möjliga sidor och fått reda på att man inte gör snören på öronen tex för att det blir på tok för tungt och så är pälsen av en annan kvalité där och på magen. Det är lite såna grejer att tänka på också.

Jag har verkligen snö(r)at in på snörpudel. Det finns så lite information på svenska så jag får nästan lust att sammanställa det jag hittat på engelska och franska men det är ju mycket jobb med det förståss.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2013-03-08 22:09
#6

Först och främst: har Thomas päls rätta kvalitén för att bilda snören?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
TjockaBerta
2013-03-08 22:25
#7

Jag misstänker det. Han har fått snygga dreads bakom öronen och i nacken fastän jag varit framme med borste och karda. Nu har jag lugnat mig lite och tar mest öronen. Tänkte se vad som händer med svansen om den får vara och eventuellt huvudet. 

Han är en mycket tydlig ryamatta. Men sen vet jag inte hur man får ihop dessa trådar till snören liksom. Vad jag förstått bildar 3-4 trådar ett snöre. 

Någonstans läste jag att ju strävare päls desto bättre snören och Thomas pappa är som svinto på ryggen.

Sen är det så att alla snörpudlar kan inte bilda snören över hela kroppen  heller. Kanske alla pudlar är ryor om man inte blåser pälsen rak. 

Som Forest påpekade så har han inte vuxit färdigt riktigt ännu heller och mycket kan hända med pälsen. Ännu ingen tovperiod som du varnade för heller.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2013-03-08 22:40
#8

Albin rakfönar jag ju alltid, men så fort det kommer lite regn på honom så bildar pälsen massor med tunna snören. Så på honom skulle jag börja med att se till att han är ordentligt utborstad före badet och sen låta honom självtorka. Man tvinnar väl ihop så det blir tjockare snören? Och ser noga till att de är separerade från varandra ända nerifrån huden.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2013-03-08 22:58
#9

Om jag fattat rätt ska man inte behöva tvinna utan mera sära på snörena om de blir för tjocka. Fråga mig inte hur!  Man klipper dem från toppen ner mot kroppen om de klumpar ihop sig. 

Finns en film på youtube som visar hur man dra isär dem och klipper om de inte släpper.

Det är just detta moment som jag söker mera information om. Hur man kommer igång liksom 😃  Ska jag tvinna eller hjälpa snörena ihop eller hur gör man?

Det är väldigt intressant i alla fall. 🤓

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
2013-03-08 23:27
#10

Här kommer mera film om hur man gör. Hoppas det är en annan hund man hör i filmen. När jag ser henne plocka frön med pincett kommer jag ihåg slutet av sommaren och fröna som jag plockade i massor. Då är det lättare att kunna borsta.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2013-03-09 00:47
#11

Jag prata med Enjas ufd om just snörpudel och hon sa att det var jätte massor med jobb att få de fina, det är tillomed så att man får tänka på hur man går sin promenad eftersom pinnar o allt fastnar i pälsen. Det går väl att ha dom kortare för underlätta detta men man får räkna med rensa päls 😉

Amandla
2013-03-09 13:21
#12

Man kan ju ha snören bara i nacken på pudeln, då ser det lite kul ut utan att det blir för mycket och jobbig skötsel av dem. 

Här kan du se exempel! 


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
2013-03-11 09:44
#13

#11

Jätteintressant att din uppfödare(?) har så stor erfarenhet av snörpudel. Var har hon stött på snörpudlar? Kan hon hänvisa till någon som föder upp eller som snörar pudlar i Sverige? Eller har hon kommit i kontakt med dem utomlands? Jag söker fortfarande svensk information

#12

Just så. Man får börja i liten skala 🙂

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
TjockaBerta
2013-03-13 08:37
#14

Just nu är min nästa fundering vilket halsband man ska ha som är skonsammast om man har snören. Kedja?

De stora vackra pudlarna i filmen har ju knappast sele när de promenerar. Man ser på Th nu att trådarna börjar platta till sig där hans sele sitter över ryggen. 

Vad använder man till utställningspudlar? 

#12

Aven om man bara har snören i nacken fastnar de under halsbandet.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2013-03-13 11:56
#15

14, jag kör minkhalskabd och rundsytt läderhalsband har jag annat så tycker jag det blir tover efter halsband. Jag andvänder sällan sele just för att jag tycker sele gör att man får tover efter selen. Sen kan man ha kedja då göra det som fast halsband genom sätta fast kopplet i ringarna.

Amandla
2013-03-13 13:29
#16

Båda mina har halsband som sätts ihop med kopplet i ringarna, jag vill inte att de har halsband på sig när de är lösa (ex i skogen) för risken finns att de fastnar. Om någon undrar: tänk att halsbandet är ett band som går att lägga platt, och det har en ring i var ände. 

Pixie har ett sidenklätt smalt halsband, de finns att beställa lite varstans (hos folk som syr själva, inte de vanliga webshopparna). Albin har ju inte utställningsfrisyr  men ändå en hel del päls i nacken, hans halsband har jag sytt själv. Det är 2½ cm brett och fodrat med bävernylon, alla skarvar är insydda, det har inte skavt i pälsen alls.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: