Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 1971 ggr
Ellen89
3/7/13, 6:56 AM

Vaccinerar du din hund varje år?

Min kompis vetrinar sa att hundar behovs vaccinera's bara var 3e ar… Vad tycker ni? Kanske inte ar samma i Sverige som har i Australien… Jag har iaf vaccinerat mina varje ar tills nu. Tanker liksom om det ar farligt for hunden att vaccinera's hela tiden nar det kanske inte behovs?

Annons:
TjockaBerta
3/7/13, 8:10 AM
#1

Oftare än vart tredje år ska väl inte behövas. Dels är det biverkningar och så tjänar veterinären mycket pengar på den årliga vaccinationen som man lurar på folk.

Min nya veterinär har inga problem med det utan la in kallelse vart tredje år på min hund.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
3/7/13, 12:42 PM
#2

Eftersom jag rätt ofta är på hundutställningar så vaccineras mina hundar mot kennelhosta varje år. Övriga vaccinationer enligt veterinärens rekommendation, minns inte på rak arm vilka och när.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Neela
3/7/13, 2:45 PM
#3

Jag vet inte om det är samma på hundar men gällande katt kan försäkringsbolaget ställa till krångel om vaccinering inte sker enligt rekomendationerna och det är jag inte beredd att riskera. Vore lite surt om hunden fick tex kennelhosta och vi inte får ersättning för vården pga vaccinationerna.

Ellen89
3/7/13, 7:53 PM
#4

#1 Sa tankte jag med…

#2 ah utstallningar ar det nog ganska bra att ha vaccination mot kennelhosta… Om jag tar min hund ut till en park med andra hundar nastan varje dag, borde jag ocksa vaccinera henne mot kennelhosta varje ar tror du?

#3 hmmm jag har forsakring skulle dom krangla aven om det vart ingenting som hade nagot med vaccinationen tex. kennelhosta att gora?

Neela
3/7/13, 8:11 PM
#5

#4 Ingen aning, troligtvis inte men det kan säkert skilja sig mellan försäkringsbolag. Oavsett känner jag inte för att chansa, tänk om han får något som det vaccineras mot och vi får betala allt själv *rys*

Amandla
3/7/13, 8:48 PM
#6

#4 Jag skulle göra det då det är många hundkontakter och därmed större risk att hunden smittas. Det är skillnad om man bor i ett lugnt område/på landet där det inte går så många andra hundar.

Kennelhostan kan de ju bli smittade av ändå förstås, men de får ofta en lindrigare variant. Sen ska man vara medveten om att det finns olika sorter av kennelhosta och alla skyddar inte vaccinationen emot.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
3/7/13, 11:44 PM
#7

Samma som 3 🙂

Kitten86
3/8/13, 1:08 PM
#8

Håller med "amandla".

Är ofta på hundklubb och div andra större hundmöten så vaccinerar mot kennelhosta varje år. Det övriga håller min veterinär koll på och vaccinerar med de intervaller som krävs.

Så svaret är ja. Min hund vaccineras varje år, med olika vad han vaccineras mot för optimalt skydd och följa intervaller.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: