Annons:
Etikettatt-köpa-pudel
Läst 4435 ggr
LillPom
2013-03-05 09:38

Pudel åt mor

Hej!

Min mamma börjar bli sugen på hund igen :) Jag kom genast på Pudel! De fäller inte så mycket (mamma gillar sånt ) Kan klippas ner och verkar vara riktiga härliga hundar!

Pudel var ju de planerade rasen innan vi skaffade Schäfer flat blandis.. men de blev ändringar då.

Men berätta om era pudlar och hur aktiverar ni dem? Tips? De är ju mest sällskap mamma ska ha isf.

Vad ska man kolla efter hos pudlar innan man köper någon?

En vuxen omplacering ingen valp då.

Annons:
Amandla
2013-03-05 12:54
#1

Se till att pudeln ni köper är reggad i SKK, skulle tro att du vet varför eftersom jag ser i din profil att du vill bli uppfödare 😎

Svenska Pudelklubben är en aktiv klubb med många medlemmar, det finns fyra underavdelningar med sektioner och ombud över hela landet. Där anordnas bland annat klippkurser, utställningar och diverse aktiviteter. Dessutom får man tidningen Pudelnytt fyra gånger om året.

Pudelklubben har en omplaceringslista, se till att hålla utkik där för det är rätt snabb omsättning där 😉

Pudlar i allmänhet är/ska vara enligt rasstandarden glada, sociala och pigga. De är lättlärda, nyfikna och ofta påhittiga, men brukar ändå ha en bra av- och påknapp. MEN man ska också vara medveten om att det finns vissa problem i rasen, det finns individer som har mer rädsla än nyfikenhet så att säga, att de är lättskrämda och inte vågar kolla av vad det läbbiga var och de lägger därmed på sig rädslor. De kan vara osäkra och i några fall ta till aggression, även om det inte är vanligt så förekommer det. 

Det underlättar kraftigt om den är van vid hantering och pälsvård förstås, vilket ju är ett måste på en pälshund. 

Patellaluxation förekommer på småvarianterna, Legg Perthes mindre ofta. Se Pudelklubbens sida för mer information.

Nyfikna, smarta och påhittiga hundar behöver inte bara motion utan även hjärngympa, annars kan de hitta på hyss… 😛

Skällande är individuellt, vissa har väldigt lätt till skall och andra mindre. Ofta går det att träna på det, men inte riktigt alla funkar det med utan de skäller ändå. 

Angående motion, toy- och dvärgpudlarna kan gå i princip lika långt som mellan- och storpudel, däremot kan terrängen ställa till det för de allra minsta när man lägger spår till exempel.

Jag har en toytik och en dvärghane, vi brukar spåra, både person-  och viltspår, vi tränar lite lydnad och tricks. De är underbara sällskapshundar med reservation för det där med hjärngympan, Pixie blir lite väl uppfinningsrik om hon blir rastlös och Albin skäller så vi blir skallskadade allihop här 🤦‍♂️

Pixie är värsta divan som älskar uppmärksamhet och vill att alla ska titta på henne, hon älskar spårandet lika mycket och skulle helst köra det i 180 knyck, hon fnattar ofta och gärna och är en riktig pajas 😜 Albin är kelgrisen som helst slipper att folk tittar för noga på honom, han älskar också spårande och blir helt salig över lydnadsträning och tröttnar inte i första taget, han fnattar i princip aldrig.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Snowgirl
2013-03-06 07:38
#2

Jag vill gärna dela med mig av min uppfattning om pudeln. Jag är inte alls lika pudelkunnig som tex amandla, utan jag är en rookie! Jag har haft hund i hela mitt liv, allt från Griffon och stövare då jag var liten, apporterande fågelhund till dobermann. Min uppfattning om pudeln fram till 1999 var att det var en tjollerhund, ingen "riktig" hund. Men då -99 var jag på kurs med min dåvarande hund på Sollefteå Hundskola, och där träffade jag på storpudlar som tränades till ledarhundar och pratade mycket med deras förare och blev helt såld! Lättlärda, pigga och härliga psyken. Sen gick tiden och -02 föddes min ena son som vid två års ålder tyvärr visade allergi mot dobbisen vi hade. Sen var jag utan hund tills för ett halvår sen ungefär då våran Lill-Kingen kom in i våra liv. Sonen har inga problem med allergin och vi fullkomligt älskar denna lilla varelse, eller rättare sagt, ALLA som träffar honom gillar honom för att han är så glad, framåt och nyfiken. Han är en dvärgpudel och älskar att vara ute, lära sig saker, leta efter godis/ barnen, tokmysig i soffan, köra sina pudelrace både ute och inne! Jag är så kär i denna hund! Det man dock måste tänka på är att pälsvården inte går att bortse från, det måste göras.

[Forest]
2013-03-10 01:24
#3

Man kan hitta en del omplaceringspudlar som är skk reggade, blocket och pudelklubbens hemsida brukar det finnas både valpanonnser och omplaceringshundar. Jag tror att pudel kan passa din mamma hon har i grunden haft mer krävande raser, dock ska man veta att det är en del pälsvård även på nerklippt pudel. Men jag ser det mer som mystid 😉Jag har redan svarat på hif vad jag gör med våra, Och tycker att 1 och 2 svara dig bra vad de gör samt en massa info :) Lycka till med valpletandet :)

TjockaBerta
2013-03-11 09:54
#4

Läste din fråga i en annan tråd  där någon skrev att pudlar blir jobbiga inne då de är så aktiva. Där måste jag säga att så har inte min dvärgpudel, varit. Jag var orolig att jag inte skulle orka med en valp men en lugnare hund inomhus finns inte. Ute däremot har det varit en helt annan historia. 

I och för sig har vi många hundkompisar och han får springa av sig nästan varje morgon i ca en timme. Bästa kompisen är en dansksvensk  gårdshund, så det går undan där. Sen sover vi 😃

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2013-03-11 12:24
#5

Det tror jag beror på om man stör sig på att de leker inomhus, vilket inte jag gör utan tvärtom. Särskilt Pixie är aktiv inne, men hon är ju så yttepytteliten och det går inte att jämföra med en större hund precis. Hade jag haft schäfrar hade det inte varit samma sak 😛


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2013-03-12 00:21
#6

5 Har oxå en tok här som busar o leker mycket inne och ute. Men visst har du så rätt att liten hund "störs" inte på samma vis de rejjar inte så mattor o allt flyger iaf 🤪

Annons:
Upp till toppen
Annons: