Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 13239 ggr
OneSound
2013-02-25 13:08

Ovanliga färger

Hejsan!

Jag har alltid tyckt om pudlar och är sugen på att skaffa en pudel (mellan, dvärg eller toy). Dock funderar jag lite över de ovanliga färgerna och om de ens föds upp i Sverige.

Jag är intresserad utav;

Black & Tan

Phantom - Brun/beige

Harlekin - Svart/vit, Röd/vit, Brun/vit, Aprikos/vit

Så, är det någon som vet något om dessa vackra färger? 

Tacksam för alla upplysningar om denna underbara ras 😃

Aut viam inveniam aut faciam

Annons:
Amandla
2013-02-25 13:46
#1

Det finns några uppfödare i landet som riktar in sig på att få fram flerfärgade valpar. Men flerfärgade pudlar är inte tillåtna enligt rasstandarden, det ska du vara medveten om. Man FÅR registrera felfärgade valpar om deras föräldrar är registrerade (tro inte på annat, då är det något lurt från uppfödarens sida) och man får ställa ut sin SKK-registrerade flerfärgade pudel och den får sin bedömning, men den kommer att bli diskad. 

Det händer också att det föds flerfärgade valpar i "vanliga" enfärgade kullar, men många tycker att det är skämmigt och talar inte högt om det. 


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
  • Redigerat 2021-02-14 14:01 av Amandla
Kitten86
2013-02-25 16:56
#2

Jag vet om 3 kennlar som föder upp b&t och 1 kennel som föder upp harlequin. 

Är själv jätte intresserad av b&t pudel 😉 Som du fått information om så är dessa färger inte godkända enligt Rasstandard, men du kan köpa en pudel i någon av dessa färger och få stamtavla och så. Föräldradjuren hälsotestas som vanliga pudlar, några kennlar jag stött på gentestar även sina avelsdjur för att se möjliga färger och för att minimera andra "felaktiga" färger som t.ex. sobel. Du kan ställa ut och hunden kommer få sin kritik men kommer bli diskad pga felaktig/inkorrekt färg.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
2013-02-25 23:52
#3

Har du ork så kan jag rek att man spanar lite på Tyska och hollänska marknaden priset blir ungefär samma men skillnaden är att man får in nytt blod, du kan omregestrera den krävs givetvis att den innehar stamtavla. Där har man större utbud, vissa är svårflörtade ufd men talar man vad man vill och vad man är ute efter så brukar det gå bra :) Jag har själv vart inne på bat än b&t men lagt det på hyllan lite då vi inte har tid för valp, men skaffar vi en så blir det troligen en från Tyskland en liten dvärg eller toy 😉

Kitten86
2013-02-26 21:38
#4

#3
Av ren nyfikenhet, hur har du gjort då? Kontaktat uppfödare direkt? Har också varit inne på att importera nämligen men vet inte riktning vart jag skulle börja 😎

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
2013-02-26 23:50
#5

4 Jag har tagit kontakt själv skrivit mail (ett bra ett 😉) och sen skicka jag till 3 som jag tyckte verkar ha lovande uppfödning. Det var 2 som svara av dessa, den 3e har inte hört av sig o där med lägger jag inte mer krut på den ufd. Jag är inte inne på avla då jag inte har tid, så kanske locka jag inte på samma sätt ? Men iaf vill man ha liten pudel så kan jag rek att man ser sig lite om, lägg på ett par tusen och man får en resa på detta med sig har men en liten guldklimp 😎

Alvidusen
2013-02-28 08:56
#6

Har en silver kille med vit fläck på bröstet. Charmigt och lite eget när de har mer än bara en färg tycker jag

Annons:
[Forest]
2013-02-28 09:35
#7

6 har inte sett silver med vit fläck du kan inte bjuda oss på en bild 🙂

Alvidusen
2013-03-01 13:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

7, här har du på min nedrakade pudel:)

OneSound
2013-03-01 13:59
#9

Tack för alla tips och allting, när jag har mer tid ska jag kika upp dom!

Ville bara att ni ska veta att jag är tacksam för era svar och läser dom 😃

Aut viam inveniam aut faciam

TjockaBerta
2013-03-01 18:10
#10

#8

Åh så fin han är. Är det lite  brunt runt nosen också? Brukar folk gissa på vad det är för ras eller ser de direkt att det är storpudel?

>>>Malum domesticum<<<

Alvidusen
2013-03-02 10:08
#11

#10 det bruna kring nosen är från hans förskylning. Det är inte många som ser att de är en pudel, folk frågar varje dag. Vad är de där för nån ras? är det där verkligen en pudel? hehe Många gillar hans frisyr iaf :)

[Forest]
2013-03-02 10:25
#12

8 Himmla söt, vilken lockig päls han har med 😉

Alvidusen
2013-03-02 16:24
#13

12, tackar, jajamen krulltotte :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: