Annons:
Etikettfoder
Läst 5242 ggr
TjockaBerta
2013-02-25 12:44

Färskfoder till pudel

Nu tar jag en vända till med att prova ut hundfoder och byta till ett bättre alternativ än Orijen.

Den här gången bestämde jag mig för färskfoder. Först köpte jag Bravo, två sorter. Den ena utan vete var tydligen jättegod och var lätt att hantera för mig. Även givan var lätt att läsa av.

Sen serverade jag Bravo med vom. Först var de lite försiktiga men sen slök vovvarna det. Själv hade jag svårt med lukten. Jag är långt ifrån känslig, brukar tåla det mesta men det där var inte kul. Gubben som är superkänslig ombads att hålla sig utanför köket och inte titta i frysen. Han urkar över köttfärs.

Sen köpte jag Vom och hundemat, vilket jag förstått ska vara det bästa fodret. först provade jag den med ren. Thomas åt det inte. Dessutom är det jättesvårt att hantera och det står ingenstans om hur mycket man ska ge. Ska jag gröpa ur korven med en sked eller hur gör ni? Det stänker och droppar och luktar också illa.

Nu har jag en VoH med lax hemma. Jag hade inga glasögon på mig i affären så när han som sålde det sa att det var lax köpte jag en. Väl hemma läser jag att det är mycket kyckling i den. Allergier ska inte spela någon större roll vid färskfoder har jag läst men jag är lite försiktig i alla fall med den äldre hundens klåda.

Vilken röra detta är med hundarnas mat. Det måste ju vara relativt lätt att förvara och servera också.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Amandla
2013-02-25 13:55
#1

Mina pudlar får Vom og Hundemat (VoH). De älskar det, och jag tycker att det är ett mycket bra foder som knappt luktar något alls. Jag brukar tina en korv i rumstemperatur, när den nästan nästan tinat helt klipper jag upp korven i ena änden och klämmer ur innehållet i en burk. Honungsburkar av glas är i perfekt storlek, de är hygieniska och locken sluter tätt. 

Jag väger alltid mina hundars mat och en digitalvåg är bra att ha, det finns billiga på ex Jula, Clas Olson mfl. 

VoH rekommenderar att man ger sin hund 2 % av dess egen vikt, men man får prova sig fram. Om hunden blir tjock får man minska lite, kanske ner till 1% av hundens vikt, om hunden verkar behöva mer mat för att hålla sig vid gott hull så ökar man upp till 4 %. 

Albin som lätt lägger på sig väger 6,5 kg får 40 g x 2 vilket motsvarar strax över 1%. Pixie som är väldigt aktiv väger 3,7 kg får 65 g x 2 vilket motsvarar 3,5%.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Neela
2013-02-25 15:03
#2

Jag använder korvar på 2 kilo och gör så att jag tinar i en stor burk och sen lägger jag upp i två mindre. Då är det ungefär en dagsranson i varje.

Kitten86
2013-02-25 17:07
#3

Här hemma serveras Nordic SP+ färskfoder tillsammans med torrfoder. Jag använder mig av en liten gaffel och tar ur en klutt och lägger i matskålen, ibland häller jag några droppar ljummet vatten för att frigöra extra smak. Blanda och servera, tom skål inom snar framtid 😉

Jag fick info om hur mycket hundarna skulle äta i förhållande till kroppsvikt i min djuraffär, de hade en tabell då denna information inte finns skriven på korvarna. sen räknade jag om ock så själv iom att det inte enbart serveras färskfoder.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Catta-
2013-02-25 19:37
#4

Jag ger Musch färskfoder en gång om dagen. Det uppskattas verkligen! Det finns bra doseringstabeller på deras hemsida. Jag tinar den frysta korven lite och delar den sedan i lagom stora bitar som jag sedan tar ut och låter tina ordentligt innan jag ger.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
2013-02-25 21:00
#5

Jag körde förut med nordic även denna lukta lite, så fick jag voh av en kompis vars hund tragist nog avlivades pga sjukdom. Och inte trode jag att det fanns nästan luktfritt färskfoder, nu kör jag med kyckling o vet inte hur de andra är?! Jag ger kyckling för det är mildare för magen, hundarna gillar denna sort oxå. Har även nordic o visst om de får välja väljer dom tyvärr nordic 🤪Kanske för den luktar komage 😉
TS tips tänk på att det är mycket smidigt att ha torrfoder om man åker bort så man kan ge torrfoder som godis eller ett mål. Vi har frys i våran stuga o därmed så funkar det med färskis men vet hur det vart tidigare åt när vi hyrt stuga osv …

Amandla
2013-02-25 21:09
#6

VoH med lax luktar 😮 har hört att vissa vita pudlar kan få en lätt gul ton i pälsen av den. Mina får också med kyckling, nr 33.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
wesdi
2013-02-26 08:31
#7

😉 Det går alldeles utmärkt att ge färskfoder eller råfodra/BARFa även när man är på resande fot!

Jag råfodrar mina hundar och har med mig kött mm när jag är på resande fot!
Jag har en kylbox som går på ström (bilens uttag eller vanligt vägguttag). I den klarar sig kött mm flera dagar.
Vintertid har man gratis frys utomhus om man ex.vis bor i stuga.

Jag har bott i stuga, vandrarhem, hotell med mina hundar och har då med mig den här kylboxen.

Ett annat enkelt alternativ för mig är att besöka närmsta mataffär och köpa kött mm där till hundarna.

Allmän rekommendation när det gäller färskfoder och BARF är att utgå från 2-3 % av hundens (förväntade) idealvikt. Sedan får man se och känna. Hundar är olika, vissa kräver mer.

Färskfoder tycker jag är mycket mycket bättre än torrfoder.
Men… vill du ha torrfoder föreslår jag Standardts produkter. De är mer *rena* torrfoder, innehåller inte en massa konstigheter, kort och bra innehållsförteckning… inte en massa utfyllnad och spannmål.
Ris är enda *spannmål* de använder - för att få *klister* till en torrfoderkula.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Forest]
2013-02-26 09:06
#8

7 vad smart 😉

TjockaBerta
2013-02-26 13:58
#9

#4

Jag har läst om Musch och det verkar vara ett väldigt bra foder. Det är tyvärr inte så många som säljer det men det finns att få tag på här i trakterna. 

Jag ska prova mig fram lite med olika sorter och se hur det går.

Just nu har nog vovvarna fått för lite mat för de för ett himla liv om maten. Det är dags att väga båda för att ha lite koll. Den äldre hunden börjar se lite ranglig ut tycker jag. Han verkar ha tappat muskelmassa. Senast vi vägde honom var vikten OK i alla fall.

Idag köpte jag mera Bravo som var gott och inte luktade så illa för hundar som inte tål vete. Så nu kör jag på det ett tag. Vi får se hur det går med kliandet.

>>>Malum domesticum<<<

wesdi
2013-02-26 14:51
#10

 🙂 Musch är inte ett *färdigt* färskfoder.. i den meningen att den har tillsatta vitaminer och mineraler så som färskfoder har. Man kan inte ge enbart en sort i all evighet.

Musch är BARF i mald form. Man varierar med alla deras sorter. Då får man ett bra och balanerat foder till hunden.

Se deras guide http://www.musch.se/sites/musch.se/files/musch_barfguiden_sverige_web.pdf

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Foderboxen
2013-05-10 10:53
#11

Musch rekommenderar att man ger tre olika köttsorter under en vecka för att det ska bli näringsmässigt riktigt. 

Det verkar som att de flesta tinar sitt färskfoder i rumstemperatur men det kan vara värt att nämna att man inte bör värma foder med ben eller delar av ben t.ex i micro då benmaterialet då blir skadligt för hunden.

#9 Du anger inte vart du bor, men Musch får löpande nya återförsäljare. Vi levererar till Mälardalen, Uppsala och norra Stockholm, om du finns i vårt leveransområde kan du läsa mer på www.foderboxen.se

Amandla
2013-05-10 11:13
#12

#11 Men att man tinar fodret i micron/värmer upp det så det inte är så kallt betyder ju inte att benen tillagas? Om man däremot värmer fodret så mycket att det blir kokt så förstår jag att benen är olämpliga för hunden att äta.

Passar på att fråga om ni har planer på att utöka leveransområdet? Jag finns i Värmland och är mycket intresserad.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
wesdi
2013-05-13 08:17
#13

Värma färskfoder, köttkross mm är inget jag rekommenderar.
Ta fram ny mat dagen före och låt det tina i kylskåp till nästa dag.

Har du glömt, kan du lägga *korven* i ljummet vattenbad, byt vatten flera gånger så att det hela tiden är ljummet.

Jag råfodrar (inget färskfoder, men rått kött, råa inälvor, råa ben mm) och har som rutin att ta fram kvällen före, låta det tina i kylskåp under natten.

😉Vom… ren nötvom luktar inget jämfört med ren lammvom.
Men jag är van och hundarna gillar det skarpt de gånger de får ren vom.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
Karin F
2013-05-14 20:57
#14

Skulle vara väldigt intresserad om det även fanns planer på att utöka leveransområdet alt återförsäljningsställen gällande MUSCH-foder till södra Stockholm.

wesdi
2013-05-16 07:38
#15

Gå in på MUSCH hemsida, där framgår vilka som är återförsäljare.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Karin F
2013-05-16 23:11
#16

#15: gjorde såklart det! :-) I Stockholmsområdet är det snarare i norrort de levererar. De har f ö en smidig tjänst där man kan skriva in sitt postnummer för att undersöka om de säljer i närheten. Likaså kan man anmäla sin mailadress för att få ett mail om de börjar sälja i närheten av där man bor. Hoppas att fler i söderort gör samma sak! … Säger jag som inte ens fått hem min storpudelvalp ännu, än mindre känner mig tillräckligt påläst för att dra igång med färskfoder på en gång, men planen är ju den att det inte ska serveras torrfoder (i alla fall inte enbart) i framtiden. /Karin

wintermynta
2013-05-17 22:47
#17

Jag körde vom og hundmat när gusten var liten men det var bara bökigt.Sen prova vi Bravo men den kunde innehålla hagel så då blev det torrfoder istället.

TjockaBerta
2013-05-20 14:56
#18

Nu har det nästan gått tre månader sen jag bytte till färskfoder. Det blev Bravo. Det är enkelt att ge och  hundarna älskar det. Enda nackdelen är priset men det får vi ta. Vi slipper både veterinärbesök och dietfoder mediciner och andra kostnader. 

Den äldre har slutat att klia sig helt och tål dessutom lite "hundgodis" som inte är godkänt av mig men som andra stoppar i honom utan att klia sig fördärvad på natten och den yngre har slutat att kräkas, även i bilen, och har inte ont i magen längre. 

Thomas har blivit kraftigare, helt klart, utan att vara tjock. De får massor av märgben, revben och öron så tänderna är snyggare och vitare nu också. Jag borstar Thomas tänder 3 gånger i veckan och tycker att han har mycket mindre tandsten nu. 

Poo-hunden tuggar på med de få han har kvar men de verkar vara i gott skick nu.

Hundarna får Bravo Plus för hundar som inte tål vete. Det kanske var det som krånglade i alla fall fastän vi gissade på kyckling. Och egentligen spelar det ingen roll vad han inte tålde. Huvudsaken är att han mår bra nu.

>>>Malum domesticum<<<

wesdi
2013-05-29 09:02
#19

#17  Av Bravos sorter kan det ju bara vara viltvarianten som skulle kuna riskera innehålla hagel. Vet du med säkerhet att det kan innehålla hagel?

Viltvarianten innehåller älg, hjort och oxvom.
Älg får endast skjutas med klass 1 vapen (ej hagel), hjort får skjutas med både klass 1 och klass 2 vapen. 

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

TjockaBerta
2013-05-29 10:24
#20

#19

Det är väl bara rådjur som får jagas med hagel? Men hur som helst:

Sannolikheten är väldigt väldigt liten att det skulle kunna finnas hagel i maten. 

I så fall är risken lika stor i alla foder som innehåller "vilt". 

Sen är det så att OM det skulle finnas ett hagel i maten och OM hunden skulle äta det passerar det genom kroppen utan större problem.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Upp till toppen
Annons: