Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 6213 ggr
[Nalle-]
2/24/13, 4:58 PM

Fryser era pudlar?

Funderade på det idag, hur tåliga är pudlar för kyla? Tänker främst på den största varianten.

Annons:
Wisby9211
2/24/13, 5:40 PM
#1

Min mellan pudel fryser ofta om tassarna, kroppen är inte så farlig men nu börjar han bli lite äldre och han fryser mer och mer för varje år =/

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Amandla
2/24/13, 8:15 PM
#2

Min dvärg fryser sällan men toyen fryser väldigt lätt. Har inga bevis för det, men jag tror att de fryser lättare ju mindre de är vilket är lätt att förstå (mindre kroppshydda och närmare backen).


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2/24/13, 8:17 PM
#3

Donna fryser om tassarna men inte så mycket om kroppen då hon är tjockpälsad men Enja är det tvärtom med fryser lättare på kroppen men inte tassarna, detta beror delvis på att jag hållt dom nerklippta.

Donna toy, Enja dvärg

wesdi
2/24/13, 8:26 PM
#4

🙂Diesel storpudel tål kyla bra!

Kallare än - 17 då kan det ibland bli kallt åt tassar, har sockar/tossar som jag sätter på både cockern och storpudeln … särskilt om det även är hård skare och de ska dra. sliter rätt bra på tassar då.

- 22 eller kallare då kan täcke åka vid utomhusvistelse. Beror lite på vad vi ska göra…

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

ms-mee
2/24/13, 9:18 PM
#5

Hubert, liten stor, trivs som bäst i kylan och klarar många minusgrader. I år har han inte ens visat att han blir kall om tassarna när det varit -20.
Men täcke åker på vid -15-20 för mattes skull :)

Elvis, mellan, fryser rätt lätt. Men han har blivit tåligare :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

TjockaBerta
2/25/13, 12:31 PM
#6

#2

Vet inte det jag. Min vavva tålde mycket kyla utan större problem. Hon ville helst inte komma in på vintern utan satt gärna på altanen i timmar. 

#0

Jag tycker inte att varken min dvärgpudel eller den äldre cockerpo-hunden lider utav kylan heller. Då tänker jag -10till -15 ca. Är det kallt försöker jag att hålla oss i rörelse så klart.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Iyen]
2/25/13, 2:21 PM
#7

Min storpudel klarar sig finfint. Vid -16 (eller om det var 18? kommer inte ihåg) reagerade han allt med att krampa lite i ena baktassen. Men å andra sidan hade kommunen fått för sig att salta lite extra kvällen innan…

Jag gillar inte alls att det saltas så….

Neela
2/25/13, 2:57 PM
#8

Min storpudel är inte känslig. Enda gången jag sett honom vara lite påverkad var när det var -20 och då har vi ändå honom nerklippt och utan täcke. Täcke åker på om vi ska gå lite lugnare promenader eller om det är kallt men det är för att matte vill hålla muskler och leder varma, inte för att Sune klagar.

Kitten86
2/25/13, 5:03 PM
#9

Skulle säga att det är individuellt och inte så beroende av hundens storlek.

Min dvärgpudel var alltid ganska frusen av sig och även om han älskade snö tex. så var han inte ute så länge om han inte fick täcke eller overall på sig. På kalla vår/höst dagar kunde han sitta ute och huttra, om han satt utan tröja, för gå in själv skulle han ju bara inte 😛 Så min pojke hade ett flertal tröjor, jackor, täcken och overaller för alla tänkbara tillfällen. Behöver man jackor så kan man ju vara stylisch också!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Nalle-]
2/25/13, 5:06 PM
#10

Tack för era svar!

Tänkte det att de nog kunde frysa lättare än andra hundar just för att de inte har någon underull, särskilt om man håller de kortklippta. Men era verkar ändå hyfsat tåliga! :) Jag bor i norr så det blir ju ändå ett par minusgrader, men det finns ju alltid täcken.

Catta-
2/25/13, 7:30 PM
#11

Min storpudel valp verkar tåla kylan bra. Just nu är det bara ett par minus ute och vi är inte ute mer än 5-15 min åt gången. Men skulle vi vara ute längre stunder och hon blir mer blöt av snön tror jag hon skulle frysa lite.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
2/25/13, 8:52 PM
#12

10 Jag tror att hundar i norr tål eran kyla bättre, här tycker jag/vi att när det är -10 ute så är det kallt då vi har fuktigare luft här. Men har vi vart i fjällen för åka skidor så är -15 inte mycket tillomed -22 har jag åkt i utan att frysa så snabbt som man gör här nere. Mina går utan täcke trots nerklippt ,men när det blir -8 åker täcket på just för att slippa att de kan sträcka sig.

[Nalle-]
2/25/13, 9:22 PM
#13

#12, tror du har rätt, tycker vi har "torrare" luft här längre upp så det blir inte lika rått och kallt på samma sätt. 
Sträckningar har jag faktiskt inte tänkt på, bra att du tog upp det.

Annons:
wesdi
2/26/13, 8:35 AM
#14

 😉 Det är nog individuellt och hur pass van hunden är att få vistas ute i alla väderlekar.

Jag bor ju efter kusten, Gävle. Men har mitt föräldrahem inåt landet så visst känner även jag skillnad på fuktig och torr kyla.

Min storpudel har samma frisyr året om (kropp rakad med 6 mm skäret, resten handklipps).

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Alvidusen
2/28/13, 8:58 AM
#15

Har nedrakad storpudel som har på sig täcke när de är minus grader.

lsoderberg
3/2/13, 5:22 PM
#16

jag har en mellan och han har väldigt lång päls nu och han fryser om vi är ute lite längre. :)

Upp till toppen
Annons: