Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 4732 ggr
Snowgirl
2013-02-22 20:52

Dentastix eller liknande

Ger ni era hundar Dentastix eller liknande? Alltså något som ska främja tandhälsan.

Annons:
Michaela-N
2013-02-22 20:53
#1

Nej, det har inte funkat på någon av mina hundar.

Pudelbus
2013-02-22 21:00
#2

Nej, hon tuggar bara ben. Har alltid fri tillgång på det och har superfina tänder 🙂

Snowgirl
2013-02-22 21:04
#3

#1 bortkastade pengar kanske…. #2 alltså vanliga tuggben eller nåt "speciella"?

Pudelbus
2013-02-22 21:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 hehe, allt möjligt. Hudben, tjurmuskel, tjursenor, köttben, märgben.

Tjurmuskeln tycker jag är bra. Tar lång tid för henne att äta upp och är seg.

Har aldrig behövt borsta eller skrapa tänderna på henne 🙂

Snowgirl
2013-02-22 21:21
#5

#3 så tjusiga tänder! Tack för tipsen om tjurmuskel o.d, risken att matte vill tjuvsmaka är obefintlig! ;-)

TjockaBerta
2013-02-23 10:25
#6

Jag köpte till slut Dentastix men jag tror inte att det hjälper tänderna så mycket. Det är mest som godis efter pälsvården. Jag ger mina en liten bit var. Aldrig en hel.

Nu ska jag inte ge mera eftersom ena hunden är allergisk och jag har varit dålig på att kolla innehållet i dem tidigare.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Snowgirl
2013-02-23 17:12
#7

#6 Tack!

[Forest]
2013-02-23 19:25
#8

Hundarna har fått detta i julklapp av bektanta, men faktist så är det inte mycket jag tycker är bra i dessa sticks. Vad jag köpar är "skinnben" men mest köttben av olika slag. Därimot kan vi inte ge märgben till våra då blir de dåliga i magen några dagar, folk säger om hunden är van med äta det ska dom klara av dessa man det kan jag stryka helt iaf då de fått detta sen valptiden.  Älg är det som vi har nu i frysen de får ungefär 2 st i veckan.

Neela
2013-02-24 00:05
#9

Fick det av en bekant och det tog inte många sekunder att sätta i sig en så tänderna fick inte mycket motion direkt.

Wisby9211
2013-02-24 17:42
#10

vi ger Dentaasticks varje dag och sen märgben så ofta vi kan :) DOck har han ännu tandsten så ska ta bort det snart :)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Amandla
2013-02-24 20:09
#11

Det allra bästa för tänderna ska vara att ge hunden rått kött och köttiga ben att slita, krossa och dra i. Många tror att torrfoder ska vara bra för tandhälsan, men det lägger sig mest som klibb på och mellan tänderna. Diverse sorters tuggben får mina emellanåt då särskilt Albin har ett stort tuggbehov, men jag kommer att gå över mer och mer på att istället ge rått kött och köttben. Till att börja med får de lammrevben vilket de älskar 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2013-02-24 20:15
#12

11, lamm har jag inte gett dessa är väl lite mildare om de får i sig märgen? Känner en som föder upp 200 lam per år och dom ska jag genast höra mig för om de säljer lite bra reben andra ben från lamm :)

Amandla
2013-02-24 20:20
#13

Ja lammkött ska vara snällt. De är inte särskilt stora heller så det är inte väldiga mängder märg i dem. Mina pudlar är ju vana vid rå föda eftersom de äter Vom og Hundemat och de tål benen fint. Albin äter upp två revben på 10-15 minuter medans Pixie har att göra 30-40 minuter med ett enda 😛Han har en helt annan kraft i käkarna än vad hon har, så är han dubbelt så stor också.

Vanliga stora märgben (från nöt) får mina ibland men då skrapar jag alltid ur märgen eftersom mina pudlar är så små. Det räcker med det jag inte får ur för att de ska bli dåliga i magen, så jag tidsbegränsar dessutom hur länge de får gnaga de två första dagarna.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
2013-02-24 20:25
#14

13 Mina har ätit färskfode förut nordic och nu voh trots detta och ätandet sen valp så fixar inte deras mage alls märgen från nöt i mängder, så gjort som du gröpat ur eller satt en tugg-tid på dessa. Så vi har helt enkelt struntat i märgben från nöt och kör revben,älg,kyckling. Det blir samtal till gammla klasskompisen om lite fårben 😉

Spruca
2013-02-25 16:58
#15

Har testat men hon sprang och grävde ner det i min garderob xD

Spruca

 

Kitten86
2013-02-25 16:59
#16

Gett mina hundar både dentastix och pedigrees motvsarighet "jumbone". Vet inte huruvida jag skulle säga att det ger någon effekt men hundarna gillar dem!

Länge var dentastix nästan den ända form av hundben som min pudel åt. Annars finns "strips" av dv hudar och andra naturliga hundgodisar/ben som är bra för hundarnas munhälsa. Sen är det ju olika om vad olika hundar tycker om detta.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: