Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 4562 ggr
Snowgirl
2/7/13, 8:18 AM

Tappa valptänderna

Min 7-månaders lilla Eddie har inte tappat sina valptänder och på ett par ställen har dom nya tänderna kommit upp utan att valptänderna försvunnit. Ska jag kontakta veterinären eller ligga lågt ett tag till? Ha en fin dag alla!

Annons:
Kitten86
2/7/13, 1:56 PM
#1

Om jag var du skulle jag kontakta veterinären. Speciellt om inga av valptänderna, där nya börjar komma under, visar någon tendens att lossna.

Better safe than sorry, som man brukar säga. Om inte annat kommer veterinären be dig att avvakta om hen tycker det.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
2/7/13, 3:24 PM
#2

Jag skulle också ta honom till veterinären. Risken finns att de nya tänderna växer upp i felställning, hamnar de väldigt fel kan han få problem att äta och kanske även få ont. Det är tyvärr ganska vanligt problem med kvarsittande mjölktänder 


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Snowgirl
2/7/13, 6:37 PM
#3

Tack snälla ni för hjälpen. Blir ett besök hos farbror/tant doktorn.

[Forest]
2/7/13, 9:10 PM
#4

Här fick Enja hörntänderna kvar, men efter vickandet på dom så lossna dom efter några dagar, både vetrinären och ufd gav mig tips om vicka på dom annars hade vi tid för rycka ut dom men slapp det :)

Amandla
2/7/13, 9:13 PM
#5

Pixies hörntänder satt också kvar, så vid sju månader tog jag henne till veterinär. Där blev hon sövd och tänderna utdragna, och jag baxnade minst sagt när jag såg tandrötterna de var flera centimeter långa och inte minsta tillbakabildade. Dem hade jag aldrig lyckats vicka loss själv. 

Så lossnar inte tänderna efter att man vickat på dem ett tag så är det dags för veterinären. Och låt dem inte göra ett dugg utan att hunden blivit nedsövd och fått lokalbedövning också, då går läkningen mycket bättre har jag förstått. Den ska inte behöva ha minsta obehag av tandutdragningen.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Snowgirl
2/7/13, 10:21 PM
#6

Tack för informationen. Jag upplever att det inte går att rucka på hörntänderna (fast i nederkäken, vad dom nu heter). Han tuggar tuggben och gnagar på leksaker så jag tycker tänderna borde lossna. Måste ringa vet. Men amandla både nedsövning och lokalbedövning alltså?

Annons:
Amandla
2/7/13, 10:25 PM
#7

Ja, jag läste nyss i en av facebooks alla grupper om just det här. Hon som skrev det verkade väldigt insatt. Om kroppen haft en stark smärtupplevelse så läker den långsammare.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Snowgirl
2/7/13, 10:39 PM
#8

Intressant…. Ja, det låter inte helt omöjligt. Usch…ser inte fram mot att söva honom. Även om det är 10 år sen vi avlivade vår förra hund så minns jag det som det var i går. (Nu är ju inte sövning samma sak givetvis, men känslan att se den slappa kroppen). Sov så skönt när det är dags!

Amandla
2/7/13, 10:43 PM
#9

Vet precis hur du menar med den känslan men veterinären vet vad h*n gör, lita på det.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ellen89
2/9/13, 10:43 AM
#10

Nar min blandras tik blev steriliserad sa hade hon valptander fortf….hon var da 6-7manader… Vet tog ut dom samtidigt, allt gick bra. :) Hoppas det gar bra for er hos vetrinaren :)

Upp till toppen
Annons: