Annons:
Etikettpälsvård
Läst 13589 ggr
Haztparken
2/1/13, 5:08 PM

Bra trimmer?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Min trimmer jag har nu är jätte kass så jag är på jakt efter en ny! :)

Har nu läst runt lite på gamla inlägg och undrar om denna: http://www.lyckliga.nu/klippmaskiner/hund-katt-smadjur/andis-super-agr-sladdlos-trimmer-for-veterinar-hundtrim-och-katt är något att investera i?

Jag har en storpudel som jag klipper hela henne själv, inga krusiduller eller så utan jag gillar att ha henne kortklippt men med lite fluff på huvud, svans och öron och sedan helrakat i ansikte/hals, tassar och svansroten.

Så är denna något eller har ni något bättre förslag? Priset (3000) är nog så långt jag kan tänkas sträcka mig, så runt där. Sedan kan jag köpa till eventuella skär (tipsa där gärna också!) men själva trimmern i sig :)

På bilden är min storebror med min storpudel Dafne <3

Annons:
[Forest]
2/2/13, 12:14 PM
#1

Har du läst lite i denna artikel http://pudel.ifokus.se/articles/4f5e21dcd4ebea0428013b54-klippa-pudel-klippmaskin-skar-och-sax?discussions-1 

Jag har själv en Oster golden A5 o tycker den är bra, dok lite klumpig. Jag har provat Andis AGC som jag trivdes bra med lätt i handen och går tystare, De har båda utbytbara skär. Jag har själv lagt Andis på min köplista pga jag trivdes med den. Men jag kan varmt rek att du kollar lite närmare på Andis agc http://www.4dogs.se/klippmaskiner/andis-agc-2 , har du redan bra skär som passar så blir det billigare annars så rek jag att man spanar lite på olika kär med, jag kör med 3F, 7F och 10an.

Haztparken
2/2/13, 4:19 PM
#2

Tack så mycket! Jag är helt ny på det här med trimmare så uppskattar dina svar, ska definitivt läsa artikeln och kolla runt :)

[Forest]
2/2/13, 6:58 PM
#3

2, jag är inte heller jätte bra på klippmaskiner, men jag har provat andis o tycker de är lätta o bra o hålla i :) Härlig bild du bjöd på haha sköna sovstilar ;)

ms-mee
2/2/13, 10:43 PM
#4

Jag har en Power Groom. Den kan jag verkligen rekomendera!

Har även testat Oster, men säger som forest. Den är väldigt stor och klumpig. Och så blir den het snabbt. Fördelen med Andisen är att det är skären som blir heta, och då är det ju bara att byta.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Neela
2/3/13, 2:47 PM
#5

Jag har också en andis power groom och trivs bra med den. Nu har jag i och för sig inte provat något annat men jag tycker om den. Som #4 säger är det bara skären som blir varma så det kanske kan vara en bra idé att ha flera skär om du vill ta hela hunden utan uppehåll.

Det går att köpa till batteri till power groomen om man skulle vilja vilket jag tyckte var bra. Jag vill ha sladd på den men om det är så att jag ångrar mig går det att ordna.

Dafne och Sune är så lika i ansiktet!

Neela
2/3/13, 3:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här är Sune nyklippt i ansiktet med skär 10 och klippt på kroppen med 4F för ca 2-3 veckor sen.

Annons:
TjockaBerta
2/3/13, 5:27 PM
#7

#4

Den verkar jättebra. Jag är inte så bra på att använda trimmer men jag har en Oster och tycker att den är klumpig och framför allt tung. Man måste byta grepp ofta när man klipper.

Jag har beställt flera gånger från lyckliga fåret och är jättenöjd.

>>>Malum domesticum<<<

Haztparken
2/3/13, 6:58 PM
#8

Ja en power groom är nog något att fundera på då!

#6 Sune blev jättefin! Det är så jag vill att Dafne ska se ut på kroppen! :)

[Forest]
2/3/13, 7:39 PM
#9

7 Du är som jag svag i händerna med o då är det någ bra att ha lättare maskin. Jag kan köra en hund med ostern + klippa, men jag kan inte nu tex bada o föna hunden samma dag då blir jag svag i min hand. Så jag tror på lättare maskin kan göra susen även för dig :)

Haztparken
2/5/13, 7:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag köpte en power groom ifrån Lyckliga Fåret i söndags och paketet kom idag!

Köpte också till en 4 och 4F.

Det var jättespännande att prova den och OJ vilken skillnad på denna trimmern och min förra!

Innan tog det mig ca 3 timmar för att få ett slutresultat jag bara blev ledsen och besviken över och nu tog det mig ca 1 timme att få ett slutresultat som jag glatt visar upp! :D

Såhär blev Dafne klippt idag!

Kan verkligen rekommendera den trimmern, älskar den!

[Forest]
2/5/13, 7:24 PM
#11

10 Himmla fin vart hon, vad kul att du är helnöjd med trimmern o skären :)

TjockaBerta
2/5/13, 7:31 PM
#12

10 J*klar vad fin hon blev. VAd snabbt du fick grejerna.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2/5/13, 7:41 PM
#13

Det är en skön känsla med nya riktiga redskap! De underlättar så otroligt. Imorgon kommer mina nya saxar från USA, jag kan knappt bärga mig Skrattande


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
[Forest]
2/5/13, 7:50 PM
#14

13 oh det har du inte talat om du får starta en tråd när du provat dom o säga + eller - om dom :)

Amandla
2/5/13, 7:51 PM
#15

Lovar! Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Haztparken
2/5/13, 8:02 PM
#16

Dafne tackar för komplimangerna! :)

Jag skrev till Lyckliga Fåret och berättade hur nöjd jag var, för inte bara att redskapen var toppen utan att det kom så snabbt också! Så jag tycker dom förtjänar all beröm dom kan få :)

ms-mee
2/5/13, 9:49 PM
#17

Hon vart jätte fin Glad

Vad bra att du är nöjd och hittade en trimmer som passar dig :) Lyckliga fåret är toppen!

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

TjockaBerta
2/5/13, 10:28 PM
#18

#9

Jag är mycket sämre än så men visst blir det bättre med en maskin som är lättare att hantera. (Funderar på snörpudel)ha ha ha

Ett litet tips ang lyckliga fåret, De slipar också saxar och knivar och servar era klippmaskiner.

Jag skickade in Oster A5 för total genomgång och smörjning, köpte två skär och lämnade två Fiskars saxar som jag haft i 30 år för slipning. Det kostade ca 1200,.- inkl frakten. Dyrt? nej det tycker jag inte. Och så gick det fort.

Bara att köpa skären och två nya saxar hade blivit dyrare misstänker jag. Kanonservice.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2/6/13, 12:11 AM
#19

Glömde ju säga att det måste även vara skönt för fina Dafne att det går så snabbt nu med klippningen matte bara swishar av pälsen o bra vart det helt klart Glad

Haztparken
2/6/13, 10:09 PM
#20

#19 Oh ja, det tycker hon verkligen! :)

Annons:
[Teddies matte]
3/2/13, 11:53 AM
#21

Tipsar om en Andis AGC 2-speed, finns med Super också.

Är otroligt nöjd med min, verkar vara bland de bästa maskinerna, smidig, lätt, bekväm att hålla i, blir inte varm fort som många andra maskiner och är väldigt tystgående!

färgfest
5/3/17, 12:20 PM
#22

Rekommenderar ni att köpa hundfön eller kan jag använda min vanlig fön på hunden? :)

Amandla
5/3/17, 1:04 PM
#23

#22 Vilken storlek är din hund? Hur lång päls har den? Är det fråga om utställningspäls?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
färgfest
5/3/17, 1:07 PM
#24

#23 Ursäkta, haha! Han är en storpudel, valp just nu (han kommer vara 10v när jag hämtar hem honom). Jag kommer ha honom kortklippt (4FC på kropp och 10 på ansiktet/tassar).

Amandla
5/3/17, 1:13 PM
#25

Var beredd på att det sliter hårt på en vanlig handfön, även om din pudel är kortklippt. En människofön är inte gjord för att vara igång ett par timmar i sträck, men det är hundfönar. Jag skulle rekommendera en s.k. blaster, den blåser så hårt att vattnet slås ur pälsen som samtidigt blir rak. Det finns  modeller från ca 1300 kr och uppåt. Den har en slang med munstycke, och du behöver inte borsta samtidigt som du fönar. Klart mest kropps- och arbets besparande 👍

Här är ett exempel på fön: http://www.4dogs.se/bad-palsvard/hundfonar/golvfonar/fonblaster


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
färgfest
5/3/17, 1:19 PM
#26

Okej! Tackar för informationen. :) Det är ett djungel när man skaffar sin första storpudel. <3 

Tänkte köpa en AndisProffs Trimmer Katt- & HundtrimmerAGC2 Super Klippmaskin m Skär 10 35 W Grön då jag har hört att den är bra. Hoppas det funkar som det ska! ;)

Amandla
5/3/17, 2:48 PM
#27

Ja, den maskinen är bra. Även om själva maskinen inte blir varm så räkna med att skären blir heta, just pga den kraftfulla motorn. Använd en bra kylsprej och gör rent skären ofta, även under arbetets gång. Jag använder den här sprejen och även tryckluft på burk, samt droppar några oljedroppar (följer med maskinen) där skärets ytor glider mot varandra.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
färgfest
5/3/17, 2:51 PM
#28

Okej! Jag har lagt till ett kylsprej/olje grej till kassan. Supertacksam för dina tips! :)

Amandla
5/3/17, 2:52 PM
#29

👍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Haztparken
5/3/17, 10:31 PM
#30

Oj här var min gamla tråd haha!

#22 Jag har denna fönen: javascript:nicTemp(); och vet andra som också har den och är väldigt nöjda! Ibland dyker den ner i pris också så håll lite utkik på den är min rekommendation :)

[Forest]
5/4/17, 4:01 PM
#31

Även jag har den fönen som 30 visar :) Jag är supernöjd, är man inte van vid att det låter så kan jag säga att denna typ av fön låter.  Jag brukar börja med lite värme på för sen köra utan värme, börjar med låg fart för sen öka beroende på hur den hunden anser att fön är. Akta så du inte fönar i öronen och ögonen, jag har alltid fetvadd i öronen både vid bad och föning. Sen håller jag fast huvud och täcker för så man inte blåser på ögonen, håller även för öronen. Det är lite knep jag fick lära mig av min uppfödare.  

Jag min inte vad fönen kosta när jag köpte den men tror det var under 1 000 kr, har även köpt annat hundbur,klösträd och är nöjd med allt genom dom :) PS kolla lite på deras auktioner för där kan man säkert få bättre pris då fönen även kan vara med där ;)

färgfest
5/5/17, 11:49 AM
#32

#30 Okej! Tack, ska bookmarka den. Haha, jag googlade fram till det och tänkte bara skriva här istället för att göra nytt. :)

#31 Bra tips! Tackar! Jag kommer nog använda min vanlig än så länge men köper en bra fön när han blir lite större efter sommaren. :)

Estelle13
5/5/17, 12:37 PM
#33

Har också fönen som #30 Mkt nöjd och har haft den i 3,5 år utan några som helst problem. Minns att när jag köpte fönen kostade den under 800:-.

Upp till toppen
Annons: