Annons:
Etikettpälsvård
Läst 15363 ggr
Jelise
2013-01-30 11:18

Mustasch

Jag måste fråga, då det finns så mycket kunnigt folk här; vad tycker ni om mustasch på pudel?

Enl. rasstandarden så "föreskrivs" mustasch för pudlar som hålls i lejonklippningarna i alla fall, men jag tror inte att jag har sett det på en pudel i verkliga livet förutom på Link, som jag har sparat en fransk mustasch på nu, så det verkar inte så vanligt! Jag trimmar den och ser till att det hålls rent runt munnen så jag skulle inte säga att det är någon skillnad mellan renrakat eller med mustasch…

Själv tycker jag att det can vara charmigt om man tar hand om det, men vad tycker ni?

(Ska ta en bild på Linkans mustasch så kan ni få se hur han ser ut.)

Annons:
[Forest]
2013-01-30 17:35
#1

Jag föredrar rakad nos Flört Jag har sett många teddynosar men faktist föredrar jag att man ser deras fina ansikte. Självklart är smaken som baken o det är väl roligt att man kan göra lite som man vill och man kan variera utseendet på sin pudel Flört

ms-mee
2013-01-30 20:54
#2

Jag föredrar också rakat. Tycker inte om när hundarna har en massa päls runt nos och mun.
Men nog har Elvis haft mustasch ett par gånger, dock enbart för skoj bara för ett par dagar

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

fidojunior
2013-01-30 22:37
#3

Föredrar rakad nos jag med, mest för att det annars fastnar massa smuts i håret i alla fall på min. Dessutom blir det brunt när han själv slickar sig om munnen och håret sticker in i munnen och börjar lukta. Men mustasch, t.ex. teddyliknande tycker jag är sött men kan inte ha det på min pga det ovannämda.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

wesdi
2013-01-31 08:44
#4

Jag föredrar rakad nos, pudelns päls växer hela tiden, är inte naturligt kort i ansiktet så för det hygieniska föredrar jag rakad nos.
Råfodrar/Barfar mina hundar så där är det också en fördel med att ha rakad nos.

Jaktcockern har ju naturligt kort päls i ansiktet så där är det inga problem.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

TjockaBerta
2013-01-31 10:55
#5

Det är så fint när man ser pudelns lilla ansikte så jag säger också nej till mustasch.

>>>Malum domesticum<<<

Neela
2013-01-31 11:23
#6

Vi sparade lite mustach på Sune när vi klippte ansiktet senast men jag tror inte vi kommer låta det växa så länge till. Vi sparade bara det på sidorna framme vid nosen och klippte sent vid läpparna så det håller sig rätt rent. Jag har inget emot lite längd så han får ha morrhåren ett tag men snart blir det för långt och då ryker det.

Annons:
JereMina
2013-02-02 00:50
#7

Jag upplever att om Mollys nos blir för hårig då får hon mat i pälsen och kliar. Jag brukar prova att raka men inte alldeles in i huden.

Kitten86
2013-02-07 13:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Själv älskar jag mustasch på pudel. Min herre hade alltid mustasch (gick tyvärr bort 28/1, 14,5 år gammal), förutom hans första år tror jag då jag fick hjälp att trimma honom av uppfödaren.

Tycker generellt att pudel får så smalt och något fult ansikte när dem är rakade. Gillar bättre "teddy" stilen med mustasch. Sen beror det ju självklart hur pass lång mustasch man låter dem ha…

På bilden har Zalo ganska lång mustasch, det är ju trots allt vinter och kallt På sommrarna brukade han ha en kortare variant.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

MiracleWithPaws
2013-02-07 21:59
#9

Pudlar med "hela" nosen luddig kan jag tycker är rätt gulligt. Antar att det är det ni menar med teddy? Dock stör jag mig något enormt på morrhåren som är hårda och stickiga. Generellt föredrar jag nog ändå rakat. Tycker det är mysigt, praktiskt och fint. Men jag har också funderat över frisyrbeskrivningarna i rasstandarden. De är ju allt annat än uppdaterade! Standarden har inte riktigt "följt med" modet, om man säger så. Lejonklippning + mustasch… Nej tack. Och jag har inte heller sett det någon gång tror jag.

Kitten86
2013-02-09 18:09
#10

#9
Alltid haft mustasch på min hund och jag kan lova att du inte märker av morrhåren! Inte alls så att de sticker ut och "sticks" eller så….

Kan hålla med om att rasstandarden borde uppdateras på flera plan. Men ändå tråkigt att enbart vissa frisyrer är tillåtna på utställning 

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Amandla
2013-02-10 13:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#9 Här ser du en massa pudlar med teddyansikten, bilden är lånad från http://www.petstimesmag.com


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MiracleWithPaws
2013-02-10 14:23
#12

Shit, de ser ju ut som gosedjur. xD Näe, sådär lång päls har ingen av mina haft i ansiktet, så jag kan nog inte säga att jag haft teddyansikte på mina.

[Forest]
2013-02-10 15:36
#13

11 perfekt nyklippta flyffig härliga söta, av dessa gillar jag den/dom som är längst ner till vänster den svarta o röda små bollöron.

Annons:
Kitten86
2013-02-11 17:33
#14

#11
Nej, det där blir allt för mycket mustasch tycker jag! Det passade inte mig, även om vissa av dessa "teddypudlar" kan jag tycka är finare än de flesta rakade/stylade showpudlar.

Skulle vara lite roligt om fler kunde se ut mer åt det hållet på utställning!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Wisby9211
2013-02-12 15:06
#15

Jag föredrar rakad nos men så fort min mamma får lägga händerna på trimmern så blir det mustasch :P haha

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

reverse
2013-02-18 17:15
#16

#11 I Japan är det jättepoppis med kreativa frisyrer där huvudmålet är att hunden ska vara söt, söker man på "japanese grooming" får man upp en hel del kul. 😃 Själv skulle jag jättegärna vilja ge mig på sådana här mer kreativa frisyrer, tycker man i Sverige generellt är för konservativa fortfarande. 😛 Men det är klart, det är lätt att bli uttråkad när man mest får in tovhundar på trimmet att raka ner. Jag har till och med specialerbjudande på mitt hundtrim att man får sin hund klippt mycket billigare om jag får ge mig på att testa frisyrer som de i inlägg 11. 😍

 //Lina

TjockaBerta
2013-02-18 18:01
#17

16 Var är ditt trim då?

>>>Malum domesticum<<<

reverse
2013-02-18 18:10
#18

#17 Du kan följa länken i min signatur nedan (Pälsklingar) för att komma till min sida. 🙂 Men det ligger i Bromma (Stockholm).

 //Lina

Neela
2013-02-18 18:18
#19

Synd att Sune har så kort päls, hade varit roligt att göra lite extra inför 80-tals festen vi ska på i vår!

TjockaBerta
2013-09-27 08:08
#20

Nu ska jag prova med mustasch. Man kan väl ändra sig 😃

Igår rakade jag nosen på Thomas men lämnade en liten mustasch. Det blev lite sött.

Jag vet inte riktigt hur mycket man ska spara och var ifrån man ska raka så jag provade mig fram själv. 

Nu rakade jag hela underkäken, ända fram till läppen och på nosryggen, så det partiet med morrhåren på är längre. Är det för litet eller gör man som man vill?

Ska man klippa morrhåren om man har mustasch? De är mycket längre än pälsen.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Amandla
2013-09-27 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Såklart du kan göra som du vill TB! Jag har lärt mig att klippa mustasch ungefär som du beskriver, fast man rakar en liten bit framför mungipan, så den syns. Vill man ha skägg på pudeln så klipper man det med sax, liksom man gör med morrhåren. Här är min första pudel Emil med skägg och mustasch 😍


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Catta-
2013-09-27 16:38
#22

Jag gillar inte mustasch, en rakad pudelnos är det finaste jag vet

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Cahira
2013-09-27 21:38
#23

När ni säger mustasch tänker jag på den franska mustaschen och jag tycker den rent ut sagt är jätteful. 🤐 http://us.123rf.com/400wm/400/400/joyfuldesigns/joyfuldesigns0906/joyfuldesigns090600033/5027746-this-white-standard-poodle-appears-as-tho-he-s-smiling-with-his-tongue-sticking-slightly-out-and-his.jpg

Men då det är teddyfluff som i #21 tycker jag det ser valpigt och sött ut. :) Så fuzzy eller rakat är min personliga melodi. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
2013-09-27 21:45
#24

Penny har både mustasch och skägg för hon vill inte bli rakad eller klippt närmast hakan och nosen, ser så förbaskat fult ut på henne x)

-

[Forest]
2013-09-27 22:21
#25

16 jag sökte på "japanese grooming" och ser flera jätte fina andra raser med som är ursöta klippta.  Men så ser jag även att dom verkar ge något bad till hundarna antar att det är lite bleka bort oönskade fläckar ser det på denna sida om man går in  http://www.chetekvetclinic.com/groomingblog/asianstyles.html då se vidare på denna. Jag måste säga att shih tzu var jätte söt med

Shih Tzu 

by Korean salon PuppyMam Dog Station

Cahira
2013-09-27 22:34
#26

Haha ååh, detta är den sötaste yorkien jag sett! Jag hade klippt ned benen med, men det ser ut som en liten pokemon! http://www.poodleforum.com/attachments/poodle-grooming/22894d1326604414-japanese-style-grooming-j4.jpg

Jag älskar kreativ frisering! Jättestor anledning till varför jag vill ha pudel, man får en rolig hund OCH en rolig hobby! 😃 Skulle så gärna experimentera fram en personlig frisyr som passar personligheten på den hunden! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

reverse
2013-09-27 22:47
#27

Överväger numera att skaffa pudel (igen, vi hade det när jag var liten) som nästa hund. På trimmet blir det liksom inte mer än pudelmössor jag får göra, typ. 😃

 //Lina

Annons:
[Forest]
2013-09-27 22:47
#28

26 god jul sa jag när jag såg den bilden 😉

[Forest]
2013-09-27 22:51
#29

26 har du fb? där fanns det flera sötnosar jag har även en yorkie hemma så visst blir man sugen på klippa o spara lite på henne. https://www.facebook.com/joypia/media_set?set=a.102734613131365.4783.100001844798517&type=3

Cahira
2013-09-27 23:13
#30

Jodå jag har fb. Fy sjutton så söta! Vissa fula, andra fulsöta, och andra bara söta! Nu blev jag riktigt yorkiesjuk. xD

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
2013-09-27 23:36
#31

30 haha jag håller med dig, tur att smaken är som baken 😉

Sugar Mist
2013-09-29 21:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Pudelmustach innan nedklippningen för ca en månad sedan

-

Sugar Mist
2013-09-29 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Pudelmustach under nedklippning när rakapparaten precis dött

-

[Nalle-]
2013-09-30 22:44
#34

Jag gillar rakade pudelnosar mest! När jag först snöade in mig på pudlar så tyckte jag nosen blev så lång rakad, men nu tycker jag bara det är fint. Tyckte iofs inte om "bollfrissyrer" på pudlar heller men nu tycker jag de flesta frillor är snygga om de är snyggt klippta. Tycker de små "teddypudlarna" är rätt söta, men hade jag en dvärgpudel hade jag antagligen haft den i baby-lion (tror jag den heter?)

Annons:
[Forest]
2013-10-03 01:08
#35

13 har du fler pudlar? Du skrev i en annan tråd att ni raka varje dag, den pudeln på bilden ser ut som var ett par månaders sen nos i tassar togs sist. Trist att klippmaskinen gick sönder : /

Sugar Mist
2013-10-03 01:16
#36

#35 Menar du mig? Då var hon oklippt sedan ett par månader ja, då vår förra gick sönder och inte tog något längre. Vi har bara Penny, tassarna klipps lite på varje dag då hon är ovan vid det och rycker upp tassarna och vill gå ifrån om man kommer nära. Det har tagit mig en vecka att klippa 2 och en halv tassar, därför rakar vi tassarna varje dag, så gott det går. Nu har hon nerrakad bak förutom ett hjärta p ena sidaan och nerklippt nos plus hals, lite roligt klippt då jag upptäckt att det är kul att klippa pälsen roligt, så nu håller vi på och sparar ut all päls.

-

[Forest]
2013-10-03 09:41
#37

36 Åh det tar så lång tid med klippa henne :) Inte lätt när dom är så pass rädda om sina tassar hoppas att hon lär sig för det hör till hennes vardagshantering eftersom ni gör det varje dag :) Tycker det var bra att du kämpar på 👍

Upp till toppen
Annons: