Annons:
Etikettpälsvård
Läst 4265 ggr
TjockaBerta
1/29/13, 1:40 PM

Barilla-pudel

Blev inspirerad av snörpudeln som var så fin.

Vi har en Barillahund hemma. Sonen kallar Thomas så för att pälsen gör liksom spiralpasta. Hoppas att det syns på bilderna. I nacken är det riktigt svintokrull.

DSC_0333.jpg (800×450)

DSC_0336.jpg (800×450)

Om man kardar ut pälsen blir den likadan direkt efteråt. Jag får aldrig fram det där fluffiga som utställningspudlar har.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
1/29/13, 5:42 PM
#1

Såna skruvar får Enja med när det är lite längre päls, mer envisa på sina ställen. Är det som nu lite fuktig luft (som vi har här) så är det krulltottar. För att få bort dom är det bada och sen  föna pälsen rak o det tycker jag är mycket jobbigt med vanlig fön, hundfön går betydligt snabbare o lättare ;)

Amandla
1/29/13, 7:33 PM
#2

Så fin Thomas Glad Jag gillar verkligen när de blir sådär krulliga! Det är ungefär sådär Albins päls blir, fast ännu mer "spiraligt" Tungan ute


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
1/29/13, 10:08 PM
#3

2 jag kan tänka mig att Albin får mer som spiralfjäderpäls (jag säger så de kan dras ut o de åker ihop exakt som den låg innan?

Jag kan tänka mig faktist att Thomas kommer få mer o mer sån päls som Albin kanske har, han är inte så gammal så kanske kommer mer o mer denna lockiga spiralpäls :)

Amandla
1/29/13, 10:50 PM
#4

Precis, korkskruvslockar kan man också kalla dem Glad Han är rätt ruggigt långhårig nu och det syns väldigt bra, så jag ska verkligen försöka komma ihåg att ta kort, imorgon kanske…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
1/30/13, 9:29 PM
#5

Det kanske påverkar lite också att jag envisas med att borsta och karda Thomas var och varannan dag :-D Det ska bli roligt att se Albins krull.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
1/30/13, 9:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här är dålig bild, hunden är en mellanpudel på 10 år. Denna kille tror jag man skulle kunna göra snörpäls halvskapligt lätt på. Hanns päls är mycket lättskött, lockarna ligger där dom är Flört När han har simmat så rustar han pälsen o sen är den lockig igen det vart jag lite paff över :) Men här iaf en hund med kanske 8-9 cm päls men ser rätt kortklippt ut pga skruvlockarna är så kompakta.

Annons:
TjockaBerta
1/31/13, 12:45 PM
#7

Väldans vilken krullig kille. Det ser ut som om han är helt vattenavvisande Skrattande

En bild till på Barillathomas. Här  ser man att pälsen är av tre olika strukturer.

Längst till vänster några lockar från huvudet, som på första bilden. Sedan det sträva krullet på manken och längst till vänster pälsen på slutet av ryggen och rumpan, som en luggen på en ryamatta.

DSC_0342.jpg (800×450)

Alla tre pälstyperna känns och ser helt olika ut.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
1/31/13, 7:59 PM
#8

7, Då han är unghund så tror jag hans päls än kommer ändras lite till :) Himmla härligt o se hans päls :D Måste säga han ser ut att blivit lite ljusare med o visst bleknar aprikosa pudlar men tycker Th ser nästan vit ut :)

TjockaBerta
1/31/13, 8:29 PM
#9

8 Ja vit med ett rött framben. :-D Ska försöka ta en bild på det med.

>>>Malum domesticum<<<

JereMina
2/2/13, 12:44 AM
#10

Fina lockar Kyss

Amandla
3/6/13, 5:39 PM
#11

Har du tagit bort bilderna, TjockaBerta? Såg det i något annat av dina inlägg också att det inte går att se dem.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
TjockaBerta
3/7/13, 8:18 AM
#12

#11

Jag har sett det själv men inte tänkt direkt på det utan trott att det var nåt tillfälligt  med min uppkoppling. Men nu förstår jag.

Mina foton går direkt till Google+. Jag har tidigare skrivit om hur svårt det är att använda dem. Jag måste gå in och öppna varje bild på egen sida och sen kopiera den och sen klistra in den. Det känns stenålders.

Vad som nu har hänt är att när jag går in och rensar i mina album i Google+ försvinner tydligen bilden från samtliga ställen jag använt den på. Sk*tdåligt!

Jag ahr inte vetat om detta och är nu ännu mera irriterad på Google+ än jag var tidigare. 

Jag kan inte spara minsta lilla foto jag tar med mobilen. Det blir helt ohanterligt. I den här tråden ville jag visa pälsstrukturen men det är ju inga bilder man behåller för eftervärlden.

Eller så är det så att jag inte fattat storheten med Google+

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
3/7/13, 12:41 PM
#13

Du kan ju spara bilderna någon annanstans, ex picasa eller photobucket? Eller varför inte dropbox? Det är väldigt behändigt, om jag tar kort med mobilen så behöver jag bara komma hem så hoppar korten över själva till dropbox utan att jag behöver göra ett enda dugg. Sen ligger de ute på nätet och jag kommer åt dem var jag än är.

Bäst att tillägga att jag har inget nätabbonnemang på mobilen utan kör via trådlösa nätverket hemma, har man abonnemang så man har ständig uppkoppling så går bilderna såklart till dropbox direkt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
TjockaBerta
3/7/13, 1:05 PM
#14

#13 Det är precis så Google+ fungerar. Det är picasa. Problemet är inte att spara fotona utan när jag ska använda dem. Eller som nu, när jag INTE vill spara dem.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
3/7/13, 1:15 PM
#15

Aha, jag är inte så insatt i allt. Enda sättet i så fall är ju att ladda ner bilderna i datorn skulle jag tro. Å andra sidan, varför inte ha flera konton i olika webbalbum ifall du fyller dem? Så låter du bara bilderna ligga kvar.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: