Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 2654 ggr
småkryp
2013-01-27 04:58

Laica har diabetes...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter löpet i höstas (som var ovanligt utdraget), så blev Laica jättedålig. Matt och hängig. Hon fick bäras ut för att kissa.

Veterinären tog blodprov och konstaterade att hon hade diabetes och en infektion. Hon fick en penicillinkur och fick börja med insulin. Jag ger henne spruta ("sprutten") två gånger om dagen och så måste vi ha koll på vad och när hon äter och motionerar.

Om vi sköter medicineringen och det andra så mår hon nu bra. Sitt vanliga glada och pigga. Puh! Jag trodde verkligen inte att hon skulle klara sig.

Annons:
småkryp
2013-01-27 05:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det är lite extra jobb med sprutorna, men hon äter ju redan hjärtmedicin och vätskedrivande två gånger om dagen (samtidigt som sprutan), så det är ingen stor omställning. Insulinet är inte så farligt dyrt, och nålen är bara ca 1/2 cm lång, så det känns knappt.

Hon måste ha munkorg när jag sticker henne. Hon kommer frivilligt när jag ska sätta på munkorgen, men sen blir det lite bråk just när jag ska sticka. 1 sekund, sen är det klart. Då följer tabletter inbakade i lite leverpastej, och sen blir det frukost. Gottis! Så det är värt det, och nästa gång kommer hon frivilligt igen.

Hundar kan inte få diabetes typ 2, som människor kan få. Det här är "typ 3", som har andra orsaker. I det här fallet var det hormoner efter löpet. Det här är tydligen mer vanligt hos vissa raser, varav pudel är en. (Men det är ändå inte vanligt -pudeln är en ovanligt frisk ras.)

Man ska egentligen alltid kastrera tiken om det här inträffar efter löp. Då kan problemen försvinna. Men Laica är 12 år och har blåsljud på hjärtat, så hon kan inte sövas… Så det är insulin som gäller.

Det är skönt att hon är tillbaka

…även om hon ibland ser ut som Hannibal Lecter.

[Forest]
2013-01-27 12:27
#2

Vad trist att hon drabbades av diabetes, men tur är att matte tar väl hand om henne. Skönt att medicinen hjälper henne att må bra, är det mycket o tänka på även matväg?

Amandla
2013-01-27 13:46
#3

Skönt att det funkar med medicinering Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
småkryp
2013-01-27 14:26
#4

Hon har bytt torrfoder till fiberrika torrisar från veterinären -jättetråkiga. Jag får blanda ut dem med blöt kattmat för att hon ska äta. (Katten får lite samtidigt, och hon gillar inte hundmat.)

Det är viktigt att hon äter sina huvudmål i samband med insulinsprutorna, och två mindre mellanmål efter några timmar. Annars kan hon äta det mesta. Fiberrik mat hjälper till att "suga upp/hålla kvar" sockret på en jämnare nivå.

Längre promenader kan hon inte ta om hon inte har ätit, då sjunker blodsockret så att hon kan få "insulinkänning". Det är jättefarligt, hon kan bli matt och förvirrad och hamna i koma. Det är som med människor.

Hon kan få för högt eller för lågt blodsocker, och bägge är dåligt. Man kan behöva testa med blodprov ofta om det är svårt att få rätt. Men än så länge har det fungerat med att hon kissar på en sticka ibland, för att kolla att inte urin-sockret är för högt. Däremot kan man inte se om det är för lågt med stickan. Hon går till vår lokala veterinär regelbundet och lyssnar på hjärtat och tar blodprov. Han är superbra och inte hutlöst dyr.

Det viktigaste är att man har lite koll på henne. I början vågade jag inte lämna henne ensam, utan hon fick vara hos min mamma. Nu är hon hemma (med katten) på dagarna, och någon kommer och går ut med henne och tittar till henne med några timmars mellanrum. Om hon verkar dålig så får hon vara hos min mamma.

Hon får lätt infektion i urinvägarna/livmodern p.g.a. sjukdomen, och då blir hon väldigt dålig och behöver antibiotika.

Det går rätt bra. Hon är glad och har vant sig vid de nya rutinerna. Men jag skulle inte klara det utan mina (pensionerade) föräldrar.

Tarotstollan
2013-01-29 19:09
#5

Så tråkigt att sådant skall ske, men du verkar ju väl insatt och kan hantera det bra. Varma kramar till dig och Laica.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: