Annons:
Etikettallmänt
Läst 7429 ggr
småkryp
2013-01-25 19:39

Frön i pälsen på hösten.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag hittade ett foto på Laica från i höstas, och tänkte att jag skulle dela med mig av det jag vet och fråga om någon vet mer. Det är inte säsong nu på vintern, men det återkommer varje år mot slutet av sommaren och hela hösten.

Längs priomenadvägarna där jag bor, så finns det en växt som är mycket irriterande. Bladen och stjälkarna påminner om vildhallon, så de tas inte bort som ogräs. (Stockholms kommun sköter marken.)

I Juli någon gång mognar "frukterna", och de luktar tydligen oemotståndligt för hundar (och katter), för Laica nosar sig fram till dem hela tiden. Frukten består av en "stjärnformad boll", grön i Juli, senare brunare och torrare. Om hunden bara nuddar en boll, så fastnar ett frö och hela bollen "exploderar" och släpper alla frön på en gång. De är svåra att få bort och irriterar jättemycket.

Eftersom jag nu vet hur de ser ut, så är jag uppmärksam, men hon får ändå på sig frön nästan varje gång hon går ut hela hösten. Jag lägger ut bilder på växten och på resultatet.

Är det någon som vet vad det är för växt? Jag kallar den för "lömsk-hallon" eftersom den påminner om hallon även i frukten, med en spets på varje "fröbulle". Eftersom hundar och katter tappar dem när de sen går omkring, så sprids växten extra bra just till de ställen där nya offer ofta går. Mycket lömskt!

Så här ser Laica ut efter en typisk promenad:

Annons:
småkryp
2013-01-25 19:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Är det någon som känner igen sig?

Så här ser växten ut med blad. Ganska risiga stånd ca en halvmeter höga.

småkryp
2013-01-25 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och här en närmare bild på frukten, med de hemska fröna:

idipidi
2013-01-25 19:44
#3

Nejlikrot! Vad observant av dig att se likheterna med hallon. De är nämligen avlägset släkt och tillhör samma familj (Rosväxter).

Neela
2013-01-25 20:21
#4

Hemska är dom!

[Forest]
2013-01-25 21:32
#5

ja ursh dessa fastnar verkligen i pälsen Rynkar på näsan Kul iaf att du tog bild på fröig söt hund och på växten :) Idag fick jag rensa Donna på karborrar, helt otroligt att hon lyckades hitta dom nu när det är vinter men men fröken plöjer verkligen fram om hon hittar något lite spår, denna gång var det hare som gjort ett litet spår Flört

TjockaBerta
2013-01-25 21:51
#6

TS Jag gjorde en tråd om just dessa frön i höstas. Då plockade jag nästan 100 frön om dagen i Thomas päls. Fröna fastnar inte på Poo. Sen klippte jag ner Thomas för det är hel ohanterligt med lång päls och så mycket frön.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
ms-mee
2013-01-26 00:22
#7

Jo visst blir hundarna fulla av dom, men inte tycker jag att det är något problem. Jag tar kardan, den får bort alla frön, även de som borrat in sig Glad

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

småkryp
2013-01-27 03:24
#8

#3: Tack för länken. Nejlikrot, då vet jag. Och roten kan kanske användas. Intressant. Jag måste gräva upp någon nästa vår och undersöka.

Och tack för alla kommentarer om att de känns igen. Delad glädje är dubbel glädje…?Glad

#7: Visst går de att borsta bort, men det skulle vara skönt att slippa… Och medan jag borstar så måste jag se till att sopa upp fröna under tiden, för på något mystiskt sätt så kliver hon i dem eller nosar på dem hela tiden, så de fastnar igen!

småkryp
2013-01-27 04:28
#9

#6: Nu har jag läst din tråd från november 2012. Jag hade missat den. Allt känns igen!

Jag undrar om det inte kan vara så att vissa hundar får mer frön än andra, för att de gillar lukten mer? Andra hundar kanske inte rusar på växterna som magneter, utan bara "råkar" få på sig ibland?

Det är ju typiskt att den växer i tättbefolkade (behundade) områden. På landet går ju inte alla hundar på samma ställe, så då kan den inte spridas så. (Den kanske härjar på viltstigarna istället?)

Upp till toppen
Annons: