Annons:
Etikettpälsvård
Läst 7518 ggr
Tarotstollan
2013-01-24 01:47

"Snörpudel"......

Bara nyfiken här, men vet ni om det finns någon pudelägare i Sverige som låtit pälsen växa ut på sin hund så det har blivit en snörpudel?
Om ni vet, har ni träffat den?
Antar att den liknar Pulin lite eller?

Har ju varit på hundutställningar här i staden i många år, men det har aldrig varit med någon snörpudel. Kanske det "modet" har försvunnit helt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Pudelbus
2013-01-24 02:19
#1

Vad är en snörpudel får ju jag fråga då? :P

fidojunior
2013-01-24 08:20
#2

#1 En sådan här http://www.groomers.net/discus/messages/126/29814.jpg

Har för mig att deras hår naturligt växer sig mer snörliknade och inte ulligt som vanliga pudlar sedan så finns det kanske de som gör sådana snören medvetet.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Forest]
2013-01-24 09:53
#3

Nej, ingen av våra har päls som skulle kunna få snörpäls. Jag tror det krävs viss pälstyp att få en bra snörpäls, jag vet om 2 pudlar som jag kan tänka mig kan sparas till snörpäls men ägarna klipper dom. Men deras lockar blir verklige spiralformade små täta så fort de får 5 cm lång päls.

Här kan man läsa lite http://www.pudelklubben.se/om-pudeln/snorpudlar/

MiracleWithPaws
2013-01-24 13:01
#4

Jag vet att det finns någon/några som har snören bara på vissa ställen på sina hundar. Typ på svansen och huvudet, och klipper ner resten av pälsen. Men så vitt jag vet finns inga snörpudlar i utställningspäls i Sverige. Det är ju vad jag förstår ännu mer jobb med en snörpäls än en vanlig utställningspäls, så nej tack, jag avstår nog också, även om det förstås skulle vara coolt… :P

Amandla
2013-01-24 13:59
#5

Albin har sån päls som snörar sig av sig självt, till och med ansiktshåret! Redan när det växer ut efter rakning och kanske är 5 mm så syns det små täta korkskruvar Glad Har tänkt många gånger att jag ska fotografera hur han ser ut…

Han tovar ytterst sällan, och om jag ville kunde han lätt ha snören över hela eller delar av pälsen. Hans helbror, pappa och farmor har/hade precis samma lättskötta trevliga stadiga men ändå mjuka päls.

Jag vet en tjej som sparar snören på sin lilla dvärg, men vet inte om hon tänker sig att ställa ut honom.

Sen finns det en uppfödare i Finland som har flera av sina hundar i snören: http://www.tyystilyksen.net/


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Neela
2013-01-24 14:46
#6

#5 Ja fotografera!

Annons:
Tarotstollan
2013-01-24 22:42
#7

Tack för svaren.
Det hade varit kul att se någon i verkligheten, de skiljer ju sig utseende mässigt mot de pudlar jag är van att se.
Tyckte den vitas päls påminde lite om garnet i en ryamatta, fast visst var den vacker!
Vad tycker ni som har pudlar?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Forest]
2013-01-25 10:24
#8

7 jag har aldrig sett en snörpudel irl o det skulle vara kul träffa en känna hur det känns :) Jag skulle tycka det var häftigt men skulle aldrig klara av det på någon av pudlarna kanske om 20 år Flört men inte nu

TjockaBerta
2013-01-26 12:02
#9

De är otroligt fina. Jag skulle vilja se en i verkligheten. Det låter som om det är lite för svårt för mig med pälsvården att ha en snörpudel men det skulle vara kul att väcka lite uppmärksamhet.

>>>Malum domesticum<<<

MiracleWithPaws
2013-01-26 19:09
#10

#9: Precis så känner jag också! Det hade verkligen varit roligt att pröva, men känns som ett riktigt hästjobb (särskilt med storpudel). För mig är det nog mest det här med badandet som avskräcker. Hur sjutton får man en snörpudel ren, liksom? Men om någon är intresserad av det borde man ju kunna ta kontakt med puliägare/uppfödare och fråga vad de har för knep för att få det att "funka" med snörpälsen.

Snörpudel
2013-01-28 21:36
#11

Jag har en dvärg i snörpäls, continentalt klippt. Han kommer att visas i ringarna från och med i sommar är det tänkt.

Tarotstollan
2013-01-28 23:16
#12

#11. Tror du att ni kommer till utställningen i Borås 29-30 Juni 2013?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Amandla
2013-01-28 23:42
#13

Hej Snörpudel! Vet nog vem du är Tungan ute


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Snörpudel
2013-01-29 00:13
#14

# 12 Ja det planerar jag. Vet inte om jag ställer Nik (snörpudeln) eller min lilleman, men Nik kommer finnas på plats oavsett som sällskap. #13 Det tror jag också ;) Var det mig du menade i inlägget högre upp, eller är det fler små dvärgar som blir rastafariraggarmuffar - som veterinären kallar honom…

Tarotstollan
2013-01-29 00:29
#15

#14. Kul, då skall jag hålla utkik efter er. Rolig veterinär du verkar ha som kommit på ett så roligt namn , något längre att skriva bara än snörpudel!Skrattande

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

ms-mee
2013-01-29 00:56
#16

#11 Du får gärna visa bild Glad

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Snörpudel
2013-01-29 01:21
#17

Ska ut och knäppa lite aktuella bilder så fort det slutar regna hade jag tänkt. Projekt snörpudel har bara hållit på sen augusti, så dom växer och utvecklas mycket från bild till bild. Nu ser man dock tydligt att det är snören och dom har fått en del längd, så bilder kommer! Kan passa på att berätta att snörena tar ungefär 15 min i veckan att hålla efter. Det är så lång tid det tar att sätta upp lite snoddar på huvudet, kolla igenom snörena och ge vovven lite pussar. Det där med att snören ska vara så himla jobbiga och värre än en ullpäls i full frisyr har jag inte märkt. Första två-tre månaderna däremot…då levde Nik i princip på bordet. Många gånger hopplöst mycket jobb med att dela på tovorna för att kunna göra snören, päls som var klistrig och hunden såg ut som en uteliggare. Först i december började han se skaplig ut och vara mer 'självgående' i pälsen.

[Forest]
2013-01-29 17:50
#18

17 Så det har vart lite jobb i några månader kan man säga Flört Jag hade inte haft orken med sånt pyssel tyvärr hade vart häftigt men kortklippt är rätt så smidigt Flört Du måste visa oss sen lite bilder på dvärg-snörpudel Glad

Amandla
2013-01-29 19:31
#19

#14 Det stämmer, det var dig jag menade Skrattande


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Snörpudel
2013-01-29 23:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Snören 'på tork' efter kvällens långpromenad i duggregn. Det är tydliga snören men lite lösa strån emellan som inte bestämt sig för vilket snöre dom vill tillhöra. Ca 10 cm är dom nu på kroppen och huvudet.

Annons:
TjockaBerta
2013-01-30 17:16
#21

Har sökt lite på nätet men inte hittat så värst mycket om snörpäls och hur man gör. Vet du om det finns mera information någonstans?

Jag hittade en film på tuben som visade hur man delar på snörena men ingenting om hur man börjar.

Men du menar att om man låter dem vara så bildar pälsen snören av sig självt om pälsen är av rätt sort? Eller har jag inte förstått?

Jag trodde att man måste sitta och tvinna de små lockarna så att de skulle sitta ihop 4-5 st för att sen bilda de tjockare snörena.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2013-01-30 17:25
#22

20 Häftigt är det :) Skönt o sova på pälspläd, kul att du visa oss och kanske kan du berätta lite hur det går tillväga att göra pälsen som snören. som TjockaBerta säger har jag inte heller hittat bra info om hur man gör snörpudel :)

Sen en nyfiken fråga till ;) På utställning är pälsen jätte viktig men hur dömer man nu en snörpudel i pälskvaleten?

TjockaBerta
2013-02-03 17:24
#23

Är det någon som har mera information om var man kan läsa och lära sig mera om snörpudelns päls. Jag tyckte det var intressant.

>>>Malum domesticum<<<

MiracleWithPaws
2013-02-03 18:24
#24

http://www.cordedpoodle.net/

Kanske kan vara nåt?

EDIT: Fanns visst inte så mycket info där. Inte så konstigt, de vill väl sälja sin bok, så varför ge gratistips på hemsidan? ;)

TjockaBerta
2013-02-03 21:18
#25

#24

Tack för länken. Vilka fantastiska vovvar. De såg egyptiskt värdiga ut med sina snören. Men var de inte ganska stornosade eller var det perspektivet? Jag tyckte de verkade grövre än våra storpudlar.

Nej som sagt. De vill nog sälja sin bok och håller hårt på hemligheterna.

Jag läste lite om Puli men det blir ju inte riktigt samma i och med att den har underull.

>>>Malum domesticum<<<

LillyRose
2019-01-16 22:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Rolig tråd,, jag har efter att jag inte borstat igenom pälsen på min fina pudel upptäckt att pälsen liksom tvinnar sig.. har försökt få till bra bilder men det är inte så lätt, haha..

LillyRose
2019-01-16 22:10
#27
Annons:
LillyRose
2019-01-16 22:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Ännu en bild,, hoppas att det går se nåt vettigt på nån av bilderna. :) Kanske ser hon liiite dammig ut också, hon har ju rullat sig på finmattan..

[Forest]
2019-01-16 22:51
#29

28 oj vilka nartuliga pälskorvar. Nyfiken fråga 😉 är din hunds päls lättskött eller tovar den ser ut att ha mjuk go päls 🐩

LillyRose
2019-01-18 07:54
#30

Hehe, pälskorvar va en rolig beskriv på det hela.. Jag har ju oftast haft henne nerrakad.. men de få gånger hon haft längre päls så har jag iaf inte behövt borsta en enda tova.. så jag skulle nog tippa på att hennes päls är rätt lättskött! Nu är det ju mest på sidorna av kroppen som blivit så här och på benen och huvudet finns inga tendenser till några snörbildningar. Funderar på att ge det några veckor och se om det blir mer men blir de inte det så åker nog borsten fram igen.. 😊

Upp till toppen
Annons: