Annons:
Etiketterhälsasjukdomarolycksförebyggande
Läst 5593 ggr
TjockaBerta
1/22/13, 2:59 PM

Pudel med vattensvans

Thomas har gnällt till när jag har lyft upp honom. jag tycker också att han hållit svansen annorlunda. Tre centimeter rakt ut och sen rakt ner i vinkel. Så har han inte haft svansen tidigare.

Jag har sett när han lekte med andra hundar igår och då hade han lyft svans som han brukar så jag trodde att det var OK. Idag kände jag igenom honom för att se om något gjorde ont. Han var väldigt orolig men det verkade inte göra ont någonstans på honom. När jag känt klart satte han sig ner och skrek till som bara den.

Helt klart är han orolig om svansen och håller hela bakdelen inknipt under sig. Han slappnade inte av när jag borstade honom utan hade huvudet på svansen hela tiden.

Nu har jag talat med veterinären. Man kan avvakta och eventuellt ge smärtstillande. Han är inte påverkad i övrigt utan verkar som vanligt. Vi får väl vänta några dagar och se om det släpper och i värsta fall får jag ge Metacam som jag alltid har hemma.

Är vattensvans vanligt hos pudlar eller är det olika individer som drabbas?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
1/22/13, 3:38 PM
#1

Jag vet inte om det är så vanligt jag vet bara om en som fått det och han fick det när han var 10 år resten av hennes hundar har aldrig haft det. Jag rek att man har ett längre täcke på hunden som går ner över svansen. Nu vet jag inte vart denna täcke finns säkert ett göra att få in en svans i den men hjälper den hunden som kan bli drabbad att slippa få vattensvans igen http://cdn.publishme.se/cdn/5-1/1683655/images/2010/img_5061_70733935.jpg

wesdi
1/22/13, 3:38 PM
#2

S.k. vattensvans kan drabba alla raser, även om man säger att det oftast är vattenälskande hundar som drabbas.  Behöver inte vara för att de vistats i kallt vatten utan att de på något sätt blivit kalla.

Troligen är grunden en inflammation i svansroten som uppstått för att hunden bliivt kall om bakdelen.

Det brukar gå över av sig själv efter några dagar. Ett tips är att se till att hålla hunden varm och torr om det ömma stället. Ett täcke eller liknande. Å har den mycket ont kan man ge den smärtlindrande och antiinflammatoriskt medel - men rådfråga veterinär först.

De storpudlar jag haft är och har varit vattenälskande pudlar, väderlek har aldrig bekymrat dem… men de har ändå sällan fått vattensvans. Någon enstaka gång…

Jaktcockern jag har är än värre vattenälskare…fick han själv bestämma så badade han till dess att isen lade sig och hoppade lika fort i  så fort isen börjat försvinna. Har  hänt några gånger att han badat sen höst/vinter/tidig vår…
Tack och lov verkar han vara en tålig hund. Peppar peppar ta i trä men än har han inte drabbats av vattensvans. Å andra sidan så schampobadas han sällan… har därmed sitt naturliga hud/pälsfett kvar … om det nu kan vara till hjälp (skyddar mot vatten bättre).
Diesel pudel badas heller inte så ofta… särskilt inte under den kalla årstiden..jag tror nämligen det naturliga päls/hudfettet är ett bra skydd.

Så det är nog olika, vissa hundar är nog känsligare än andra.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

TjockaBerta
1/23/13, 10:22 AM
#3

#1

Jag kunde inte låta bli att skratta åt overallen. Men den håller svansen varm det gör den. Husse skulle aldrig gå ut med Thomas om han hade den på sig. Skrattande

Blir detta ett återkommande problem så får jag luska mer i var jag kan få tag på en sån overall. Tack för länken.

#2

Vovvarna har fått klara sig utan täcken eftersom jag räknar med att de håller värmen när vi går raskt. Dessutom är de lösa och kan reglera tempot själva under våra promenader. Nu ska jag tänka om lite grann och se till att Thomas håller sig varmare än hittills. Han har inte schamponerats på ca 3 veckor och inte heller blivit blöt på annat sätt. Det är nog bara snön och kylan som det beror på.

Idag när det är nere runt -15 så har Thomas haft en stickad tröja när vi varit ute. Tyvärr sitter den inte nere vid rumpan men det kanske hjälper lite ändå att ryggen är varm.

Han verkar inte alls medtagen utan for runt i snön som en galning när vi var ute. Jag har dock avstått från att klämma på svansen för att se om det gör ont. Jag avvaktar och ser hur det utvecklar sig.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
1/23/13, 1:01 PM
#4

Angående täcken och overaller, pudlar bär svansen högt och kan därför tycka att det är obehagligt om täcke/overall går ner för långt. Ska hunden mest ligga still (i bilen t.ex.) så går det säkert bra, men om den ska röra på sig måste man iaktta den noga. Jag vet en storpudel som var väldigt olycklig med nya täcket på tills matte kom på att det gick för långt ner över svansen. Hon klippte lite i det och fixade, nu gillar hunden sitt täcke Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
wesdi
1/23/13, 8:52 PM
#5

Flört Men många täcken har antingen v-formning (eller ja upp och ned vänt v då..) där bak för svanselansen eller ett hål som man kan stoppa *ut* svansen.

Åtminstone är de täcken jag har till storpudeln så konstruerade.

Även *onepiece* (fleeceoveraller) är så utformade så att svansen är fri.

Är det vattensvans så brukar hunden inte kunna lyfta svansen utan har den hängandes nedåt. Vifta lite åt sidor brukar gå men inte ha svansen på topp så att säga. Syns särskilt väl på pudlar Flört

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: