Annons:
Etiketttillbehör
Läst 7087 ggr
Neela
1/20/13, 1:03 PM

Sele

Idag försökte vi förgäves hitta en sele till Sune så får höra med pudelfolket här. Har ni några tips på sele till storpudel?

Annons:
[Iyen]
1/20/13, 6:44 PM
#1

Jag gillar hurrtas Y sele.
Viggo, min storpudel passar inte riktigt i vanliga klassiska selar. De hamnar för högt upp på halsen.
Framför allt när vi spårar och man verkligen VILL ha ner nosen på hunden.

Neela
1/20/13, 6:51 PM
#2

Ingen av hurtta-selarna fungerade bra. De som satt bra över bogen satt för nära frambenen och de som satt nog långt bak satt upp mot halsen. Kanske får specialbeställa en istället?

MiracleWithPaws
1/20/13, 10:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Under den tid då jag hade sele till Duva använde jag bara en typ av sele, dock har jag samma modell i två storlekar för hon växte ur valpselen ganska fort. :P Jag ville ha en bred och välvadderad sele för att den skulle vara så behaglig som möjligt, och den satt jättebra också. Just nu kan jag förstås inte komma på vad det var för märke… Ska se om jag hittar den imorgon. Så länge lägger jag upp bild. Här är den lilla selen som hon hade precis i början.

MiracleWithPaws
1/20/13, 10:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här var vi precis i övergången mellan den lilla och stora selen. Den lilla var för liten och den stora var för stor. :P Men här ser du i alla fall hur den ser ut fram.

MiracleWithPaws
1/20/13, 10:50 PM
#5

Försökte hitta en bild på när hon var äldre, men pälsen var så lång vid det laget så det finns ingen bild där man ser selen särskilt tydligt. :P Är det någon specifik typ av sele du är ute efter?

Neela
1/20/13, 11:31 PM
#6

Fina Duva! Ser verkligen ut att vara en bekväm sele. Jag vill helst ha en med breda band, annars är det inget. Hittade som sagt ingen som satt bra. Blev rätt förvånad, trodde hurtta skulle fungera.

Annons:
JereMina
1/21/13, 12:51 AM
#7

Jag har inga tips om sele men vill bara säga, fin hund #4 Kyss

[Forest]
1/21/13, 11:20 AM
#8

4 nyfiken fråga nu :) Märker du att det blir tover under selen? Jag letar sele oxå men hurttas passar inte Enja alls utan sitter helt fel, hon har växt ur sin o tycker det är skönt o ha sele när vi vandrar i skogen på hundarna.

MiracleWithPaws
1/21/13, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8: Jo, visst blir det mer tovor när man har sele än halsband. Och vill man ställa ut är det inte heller någon höjdare (min uppfödare var inte helt nöjd, men jag stod emot :P). Det blir ju fula "ränder" i pälsen av halsband också, men inte lika många som av en sele, förstås. Men tovandet beror ju också på pälskvalitén och hur lång den är. Duva tog vi upp i lejon under hennes första år. Så det var ju egentligen sämsta tiden att ha sele på henne. :P

Letade fram selen nu och märket är Trixie. Jag köpte den på Hundinspiration i Täby, men jag gjorde just en snabb sökning på nätet också. Jag är ganska säker på att det är den här, men det står Husky och inte Trixie av någon anledning. o.O http://djurmaxi.se/hundsele-husky-p-7433.html?cPath=1_30_532 Hittade dock exakt samma produktbild på en engelsk sida och där står det att märket är Trixie. Knäppt.

Nu när jag rotade fram selen kunde jag ju inte låta bli att prova den igen, och då passade jag på att ta några bilder också. Den är en aning lättare att se nu när hennes päls bleknat. ;)

MiracleWithPaws
1/21/13, 1:51 PM
MiracleWithPaws
1/21/13, 1:51 PM
Neela
1/21/13, 5:29 PM
#12

Det där selen satt väldigt bra, ska se om vi kan hitta en sån. Vi provade varenda sele i butiken men en sån som du visar fanns inte. Får åka in till kalmar snart antar jag :)

wesdi
1/21/13, 6:03 PM
#13

Vad ska du ha selen till? Drag, spår, promenad,anti-drag? /Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Annons:
[Forest]
1/21/13, 7:06 PM
#14

Ser verkligen bekväm ut :)

Neela
1/21/13, 7:07 PM
#15

#13 Tänkt testa på att spåra och sen till vissa promenader. Vill inte alltid ha halsband när vi är i skogen och jag har även tänkt att ha honom i lina när vi är iväg utomhus och då känns sele bättre.

Upp till toppen
Annons: