Annons:
Etiketthundsport-träning-tävling
Läst 4874 ggr
Alvidusen
2013-01-17 20:12

Storpudel i agility.

Goddaag.

Dvärg pudlar är ju ganska vanliga på agility banorna men inte stor pudlarna , vad jag har sett.

ååå så har ju jag blivit med storpudel och börjat träna lite lättare agility med honom (14 månader).  Hur många är de som kör och tävlar agility här med sina storpudlar?

Jag undrar varför är de så få? :)

liten tränings film på mig min poodle

http://www.youtube.com/watch?v=Gzy-fHK-2Hs

Annons:
Neela
2013-01-17 20:36
#1

Så ovanliga är dom väl inte? Vet att uppfödaren till min hund har flera avkommor som är riktigt duktiga på agility. Har tänkt testa på det med Sune också framöver.

Alvidusen
2013-01-17 21:03
#2

kanske är vanligare i andra delar i sverige än där ajg bor:)

wesdi
2013-01-17 21:23
#3

Glad Jag tävlar agility med storpudel! Diesel tävlar i  hoppkl 3 och agkl 3.

Ägde även hans pappa Bruno som också tävlade i agility, tävlade i hokl 3 och jagade sista pinnen i agkl 2 när han skadade sig och fick pensioneras från tävlingsagility.

Hade även storpudeln Morris som tävlade i agkl 2 och hoppkl 2.

Idag har jag som sagt enbart Diesel kvar av storpudlarna.
Har även en jaktcocker som tävlar i agkl 2 och hokl 2.

Min erfarenhet av att tävla agilty med storpudel:
de har inte riktigt *det där* som krävs. Konkurrensen i large är mördande! Alla snabba vallhundar! Vallhundarna har naturligt en *will to please* , troligen för att de är avlade på sina vallegenskaper - nära samarbete med förare. Därmed inte sagt att en hund av vallhundsras är lätt… det blir lätt fort och fel för dem men……. de har lite mer *gratis*i bagaget från början.

Storpudeln må vara vig och relativt snabb (varierar) men har ofta en egen vilja och lite *peka fingret* , *ska bara*. En hel del pudelfnatt förekommer hos vissa storpudlar.

Ändå ska jag inte klaga allt för mycket på mina storpudlar jag tävlat/tävlar med.

Diesel är rätt snabb.. men vi måste hela tiden förbättra oss. Referenstider är snäva och vi har inte råd med misstag eller yviga svängar.
Med mer träningstid så tja fullt möjligt, jag offrar inte all min lediga tid till att träna agilty så jag får kanske skylla mig själv…. fast jag tror ändå inte att vi ritkigt kan konkurrera med de rysligt snabba vallhundsraserna.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

wesdi
2013-01-17 21:31
#4

I klass 1 är det inte ovanligt med storpudel, lite färre kanske i klass 2…  i klass 3… tja på de tävlingar jag åker brukar jag vara rätt ensam med storpudel…

Flört Kan vara en för- eller nackdel.. beroende på hur man ser på det..
Jag och Diesel syns i alla fall!
I somras på Slotsloppet i Uppsala så… ja kom det fram en tjej med storpudel - hon hade sett i startlistan att en storpudel skulle tävla i klass 3 och ville självklart se det loppet Skrattande… nu blev det ju så klart inga resultat att skryta om men…. jaja - vi brukar synas bland alla vallhundsraser

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Kitten86
2013-01-18 19:11
#5

Nu har inte jag tävlat speciellt länge, men har nog bara sett en handfull storpudlar som tävlat. Men jätteroligt att se då de har samma kroppspråk och stil som en dvärg/toy pudel t.ex. men att det är såpass större Cool

Fler borde våga tävla "annorlunda" raser…!!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Forest]
2013-01-18 20:49
#6

Är det inte oxå rätt dyrt att tävla i agility? tänker resa boende sen själva tävlingen kostar väl en del kosing underhållningen där imellan med åka o träna? Jag tror att det kan vara så att folk vill vinna då skaffar man mer snabb ras där det går undan pga det kostar o man är tävligsperson. Ser jag mer på S klasserna så leder väl inte pudel där utan ser ofta vinnare av rasen shetland sheepdog eller papillon. Kul är det iaf att se pudel i olika klasser jag kör bara på träningsfronten o vi är helt nybörjare alla hinder sitter inte bra pga tränar itne så ofta :)

Annons:
Kitten86
2013-01-19 18:21
#7

#6
Kostnad beror ju lite på hur långt du är villig att åka. Själv tävlar jag inom de närmaste komunerna/länen, lagt en gräns idagsläget på ca 1,5 timme enkel resväg med bil. Detta ger ett ganska stort område där det finns en massa tävlingar att välja på samt att det är möjligt att åka fram och tillbaka samma dag (slipper att bo kvar), så då blir det bara bensinkostnad och anmälningsavgift. Oftast ligger det runt kanske 60-80 kr per lopp dvs 120-160 kr per tävling i anmälningsavgift…

Men visst är det även så att vissa är så pass tävlingsinriktade eller helt enkelt siktar högre än lite rolig hundsport (mer åt sm/vm hållet) och därför väljer en mer konkurrenskraftig ras.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

wesdi
2013-01-19 21:02
#8

Flört Även om jag mestadels åker till grannlänen så .. blir det mil och timmar. Äh det beror på var tävlingarna är, vad för slags tävling det är.. flerdagars eller…
Blir även övernattningar om det är flerdagstävlingar och det är för långt/krångligt  att åka mellan.

Så visst kostar det. Jag tävlar med två hundar, tävlar även lite sporadiskt i ett lag. Lägg sedan till träning och kursande… lite varstans när andan faller på.

Med storpudeln har jag väl nått mina realistiska mål - vi är uppe i agkl 3 och hokl 3. Så mycket mer blir det inte, vi har ingen chans i den konkurrensen.

Därmed inte sagt att jaktcockern har det lättare i mediumklassen men… han har bättre förutsättningar i alla fall.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Forest]
2013-01-19 22:14
#9

7 ja jag menar någ de som riktar in SM och VM, nu tävla ufd SM med sin mellanpudel i lag o det gick ofta bra för dom, hon la ner det pga tiden räcker itne till sen är chess 10 år. Så visst kan pudel men ja det kanske inte är den rasen man tänker på om man siktar på nå SM. Sen trode jag inte att det var så mycket tävligar som ni säger kul gren som tusan.

wesdi
2013-01-20 22:40
#10

De mindre pudlarna går bättre helt enkelt. Storpudlar generellt har det svårare. Min erfarenhet. //Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: