Annons:
Etikettpälsvård
Läst 6076 ggr
TjockaBerta
2013-01-14 17:47

Balsam till pudelpälsen

Hittills har jag inte haft något riktigt balsam till Thomas men nu börjar jag förstå att jag kanske borde ha det i alla fall. Jag har en flaska som heter "gloss and shine" men jag tycker inte att det fungerar.

Eftersom han är nerklippt tyckte inte jag att det var så viktigt men öronen är välpälsade och kräver att jag reder ut dem dagligen. Dessutom blir Thomas statisk och vi får världens stötar av varandra i soffan.

Vilket balsam rekommenderar ni? Jag får säkert lika många förslag som jag får svar. Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Amandla
2013-01-14 20:49
#1

Ja du, alla har vi olika erfarenheter och favoriter. Till Pixie som lätt blir statisk i pälsen, får tovor och känns som "luddig" använder jag gärna All Systems-produkter. Botanical heter ett av deras balsam, det ger en tyngre lite fet känsla i pälsen men är perfekt nu på vintern. Sen finns det en serie som heter D101, D102 osv, de trivdes jag väldigt bra med också. Där finns ett lättare och ett tyngre balsam. (att jag inte använder dem nu beror på att jag vill vara säker på att det inte är mineraloljor och silikoner i produkterna. På hundprodukter finns sällan komplett innehållsförteckning, alltså väljer jag bort alla såna)


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2013-01-14 23:51
#2

Jag gillar Espree, min man o dotter var o köpte sist balsam och det vart simple shed treamtent inte jätte rätt sort kanske men funkar bra ändå. Jag tror att dottern valde denna pga söt hund på Flört

MiracleWithPaws
2013-01-15 10:40
#3

Jag tycker också att Esprees produkter funkar förvånansvärt bra. Det är väl inget man använder inför utställning direkt, men till vardags tycker jag att de funkar utmärkt och den stora fördelen är ju att de är lätta att få tag i. De "tjusigare" pälsvårdsprodukterna får man ofta beställa på nätet, medan Espree finns i typ… alla djuraffärer jag varit inne i i alla fall. :P

TjockaBerta
2013-01-15 20:11
#4

Det viktigaste just nu är att de tar bort den statiska elektriciteten. Vi går  runt och blixtrar här hemma allihopa.

All-systems lät bra. Kan jag köpa den i butik? Annars blri det Espree.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2013-01-15 20:15
#5

Vissa välsorterade butiker kan ha den, annars är det nätet som gäller. Du kan blanda lite balsam med vatten i en duschflaska och spreja lite över hunden innan du borstar, det minskar det statiska plus att det blir lättare att borsta ut. Man kan till och med använda en liten aning sköljmedel!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
MiracleWithPaws
2013-01-15 23:48
#6

Lite dyrt kanske, men det som funkat klart bäst för mig vid tovutredning (om vi nu ska komma in lite på det) är spraybalsam (leave-in) för människor. Jag använder Gliss till mig själv och provade den en dag på Duva. Helt klart bästa tovutredningen jag hittat hittills! Kan även spraya den på mitt hår eller Duvas päls (även kaninens, dock mycket sparsamt) ibland när den statiska elektriciteten blir outhärdlig.

Annons:
[Forest]
2013-01-16 12:28
#7

6 har du provat maizenamjöl? där har du den bästa tovutredningen som jag kört med, fick tipset av uppfödaren :)

MiracleWithPaws
2013-01-16 22:16
#8

Maizenamjöl??? Aldrig hört talas om att man skulle kunna använda det. Utspätt i vatten då antar jag, hur mycket? Måste ju testas! Fast nu är ju Duva nerklippt, så jag får väl vänta något halvår. :P

[Forest]
2013-01-16 22:33
#9

8 det tar man på i torr päls o det är itne vatten, har tyvärr inte kort på hur mycket jag tar men det är rikligt man borstar ur tover o mjölet. Jag tar rikligt i handen sen på hunden. Det är fördel om man har dom på bord eller lakan för det blir ganska mycket spill när man borstar ur detta :D Det låter kanske knäppt men det är flera som kör med detta (ufd) så därmed testa jag o inte vart med om enklare knep Flört

MiracleWithPaws
2013-01-17 00:17
#10

Vad spännande! Lite som torrschampo alltså, fast "torrbalsam" istället. :D

TjockaBerta
2013-01-17 10:38
#11

Jag har alltid haft Maizenamjöl hemma utom just nu förståss!

>>>Malum domesticum<<<

MiracleWithPaws
2013-01-17 14:11
#12

Jag insåg nu att jag nog inte heller haft Maizena hemma på ett tag. Gick över till potatismjöl för några månader sedan, men minns inte varför. Det var väl nedsatt pris antagligen. :P

Neela
2013-01-17 20:11
#13

Så intressant! Ingen mening att testa nu för Sune är nytrimmad men ska lägga detta på minnet.

Annons:
[Forest]
2013-01-17 21:24
#14

10-13 tycker helt klart det är värt o prova det kostar inte många kr :) Jag kör detta även på Donna, visst hon ser lite grådassig ut efter men det hindar att nya tovor bildas. Jag brukar ofta bada dom efteråt men ibland har man inte tid för badet-fönen utan behöver ta bort tovan, testa nästa gång de har en tova i armhålan där tycker jag det lätt bildas tover även om hunden är relativt kortklippt ;)

TjockaBerta
2013-01-18 10:56
#15

#12

Potatismjöl borde fungera likadant. Det är antagligen stärkelsen som gör tricket. Jag köpte Maizena igår och ska snart testa.

>>>Malum domesticum<<<

Kitten86
2013-01-18 19:05
#16

Jag har tidigare använt Espree men använder nu sen ett tag tillbaka K9 schampo + balsam, både till min pudel och min shelie. Fungerar lika bra på bådas pälsar! Rekomenderar det varmt!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

TjockaBerta
2013-01-20 18:35
#17

Tack för alla svar. Jag har inhandlat både det ena och det andra. Det jag har provat känns redan som en förbättring. Det är mycket lättare med öronen nu och även svansen som känts som svinto är nu lite mjukare och mera medgörlig.

Majzenamjölet står i skafferiet Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

coreytaylor
2013-01-20 21:39
#18

Mjölet lät väldigt intressant! Ni som har testat det nu, hur fungerade det för er? :D

Kyss

Upp till toppen
Annons: