Annons:
Etikettpälsvård
Läst 5533 ggr
idipidi
2013-01-13 12:00

klippkurser

Hej!

Jag undrar lite om pudelklubbens klippkurser, t.ex. nos- och tasskursen. Är det meningen att man ska ha med egen hund till dessa, eller hur brukar det funka?

Annons:
Amandla
2013-01-13 14:22
#1

På grundkurserna där du lär dig att raka nos och tassar brukar man få ta med sig egen hund, du måste ju få träna och samtidigt få hjälp. På de mer avancerade kurserna som utställningsklippning kan man ibland välja om man vill ha med egen hund eller om man vill titta på, man kan lära sig mycket av att se på när andra klipper (alla hundar ser olika ut, har olika slags päls plus att hundfrisörer ofta har sin egen stil osv).

Det brukar stå i Pudelnytt vad som gäller Glad (eller på Pudelklubbens hemsida förstås).


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
idipidi
2013-01-13 14:58
#2

Ok, tack för svar! Det stod inte på hemsidan i alla fall. Jag tänkte om det var mer teoretiskt, jag känner mest att jag nog skulle behöva se någon göra det och berätta vad man ska tänka på en gång. Om man ska ha hunden med så känns det som att den ju inte kan vara allt för ung. Då får jag nog lägga ner funderingarna på den kurs som jag såg på hemsidan.

Amandla
2013-01-13 20:53
#3

Tja, det beror på var du bor också. Ring och prata med ditt ombud/sektion, det kanske går att fixa något liknande hos dig? Annars kan det vara bra att lära känna andra pudelägare på din ort, då kanske du kan vara med och titta på när de fixar sina pudlar. Det finns många pudelägargrupper på Facebook, om du är med där.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
  • Redigerat 2021-02-14 13:45 av Amandla
idipidi
2013-01-13 21:25
#4

Bor i Stockholm och har inte facebook och känner i övrigt inget behov av det heller… ;)

Amandla
2013-01-13 21:38
#5

Ok. Stockholmssektionen är stor och har många aktiviteter, du kan också till exempel kolla med någon av alla uppfödare som bor däromkring. Jag kan ge dig några namn om du vill, pm:a mig i så fall. Eller så hör du med uppfödaren av din egen valp, kollade just din profil och ser att du är i "väntans tider" Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
idipidi
2013-01-14 08:52
#6

Japp, denna långsamma väntan… Det var uppfödaren som tipsade om dessa kurser, men jag ska höra med henne igen. Känner några enstaka med pudel som bor närmare än vad uppfödaren gör också. Antar att det löser sig på ena eller andra sättet. Är dock ganska petig med päls och så, har tio års erfarenhet av långhåriga lockiga utställningsmarsvin som kräver att man är smått pedantisk med päls för att det ska bli bra. Så jag är ganska osugen på att behöva gå runt med en vildvuxen sak som mest ser ut som en byracka. ;) Och för att det inte ska missförstås så kanske jag ska vara tydlig med att jag inte bryr mig ett skvatt om vad andra tycker, men allt för lurviga nosar stör mitt eget (i vissa avseenden) pedantiska sinne. ;)

Annons:
MiracleWithPaws
2013-01-14 13:12
#7

Det enklaste är nog att antingen be din uppfödare visa hur man gör, eller komma i kontakt med någon annan uppfödare/pudelmänniska som bor närmare sig som kan visa. Pudelklubbens kurser är jätteroliga (jag bor också i Stockholm och älskar Stockholmssektionen), men det kan nog vara svårt att koncentrera sig ordentligt när man har en vildbatting att hålla reda på samtidigt. Då är det nog lättare med lite "one-on-one" coachning. Lycka till med den lilla!

[Forest]
2013-01-14 19:55
#8

6 bor du nära ufd så tycker jag som 7 att man ber ufd om liten klippkurs jag själv fick lära mig genom uppfödaren, jag fick klippa egen hund men hon visa ibörjan på hennes hundar som satt stilla o höll ut när jag skulle se o känna på hur man ska hålla maskinen o allt Flört

TjockaBerta
2013-01-14 20:42
#9

#6 Jag är lite i samma sits. Känner ingen att fråga. Jag fuskar med nosen men det blir ärligt talat inte så bra. Sen lämnar jag bort honom till en kvinna då och då.

>>>Malum domesticum<<<

MiracleWithPaws
2013-01-15 10:37
#10

#9: Vad är det du känner att du inte riktigt har koll på, som du behöver hjälp med? Det är möjligt att jag blandar ihop nu, men har för mig att du inte bodde så långt från mig (Vallentuna, norr om Stockholm)?

TjockaBerta
2013-01-15 19:53
#11

#10

Jag behöver lära mig att klippa från början till slut. Har ingen aning om hur jag ska gå tillväga. Hon som klipper hundarna ville inte visa mig och det förstår jag. Det är ju det hon lever på.

När jag hämtade Thomas som valp visade uppfödaren mig en gång men jag tycker inte det blir så bra. Och hon verkar inte vilja ha mera kontakt med mig. Hon har inte svarat på ett tag.

Jo, jag bor i Järfälla.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
2013-01-15 19:55
#12

Pudelklubben har ett utmärkt klipphäfte som visar hur man klipper några av de vanligaste frisyrerna. Det har just kommit en ny version med färgbilder. http://www.pudelklubben.se/2012/12/13/spks-nya-klipphafte/


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
2013-01-15 20:00
#13

Jag hade ett tag jätte bra youtub filmer var steg för steg klippning på pudel, de visade just hygenklippningen bra ( nos-tassar-rumpa-snopp-pinuppan bra) tyvärr var det på tyska men de visa hur de höll maskinen bra. Jag ska se om jag kan hitta detta igen Glad

Annons:
MiracleWithPaws
2013-01-15 23:51
#14

Jag är inte heller så bra på klippning av kroppen. Har alltid bara "provat mig fram", förutom när jag velat ställa ut då jag inte klippt själv. Men jag tycker inte det är så svårt egentligen. Vill man bara ha en vardagsklippning finns det ju inga "regler" för hur man ska eller bör klippa. Klipp så att det blir så som du vill ha det bara. Men visst, det kan vara lättare sagt än gjort. Klipphäftet tror jag är ett jättebra hjälpmedel! Ska ta och köpa det själv när tillfälle ges.

idipidi
2013-01-16 08:55
#15

Tack för input och lyckönskningar!

Det är faktiskt inte så lätt att komma utifrån och veta hur det brukar funka. Precis som #11 säger så finns det ju folk som klipper hund professionellt och det finns kurser som man också tar betalt för. Och hur är det med de som står på klipplistan på pudelklubben. Det är också såna som klipper andras hundar mot betalning väl? 
Då är det lite svårt att veta om det finns andra som kan tänka sig att visa bara för att vara snälla, eller om det tvärt om uppfattas som en väldigt sniken fråga. Eller om det är brukligt att i så fall betala för sig?

Amandla
2013-01-16 12:49
#16

Ja du, det bästa är väl om du frågar någon om de kan visa dig och om de i så fall vill ha betalt. Jag kan ju bara svåra för mig. Om det är någon jag känner så tar jag inte betalt, men om någon är okänd så gör jag det. Är det en klipphund så brukar jag också ta betalt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: