Annons:
Etikettfoder
Läst 4032 ggr
Alvidusen
1/12/13, 1:56 PM

Foder orsak till sämre hud å päls?

Hej!

När jag fick min pudel åt den doggy orginal jag lät han käka de ett tag gick helt okej, magen bra och päls osv. Men de är ju ingen näring i det fodret så bytte över till doggy extra aktiv 30% protein 20% fett eftersom han numera lever en mer aktiv livstil. efter ca en månad på det har jag märkt förändring i pälsen och hans hud och öron. pälsen tovar mer och huden är torr och öronen geggar. Då kommer ja till frågan, är foderbytet orsaken?

Köpte hem vom lax och tänkte pröva om de blir bättre. hur lång tid bör jag vänta på resultat?

Annons:
Alvidusen
1/12/13, 1:57 PM
#1

kan tillägga att han är 14 månder och väger 30 kg

Amandla
1/12/13, 3:19 PM
#2

Det kan mycket väl vara fodret som orsakar det, ja. Jag undviker foder med vete och majs och väljer istället färskfodret Vom og Hundemat och/eller torrfoder som Acana, Orijen osv. Just nu får de VoH nr 33 och en av Precepts varianter, jag ville testa hur de mår på ett foder med lite spannmål i. Efter fyra månader så fiser båda två fortfarande, vilket de inte gör annars. Alltså skippar jag det fodret och väljer förmodligen Acana nästa gång.

Låt det gå åtminstone en månad innan du bedömer hurpass bra fodret passar din hund.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
1/12/13, 8:22 PM
#3

Det med foder är någ rätt viktigt, jag säger som 2 ge det en månad jag tycker inte att doggy extra aktiv är så mycket bättre det är 33% spannmål i det ser man sen på deras lista så står fullkornsvete som första plats allså är det mest av detta i fodret. Jag har köpt 3 olika foder till mina orijen,acana och teast of the wild av dessa tre kan jag säga att de gillade bäst taste of, men där tycket jag att båda hundarna vart glanslösa o torra lite dassig päls. Acana rata mina helt tyvärr men har alltid haft orijen så det är denna vi kör på som godis i akterveringsbollen samt lite godis på promenaden. Lite dyr det kan jag säga men jag tycker den har funkat iaf kanon och det kör även Enja ufd på. Jag ger idag VoH kyckling så det kan oxå vara värt att testa den :)

Amandla
1/12/13, 8:26 PM
#4

Jo, den här typen av foder kan verka dyrare men ofta behöver hundarna mindre portioner istället. Fast såklart det är skillnad i pris mot vad foder kostar som man kan köpa på mataffären Flört


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
1/12/13, 8:59 PM
#5

4 oja betydligt mindre ska de äta dessutom får de bra muskler pga protion samt att man har mindre bajs att plocka upp Flört

Amandla
1/12/13, 9:26 PM
#6

Exakt, högarna luktar bra mycket mindre dessutom Skrattande


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
TjockaBerta
1/12/13, 9:32 PM
#7

Båda äter Orijen och Poo bajsar upp tilll 5 gånger påmorgonpromenaden. Sen kan det bli några gånger  till under dagen.

Th nöjer sig med två gånger på morgonen och sen två gånger till. Om vi inte åker bil för då blir det diarré.

Gissa om det går åt påsar. Jag har numera hela rullen i fickan. Tänk om jag skulle ge billigare foder med mera bulk i. Hur skulle det gå då?

Skrattande

Jag tycker faktiskt att det är mera sk*t ut än det är mat in.

>>>Malum domesticum<<<

Amandla
1/12/13, 9:35 PM
#8

Hm, sådär kan Albin hålla på också. Jag har lärt mig att inte knyta ihop påsen utan fortsätta använda den… lite trixigt men det går. Fast hellre på vintern när jag har vantar än på sommaren, så äckligt att känna värmen i påsen Tyst


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
1/12/13, 11:11 PM
#9

7 hahah va mina bajsar så att en påse räcker till båda, det är så fjuttiga kulor o trixet är att jag först plocker upp, knyter så det är en kula sen enjas tur o gör samma där det blir, det bajs igen kan jag återigen ofta göra samma eller tar ny påse. Här går det max åt 2 påsar omdagen Flört

Alvidusen
1/13/13, 2:46 PM
#10

Vom känns att de blir dyrt i längden.. räknade ut på deras hemsida att han ska äta 600 g vom, dvs över en hel korv!Tänkte som köra lite 50/50 med Iams. Tycker att han var lite hård i magen efter vom.

SKulle vilja kunna göra egen hund mat och frysa in, skulle bli billigare i längden.

[Forest]
1/13/13, 4:03 PM
#11

11 det är mycket o läsa på när det gäller hundmat vill man testa Barfa så rek jag att man kollar inne på barf o vad dom har för lästips att ge. Det finns flera färskfoder vissa tycker fodax är bra det är väl lite billigare än klass,voh och nordic.

wesdi
1/13/13, 8:16 PM
#12

Jag tillhör de som anser att kost, motion och allmänt välmående frisk hund hör ihop (naturligtvis även arvet).
Så mat för hundar är viktigt för min del - har alltid varit det.

Det jag tycker man ska tänka till på är: vad vill du att ett foder ska innehålla? Vad är bra för en hund?
För att veta vad som är bra för en hund, måste man kunna lite om hundens näringslära. Det är inte så vansinnigt svårt.
Ett enkelt sätt är att titta på hundens tänder. De är ett rovdjurs tänder. Rovdjur äter kött, de är inga gräsätare.
Jodå, en hund är rätt lik människan… den kan överleva på nästan allt. Hund kan liksom människa överleva på s.k. skräpmat men är det bra kost?

Vi ägare tycker olika, helt beroende på hur intresserad man är av hundens näringslära.

Flört Frågar du mig är svaret: råfodring (barf)! Det tycker jag är absolut bäst. Det mest naturliga för en hund (eller en katt, iller, häst, kanin, får, ko m.m.). BARF står för Biologisk Anpassad Rå Föda, därmed kan man barfa i stort sett vilket djur som helst - man ger det djuret anpassad rå föda helt enkelt.
Men även BARF kräver lite kunskap om hundens näringslära. Det är inte jättesvårt, ovant i början ja men med tiden får man in vanan att variera så att det blir en bra sammansatt mat över tid.
Det finns litteratur och det finns forum/fb-grupper där man kan söka information.

Vill man inte BARFa så är färskfoder ett mycket bra alternativ.
Men det finns bättre och sämre färskfoder eller… det beror åter igen på ägaren, hur kräsen den är med hundens mat.

Vill man nu ge torrfoder (som är sämst enligt mig) så gäller det att noga läsa innehållsförteckningar på foderpåsarna.
För att se vad det egentligen innehåller, vad man egentligen betalar för!

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: