Annons:
Etikettfoder
Läst 5473 ggr
Neela
1/11/13, 11:24 PM

Idealvikt och foder?

Sune är för smal och jag funderar lite på vilken vikt vi ska satsa på? När han kom vägde han 18.5, nu är han uppe i 19.8. Han är 60 cm hög.

Sen är jag så lost när det kommer till hundmat. Har tänkt att han ska äta färskfoder framöver (hans mage var lite ostabil när han kom så vi skippade det) men vilket? Sen vill jag även att han ska äta torrfoder ibland så vi kan ha det om vi ska bort eller så, vilka är bra?

Annons:
Alvidusen
1/12/13, 3:35 PM
#1

Färskfoder är ju de bästa, tycker jag. vom og hundemat

Alvidusen
1/12/13, 3:38 PM
#2

min stor pudel är kring 65 i manken och han väger 30 kg och är i god form.

Amandla
1/12/13, 8:02 PM
#3

Vom og Hundemat är ett mycket bra foder, jag rekommenderar torrfoder som ex Acana eftersom det innehåller mycket protein, fett och lite kolhydrater, dvs sammansatt på ungefär samma sätt som VoH.

Fodren kan tyckas dyrare, men hunden behöver inte lika stor mängd mat som av billigare (mer kolhydratrik) mat.

Vikt är svårt att säga på rak arm, det beror mycket på hur just din hund är byggd och vad han har förutsättningar för.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Forest]
1/12/13, 8:12 PM
#4

Orijen är ett foder mina har fått, men det var faktist inte förren vi börja med VoH som 1 säger som mina vart bra i vikt o hull av. Men man köra 50-50 om man känner att frysen inte har plats för så jätte mycket färskfoder eller att man som vi kanske känner att vi åker iväg o där finns kanske inte plats/eller frys. Vi ger 100% färskfoder nu men ger torrfoder dagligen som godis eller i deras akterveringsboll :)

Neela
1/12/13, 8:25 PM
#5

Jag ger mina katter ett foder utan kolhydrater så jag är helt inne på samma linje. Bara svårt gällande hund, jag vet att jag vill ge ett proteinrikt foder men sen vilket är svårare :) VoH låter som ett bra alternativ då, finns nog tyvärr inte alltför nära men får undersöka det närmare. Det enda färskfodret djuraffären här hade var baserat på lax och det känner jag inte för.

Jag vet att vikt är jättesvårt att uppskatta, jag är bara rädd att jag ska tycka att han ska väga mer än han borde. Pudlar ska ju vara rätt slanka och jag som är van vid rottisar och annat stort och muskulöst tycker han är världens spinkis. Upp behöver han (känner benen för tydligt just nu) men jag får ha koll helt enkelt. 30 kilo som #1 pudel är nog lite mycket men så är han 5 cm lägre också :)

Neela
1/12/13, 8:27 PM
#6

#4 Får skaffa frysbox helt enkelt, det är dyrt med hund Skrattande

Annons:
Amandla
1/12/13, 8:28 PM
#7

Har du plats så är det en bra lösning Glad


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Neela
1/12/13, 8:35 PM
#8

#7 Jag är en hamster när det kommer till frysvaror (eller en latmask som inte orkar rensa…) men det går att lösa. Vi har en fullstort frys så jag har inga ursäkter.

wesdi
1/13/13, 8:24 PM
#9

Diesel (blir 8 år i slutet av mars) är en högbent, smärt (smal benstomme)  och av naturen smal storpudelhane. Flört Nu räknar jag honom som en rätt aktiv pudel.. som tränar och tävlar en hel del i bl.a. agility.

Diesel är ca 60-61 cm hög och väger någonstans mellan 25-27 kg muskler. Finns inte en gnutta överflödigt fett utan han är rätt *deffad* i kroppen.

Jag råfodrar (barfar) mina hundar (har även en jaktcocker). Båda är lite åt *självreglerare*, särskilt Diesel storpudel. Med självreglerare menar jag att de verkar själva känna sin idealvikt så att säga. De kräver mer mat ju mer aktiva de är, lite mindre när vi inte tränar så mycket.
Å jag håller dem smala - kan inte ha överviktiga tävlingshundar.

Flört Wesslan jaktcocker har en annan kroppstyp. Han är mer kompakt byggd, har rätt grov benstomme. 41,3 cm i mankhöjd och väger ca 17 kg svällande muskler. Finns inte en gnutta överflödigt fett på den kroppen. Även han rätt *deffad* i kroppen.

Båda är enligt mig väldigt fina i kropparna, muskulösa, glänsande pälsar och bra kondition.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Neela
1/13/13, 8:50 PM
#10

Oj, om han ska ligga som din Diesel låg han nästan 10 kg under sin normalvikt när han kom. Får se vilken vikt Sune landar på sen, han har ett par kilo kvar innan jag är nöjd. Han är inte stor för att vara hanhund så lite mindre än Diesel är nog lagom. Våra katter är bra på att reglera matintaget, hoppas hunden är likadan!

wesdi
1/13/13, 9:02 PM
#11

Har du kollat så att han inte har mask? Avmaska inte i onödan utan ta ett prov ifall du är osäker/kan misstänka mask. ;) prova gärna ett färskfoder, det kan ta ett tag innan du märker ev. Skillnad. Rekommenderad mängd att börja med färskfodret V&H är 2% av förväntad idealvikt, så är den vikten ex.vis 25 kg så blir det i matmängd per dag 2% av 25 kg. Bara en rekommendation, hundar är olika och kräver olika mycket. Du kanske får gå upp lite i giva…2,5-3 %. Du ser/känner nog det efter ett teg.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Neela
1/13/13, 10:37 PM
#12

Inte sett några tecken på mask och han har gått upp 1,5 kilo sen han kom men om vi ser något som kan tyda på det ska jag avmaska. Foderbyte är på gång, han har blivit stabil i magen sen ett par veckor. Har fått tips på bra färskfoder så det blir det framöver! Ska testa 3 % då och se hur det påverkar vikten.

Upp till toppen
Annons: